25.02.2022/11:14

Wojciech Zawieja, Chorten PD: Naszym priorytetem jest wsparcie polskich detalistów, a nie zysk operatora [TYLKO U NAS]

Działająca od stycznia 2022 r. nowa spółka Chorten PD będzie zarządzała sklepami, które dotąd działały pod skrzydłami Pro-Detalu – głównie pod szyldem Mili – oraz w ramach Grupy Chorten. Zasięg działania nowego podmiotu to województwa dolnośląskie, lubuskie, wielkopolskie i zachodniopomorskie. O szczegółach projektu opowiada Wojciech Zawieja, prezes zarządu Chorten PD.

Ile sklepów liczyła sieć Mili przed powstaniem spółki Chorten PD? Ile z nich będzie obsługiwanych przez nowego operatora? Ilu dotychczasowych partnerów Grupy Chorten przeszło do Chorten PD?

Przed powstaniem Chorten PD sieć Mili i inne sklepy współpracujące ze spółką Pro-Detal stanowiły ponad 400 placówek. Aktualnie umowy współpracy ze spółką Chorten PD podpisało już ponad 100 sklepów, które były bezpośrednimi partnerami Grupy Chorten i ponad 70, które przeszły z umów z Pro-Detalem. Założenie jest takie, że docelowo wszystkie placówki spod opieki tej spółki przejdą pod skrzydła Chorten PD.

Jakie były kryteria podziału?

Zarówno Grupa Chorten, jak i Pro-Detal stabilnie rozwijały się na zachodzie Polski, natomiast tworząc spółkę Chorten PD wyszliśmy z założenia, że konsolidacja polskiego handlu da najlepsze rezultaty dla nas wszystkich i dla naszych sklepów partnerskich. Tym samym udowadniamy, że rodzimi przedsiębiorcy, chcąc konkurować z zagranicznymi sieciami, powinni się jednoczyć i tworzyć efekt skali.

Obecnie spółka Chorten PD obejmuje swym zasięgiem cztery województwa: dolnośląskie, lubuskie, wielkopolskie i zachodniopomorskie.

Jakie są ramowe założenia współpracy w ramach Chorten PD? Co operator zapewnia sklepom? Jakie są zobowiązania sklepów? Jak duży jest zakres swobody dla detalistów?

Wszystkie placówki partnerskie spółki Chorten PD, podobnie zresztą jak innych spółek regionalnych, tj. Chorten Mazowsze, Chorten Północ i Chorten Radom, pracują na identycznych zasadach i warunkach handlowych, jak sklepy administrowane przez centralę Grupy Chorten.

Od innych konceptów franczyzowych działających w Polsce nasz model współpracy odróżnia się tym, że Grupa Chorten została założona 12 lat temu przez samych właścicieli sklepów i nadal priorytetem jest wsparcie polskich detalistów, a nie zysk operatora sieci. Dlatego umowa podpisywana jest na partnerskich zasadach, na czas nieokreślony, z miesięcznym okresem wypowiedzenia.

Nie mamy żadnych kar, ponieważ uważamy, że każda strona powinna mieć prawo decydować, czy zyskuje na współpracy. Właściciele sklepów zachowują niezależność w zarządzaniu własnym biznesem, a zyskują na synergii.

Grupa Chorten pozyskuje wysokie środki, wynegocjowane z producentami, które przekazywane są właścicielom sklepów w postaci bonusów retro. Partnerzy mają do dyspozycji już ponad 750 umów handlowych z producentami i dystrybutorami – zarówno ogólnopolskimi, jak i regionalnymi – wynegocjowanych dla całej grupy.

Dla nas liczy się transparentność, dlatego każdy z właścicieli ma możliwość sprawdzenia wszystkich umów na naszej platformie internetowej.

Jakie kategorie produktowe obejmuje współpraca?

Organizujemy promocje publikowane (tzw. gazetkowe - red.) na produkty topowych producentów i mamy tu autonomię, jeśli chodzi o spółkę i zarządzane przez siebie regiony. Cała Grupa Chorten ma także wspólne moduły centralne. Nie ingerujemy jednak w pozostałą politykę cenową właścicieli placówek i ich zamówienia.

Pieczywo, owoce i warzywa czy mięso, czyli produkty świeże, jakie pojawiają się w sklepach, jest to kwestia wyboru właściciela, który korzysta z lokalnych dostawców. To daje najlepsze efekty.

Jak zorganizowana jest logistyka? Jak rozumiem, Chorten nie ma własnych magazynów centralnych, a sklepy są serwisowane przez producentów lub wskazanych dystrybutorów?

Grupa Chorten bardzo stawia na współpracę z polskimi hurtowniami, wychodzimy bowiem z założenia, że tylko tak możemy utrzymać handel detaliczny w naszych rękach. W każdym regionie mamy podpisane umowy, dzięki którym towar dociera do naszych placówek partnerskich i jesteśmy w stanie rozliczyć im bonusy retrospektywne.

Co – poza efektem skali, synergiami – wnosi grupa nowych sklepów, w tym placówki Mili,  do Grupy Chorten? Czy spółka Pro-Detal miała wynegocjowane lepsze umowy z niektórymi dostawcami regionalnymi, które można było przenieść do Chorten PD? A może np. były to jakieś autorskie rozwiązania marketingowe czy inne narzędzia biznesowe?

W grę wchodzą przede wszystkim umowy regionalne z dostawcami. Natomiast w pozostałym zakresie – takim jak programy lojalnościowe, obrandowanie placówek, targi internetowe czy najważniejsze narzędzie w postaci innowacyjnej platformy B2B – sklepy przechodzące pod spółkę Chorten PD będą korzystać z rozwiązań Grupy Chorten.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.
zobacz także