29.03.2021/13:11

Wszystko, co musisz wiedzieć o sprzedaży mięsa i wędlin w sklepie

Jadąc autobusem, dostrzegłem długą kolejkę przed sklepem. Pomyślałem: „jak w PRL-u” i druga myśl: „dlaczego ci ludzie tutaj stoją?”. Dopiero następnego dnia zobaczyłem plakat na drzwiach: „Świeża dostawa mięsa w każdy wtorek i czwartek”.

Okazuje się, że w poszukiwaniu mięsa czy wędlin najwyższej jakości Polacy są dziś w stanie przejechać pół miasta i stać w długiej kolejce – nawet jeśli aura nie sprzyja. Do takiej sytuacji powinien dążyć właściciel każdego sklepu, bo jeżeli klient przyjdzie czy przyjedzie po mięso lub wędliny, to z pewnością skusi się na większe zakupy. Dział mięsno-wędliniarski musi podlegać bardzo szczegółowej kontroli jakościowej, gdyż nawet z pozoru niewielkie niedociągnięcia mogą być brzemienne w skutkach.

Zamówienia składaj z głową

Klucz do osiągnięcia sukcesu stanowi właściwe zaplanowanie zamówień. Szczególnego znaczenia nabiera to w przypadku produktów świeżych, z bardzo krótkim terminem ważności. Zanim kierownik sklepu lub działu przystąpi do składania zamówienia, powinien bardzo starannie sprawdzić stan zatowarowania na daną chwilę. Należy także wziąć pod uwagę rotację towaru z całego tygodnia oraz przerwy pomiędzy poszczególnymi zamówieniami. Ważnym czynnikiem jest uwzględnienie pory roku oraz świąt i tzw. długich weekendów. Należy także pamiętać o powierzchni, jaką dysponujemy w ladzie chłodniczej, gdyż zwiększeniu sprzedaży nie służą zarówno braki na półkach, jak i przeładowane lodówki. W pierwszym przypadku wytwarza się skojarzenie: "nie ma towaru – towar nieświeży", w drugim zaś klient traci możliwość wglądu w całą ofertę.

Wymogi dotyczące transportu

Odpowiednie warunki transportu są niezbędne przy dostawie mięsa i wędlin. Asortyment ten może być przewożony wyłącznie samochodami-chłodniami, a zamontowany w nich agregat chłodzący musi pracować przez cały czas. Optymalna temperatura dla wędlin to 0-5°C, zaś dla mięsa i drobiu 0-2°C. Mięso i wędliny mogą być transportowane wyłącznie w przeznaczonych do tego skrzynkach. Kurczaki i ich części powinny być zalodowane. Każdy rodzaj mięsa i wędlin musi być przewożony w osobnych pojemnikach. Na każdej skrzynce muszą znaleźć się następujące informacje: nazwa i rodzaj produktu, wykaz składników, termin przydatności do spożycia, masa netto, warunki przechowywania oraz nazwa i adres producenta.

Kontrola jakościowa i ilościowa

Przed przystąpieniem do przyjęcia dostawy, sprzedawca powinien sprawdzić temperaturę wewnątrz samochodu-chłodni. Termin przydatności do spożycia wędlin zależy od surowca, z którego zostały wykonane, obróbki termicznej oraz warunków przechowywania. Polska Norma nie precyzuje, jaki jest okres trwałości poszczególnych przetworów mięsnych i mięsa. Ustala go samodzielnie każdy zakład produkcyjny, poprzez próby empiryczne przeprowadzane przez dział kontroli jakości lub dział technologiczny. Po przeprowadzeniu takich badań, producent umieszcza odpowiednią informację na opakowaniu. Należy pamiętać, że dotyczy to wyłącznie wyrobu konfekcjonowanego.

Do każdej partii towaru dostawca powinien dołączyć "Handlowy dokument identyfikacyjny", aby detalista miał pewność, że produkt został poddany kontroli weterynaryjnej, pochodzi z legalnego źródła, a mięso wolne jest od jakichkolwiek chorób. Dla celów sanitarnych każda przyjęta dostawa musi być wpisana do "Zeszytu oceny organoleptycznej artykułów żywnościowych". W zeszycie tym wpisujemy: datę i godzinę dostawy, dostawcę, numer faktury, środek transportu, stan sanitarny środka transportu, temperaturę wewnątrz środka transportu, ocenę cech organoleptycznych towaru oraz ocenę stanu opakowania i oznakowania. Całość potwierdzamy własnoręcznym podpisem. Zeszyt ten jest pierwszym dokumentem, jaki sprawdza Sanepid w trakcie kontroli.

Każdą partię towaru należy poddać szczegółowej ocenie organoleptycznej. Sprawdzany jest wygląd (czy nie ma obsinień, śladów obkrajania, mięso nie pływa w osoczu) oraz zapach. W całym procesie dostawy należy pamiętać, żeby nawet przez chwilę skrzynki z towarem nie miały styku bezpośrednio z podłogą. Na zapleczu zawsze powinny stać czyste skrzynki, które służą tylko jako podstawka pod te z towarem.

Ciąg dalszy artykułu - na kolejnej stronie.

Dodaj komentarz

3 komentarze

  • OlaOla 22.04.2021

    Ja chodzę tylko do małych sklepików typu Kiszeczka przy Belgradzkiej w Warszawie. Mają dobre produkty, porządek i miłą obsługę. :-)

  • Stop zabijaniu 29.03.2021

    W ogole jak można jeść zwłoki???
    Zero empatii.
    Wstyd.

  • Sebastian 29.03.2021

    "Wrażenie świeżości można wzmocnić..."

    Dobre. To ma być świeże i bez wzmacniania. Żadne lampki czy halogeny.

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.
zobacz także