08.05.2013/18:20

Wygrały polskie koncepty handlowe

Przedsiębiorstwa z polskim kapitałem: społemowski Lux Mini oraz sklepy Profit, Hitpol i Topaz – to laureaci tegorocznej edycji konkursu „Market Roku”. Poziom kandydatów był bardzo wyrównany. Wszystkim finalistom gratulujemy!

Zmieniona w tym roku formuła gali finałowej konkursów „Market Roku” i „Drogeria Roku”, polegająca przede wszystkim na zastąpieniu elementów rozrywkowych, jak występy gwiazd (np. Zbigniewa Wodeckiego czy Małgorzaty Ostrowskiej), przez część konferencyjną, okazała się strzałem w dziesiątkę – dzięki bardzo ciekawemu programowi. Impreza zaczęła się od poruszającego wystąpienia wybitnego ekonomisty prof. Grzegorza Kołodki, który mówił o tym, dokąd zmierzają świat i Polska. Sala słuchała jak zahipnotyzowana. Profesor, który w latach 1994­‑1997 i 2002­‑2003 był wicepremierem oraz ministrem finansów i wprowadzał nasz kraj do Unii Europejskiej, doskonale zna światową politykę od kuchni. Poza tym, dużo podróżując, wykładając, doradzając i poznając kultury różnych krajów, mógł w swoim porywającym wykładzie zwrócić uwagę na takie fakty i trendy w globalizującym się świecie, które nie są powszechnie znane. W przerwie podchodzili do nas goście, gratulując prelegenta i mówiąc np. „wykład wzbudził we mnie refleksje nad przyszłością, którą sobie inaczej wyobrażałem”. Spotkanie z ciekawym człowiekiem, aktywnym na wielu polach (profesor ukończył m.in. 32 biegi maratońskie), było wszechstronnie inspirujące.

Potem przyszedł czas na poszerzanie wiedzy zawodowej. Agata Lewandowska z Nielsena przedstawiła rozwój handlu drogeryjnego na szerokim tle rynku produktów kosmetycznych – informacje użyteczne nie tylko dla właścicieli drogerii, ponieważ bardzo duży udział w sprzedaży tych produktów mają sklepy spożywcze, zwłaszcza wielkoformatowe. Trzeci wykład dotyczył dyskontów, a więc tego segmentu handlu, którego żywiołowa ekspansja spędza sen z powiek właścicielom, zarówno małych sklepów tradycyjnych, jak i super­‑ czy hipermarketów, nie wspominając o producentach. Maciej Bartmiński, prezes agencji badawczej Market Side, przedstawił tak obszerny materiał na temat rozwoju sieci dyskontowych, że tych, którzy pogubili się w gąszczu tabel i wykresów, nie nadążając z notowaniem całego morza użytecznych informacji, możemy uspokoić: na naszych łamach systematycznie publikowane są najważniejsze dane na ten temat.

Wybór między sklepem ładnym… a ładnym

Jak to określił jeden z jurorów, w tym roku trzeba było wybierać między sklepem ładnym a... ładnym. O ile podczas pierwszych edycji wystarczyło obejrzeć zdjęcia robione przez audytorów na salach sprzedaży i przejrzeć podstawowe wskaźniki finansowe, by móc z czystym sumieniem wyłonić faworyta, o tyle tym razem sprawy wymagały spojrzenia z dużo szerszej perspektywy, a już na pewno o zwycięstwie nie przesądzał tylko obrót z metra kwadratowego powierzchni sprzedaży czy średnia wartość koszyka zakupów. – Wyniki finansowe zależą od lokalizacji, nie można porównywać sklepu w Rzeszowie z warszawskim. To biznesy zupełnie innej skali – podkreślał na posiedzeniu jury Andrzej Faliński (POHiD). – Co innego placówka rodzinna, a co innego sieć, za którą stoi potężny fundusz inwestycyjny czy koncern. Bierzmy pod uwagę strukturę właścicielską – apelował Wojciech Drozd, szef firmy RetPro. Później w kuluarowej rozmowie przyznał, że niepozorny Lux Mini w warszawskim Aninie od początku był jego faworytem: – Ten sklep odstaje nieco wystrojem od nowocześnie urządzonego Carrefoura, ale pamiętajmy, że porównujemy małą organizację, jaką jest Społem, z potężną międzynarodową firmą. Spółdzielcy, jako słabsi uczestnicy rynku, napotykają na więcej problemów, a mimo to są w stanie skutecznie konkurować z gigantami. „Społem” należy się nagroda za świetnie skomponowane oferty i bardzo dobre wyniki finansowe – uzasadniał Drozd.

Po dwóch godzinach burzliwych obrad jury wyłoniło zwycięzców. W kategorii małych sklepów spożywczych (do 100 mkw.) triumfował Lux Mini WSS „Społem” Praga Południe. W finale spółdzielcy pokonali placówki działające pod szyldami: Carrefour Express, Nasz Sklep, Odido i Żabka. W kategorii średni sklep spożywczy (101­‑250 mkw.) pierwsze miejsce zajął Profit w Lublińcu. Pozostałymi finalistami byli: Chata Polska, Groszek, Freshmarket i eLDe. W kategorii dużych placówek handlowych (251­‑800 mkw.) zwyciężył Hitpol w Tylmanowej, dystansując sklepy Arhelan, EKO, Gama i Sieć 34. Ostatni format to wielkopowierzchniowe sklepy spożywcze (powyżej 800 mkw.). Tu „Marketem Roku 2013” został Topaz w Sokołowie Podlaskim. Finalistami w tej kategorii byli również Alma, Euro Sklep, Intermarché i SPAR.

Zdradzimy, że w niektórych przypadkach walka była wyrównana, a o zwycięstwie przesądzały jeden czy dwa głosy...

O wygranej przesądziły szczegóły

Już samo wyłonienie finalistów było trudne. – W wyniku żmudnej selekcji, do finału konkursu zakwalifikowaliśmy 20 placówek w czterech formatach: mały, średni, duży i wielkopowierzchniowy sklep spożywczy. W większości przypadków wybór nie był oczywisty, a o wyniku decydowały detale, ale to przecież właśnie one składają się na obraz każdego sklepu – mówił do niemal 400 gości zgromadzonych w stołecznym hotelu Novotel Grzegorz Szafraniec, redaktor naczelny „Wiadomości Handlowych”.
Metodologia konkursu była taka sama, jak w latach poprzednich, podobnie przedsięwzięcie wyglądało również od strony organizacyjnej. Nasi dziennikarze odwiedzili około stu placówek, kręcili filmy, robili zdjęcia, a przede wszystkim rozmawiali z właścicielami czy kierownikami. W tym roku, pokonując blisko 17 000 kilometrów, dotarliśmy do najodleglejszych zakątków Polski – od Sopotu po Limanową, od Horyńca­‑Zdroju po Świdnicę.

Po wyróżnieniach dla najlepszych sklepów redaktor naczelny „Wiadomości Handlowych” ogłosił wyniki głosowania detalistów, którzy, zgłaszając się do konkursu „Market Roku”, wskazywali również najlepszych dostawców. „Dystrybutorem Roku” w kategorii serwis wybrali oni Tradis. – Miło dostać nagrodę. Cieszymy się, bo to klienci uznali, że Tradis jest najlepszy – mówił Pedro Martinho, prezes Tradisu. W formule Cash & Carry najlepszym dostawcą zostało Makro. Z ramienia firmy nagrodę odebrał Dominik Branny, członek zarządu.

– Teraz będzie mi jeszcze milej być tu na scenie – zażartował prowadzący imprezę Maciej Kurzajewski. Znany prezenter telewizyjny zapowiedział w ten sposób zmianę warty, gdy miejsce Grzegorza Szafrańca zajmowała u jego boku Katarzyna Bochner. Redaktor naczelna „Wiadomości Kosmetycznych” ogłosiła wyniki bliźniaczego konkursu. „Drogerią Roku 2013” w kategorii placówek poniżej 150 mkw. został sklep sieci Koliber z Bielska­‑Białej, zaś powyżej 150 mkw. – krakowska drogeria Flirt.



JURY KONKURSU MARKET ROKU 2013

Przewodniczący:

Paweł KAPUŚCIŃSKI, dyrektor zarządzający – Wydawnictwo Gospodarcze
Grzegorz SZAFRANIEC, redaktor naczelny – „Wiadomości Handlowe”
Członkowie:

Mariusz BOROWIAK, prezes – Stock Polska
Cezary CELEJ, dyrektor sprzedaży – CEDC
Wojciech DROZD, prezes – RetPro
Michał DWORAK, dyrektor operacyjny ds. sprzedaży i dystrybucji – Grupa INCO
Andrzej FALIŃSKI, dyrektor generalny – POHiD
Paweł GŁOWNIAK, dyrektor handlowy – Bakalland
Krzysztof JAKUBCZAK, general manager – Perfetti van Melle
Marek KLAJDA, członek zarządu – Nielsen
prof. Urszula KŁOSIEWICZ-GÓRECKA, zastępca dyrektora ds. koordynacji badań – IBRKiK
Maria KOCHALSKA, prezes zarządu – Haribo
Jan KOLAŃSKI, prezes zarządu – Colian
Barbara LENART, dyrektor ds. zapewnienia jakości – Tchibo Warszawa
Jacek MIGRAŁA, prezes zarządu – Hochland Polska
Waldemar NOWAKOWSKI, prezes zarządu – Polska Izba Handlu
Ilijran OSMANAJ, wiceprezes zarządu – ILC
Julian PAWLAK, prezes zarządu – Krajowa Unia Producentów Soków
dr inż. Mieczysław WALKOWIAK, wiceprezes zarządu ds. handlu i marketingu – Sokołów
Tomasz WITOMSKI, prezes zarządu – Gourmet Foods/Dilmah
Magdalena ZIMNA, dyrektor działu custom research trade – GfK Polonia





(RED)
Zdjęcia: Tomasz Boguta i Karol Furmanek

Wiadomości Handlowe, Nr 5 (125) Maj 2013

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.