14.07.2020/15:15

Wzrost rynku delivery wymusza profesjonalizację gastronomii

Rosnący rynek delivery przekonuje coraz więcej lokali do uruchomienia dostaw i poświęcenia im co najmniej takiej uwagi, jak działalności stacjonarnej. Oczekiwania klientów potrafią spełnić te restauracje, które stawiają na innowacje i elastyczność w ofercie i obsłudze zamówień na dowóz.

Jak pokazuje Raport Food Trendów Pyszne.pl, powstanie serwisów i aplikacji do zamawiania jedzenia online było najważniejszym wydarzeniem kształtującym rynek kulinarny w Polsce w ciągu ostatniej dekady. Odpowiedź tę wskazało najwięcej, bo aż 41% respondentów. Na drugi plan zeszło nawet zdobycie przez polską restaurację pierwszej w historii gwiazdki Michelin, zaznaczone przez 23% badanych.
 
Rynek delivery w Polsce kształtował się powoli. Początkowo dowozy były kojarzone głównie z pizzeriami. Dlatego też restauracje nie od razu dostrzegły drzemiący w dostawach potencjał. - Z serwisem do zamawiania jedzenia online zetknęliśmy się z moim wspólnikiem po raz pierwszy w Niemczech. W Polsce, nawet gdy pojawiły się pierwsze rozwiązania tego typu, w tym Pyszne.pl, przyjmowanie zamówień online wydawało się wielu polskim restauratorom stosunkowo abstrakcyjnym rozwiązaniem, rodem z odległej przyszłości. Niektórzy nie wierzyli, że zamawianie online kiedykolwiek przyjmie się na wielką skalę – mówi Arkadiusz Krupicz, współzałożyciel i dyrektor zarządzający serwisu Pyszne.pl.

Jeszcze w 2015 roku serwis Pyszne.pl szacował wartość rynku delivery na 200 mln złotych. Podstawowym kanałem składania zamówień był wówczas telefon, a udział online wynosił poniżej 13%. Przewidywano, że do roku 2020 wzrośnie on do 30%. Wyniki przekroczyły jednak oczekiwania. Obecnie online składanych jest 45% wszystkich zamówień jedzenia z restauracji, a rynek delivery w Polsce jest wyceniany na 1,6 mld EUR.

Coraz intensywniej rozwijając kanały sprzedaży online i pozyskując z nich znaczące zyski - nawet rzędu kilkudziesięciu tysięcy złotych w skali miesiąca - restauracje zaczęły kłaść większy nacisk na zdobywanie wiedzy na temat działalności w dostawie. Podpatrywały praktyki większych graczy w Polsce i na świecie, żeby oferować klientom jak najlepsza doświadczenia. Przykładowym efektem tych działań stało się przykładanie większej uwagi do opakowań. Miały one nie tylko spełniać wszelkie standardy funkcjonalności, ale też wpływać na estetykę dostarczanego jedzenia oraz uwzględniać panujące trendy oraz kwestie ekologiczne. Na jakości zyskała również obsługa klientów zamawiających na dowóz. Restauratorzy zrozumieli, że są oni równie ważni jak ci, który fizycznie odwiedzają lokal, a profesjonalna obsługa gwarantuje ich lojalność.  

- Od kilku lat obserwujemy profesjonalizację restauracji, która coraz silniej obejmuje także obszar dostaw. Właściciele zaczęli interesować się trendami foodowymi, dostępnymi narzędziami marketingowymi, a przede wszystkim dostrzegli oczekiwania konsumentów wobec realizacji zamówień i wymogów client service – wskazuje Arkadiusz Krupicz.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.