26.12.2021/12:10

Zabójczy duet. Pandemia w połączeniu z wysoką inflacją mocno zmieniają zachowania konsumentów

Pandemia cały czas wywiera silny wpływ na zwyczaje zakupowe Polaków oraz ich oczekiwania wobec producentów i detalistów. Dynamicznie rosnąca inflacja dodatkowo odbija się na tym w co, jak i gdzie zaopatrują się konsumenci. Wartość przeciętnego koszyka zakupowego nadal rośnie, ale dzieje się to kosztem częstotliwości wizyt w sklepach.

Przyczyną zmian w zachowaniach zakupowych polskich gospodarstw domowych, oprócz zwiększającej się liczby zachorowań na COVID-19, jest obecnie równie szybko rosnąca inflacja. Dla przeciętnego Kowalskiego jest ona coraz bardziej odczuwalna. Wskaźnik Nastrojów Konsumenckich monitorowany przez agencję GfK jasno pokazuje, że obecnie do optymizmu Polakom daleko.

– Coraz gorzej oceniamy zarówno przyszłą sytuację finansową naszych gospodarstw domowych, jak i gospodarki całego kraju. Ma to bezpośredni wpływ na to co, gdzie oraz jak kupujemy – komentuje Michał Maksymiec, dyrektor ds. współpracy z sieciami detalicznymi w Panelu Gospodarstw Domowych GfK Polonia.

Wzrost wartości koszyka zakupowego

Jedną z wyraźnych zmian w zwyczajach konsumenckich, jaką można dostrzec na przestrzeni ostatnich dwóch lat, jest wzrost wartości przeciętnego koszyka zakupowego. Według badania Panelu GfK za okres 12 miesięcy kończący się na październiku 2021 r. wartość koszyka zwiększyła się o 6 proc. w porównaniu do analogicznego okresu w poprzednim roku, natomiast na przestrzeni ostatnich 24 miesięcy jest już to wzrost o aż 26 proc.

– Ta zmiana dotyczy wszystkich kanałów oferujących produkty spożywcze, zarówno sklepów wielkopowierzchniowych, jak i obiektów małoformatowych. Jednocześnie zmniejsza się liczba wizyt w sklepach. Obecnie przeciętny Polak odwiedza je 322 razy w ciągu roku, co oznacza spadek o 3 proc. rok do roku i o 13 proc. na przestrzeni dwóch lat. Ostatnio obserwujemy jednak stopniowe spowolnienie tych zmian – wyjaśnia Michał Maksymiec.

Dyskonty na pozycji lidera

Obecnie jedynym kanałem, w którym widoczny jest wzrost częstotliwości wizyt, są dyskonty, takie jak: Biedronka, Lidl, Netto i Aldi. Na tym ich sukcesy się nie kończą. W okresie skumulowanym od listopada 2020 r. do października 2021 r. ich udział na rynku FMCG wyniósł ponad 38,3 proc., a w samym tylko październiku br. było to już 39,5 proc.

– Obiekty tego typu zawłaszczają część rynku, która dotychczas należała głównie do sklepów małoformatowych, a także zaczynają skutecznie przechwytywać udziały hipermarketów. Ta tendencja będzie się utrzymywać, a jej skutki są już widoczne. Mali przedsiębiorcy coraz chętniej zrzeszają się w grupach zakupowych lub dołączają do franczyz – zauważa Michał Maksymiec.

Bezpieczne zakupy

Jednym z głównych oczekiwań konsumentów wobec sklepów, zwłaszcza w dobie zwiększonej liczby zachorowań na COVID-19, pozostaje zapewnienie odpowiednich standardów bezpieczeństwa. Dlatego podczas tzw. remodelingu sklepów detaliści zwracają szczególną uwagę na szerokość alejek oraz możliwe ograniczanie kolejek, np. dzięki wprowadzaniu kas samoobsługowych. Dla blisko połowy badanych (48 proc.) priorytetem nadal jest maksymalne skrócenie czasu przeznaczanego na robienie zakupów.

Więcej czytaj na kolejnej stronie

Dodaj komentarz

2 komentarze

  • eee 27.12.2021

    Inflację wywołali politycy drukując pusty pieniądz.
    "Pandemię" wywołali politycy i media.
    Wniosek? Czas na rozliczenie tych faszystów i złodziei.

  • sami-swoi 27.12.2021

    Do tego dochodzi jeszcze brud oraz brak dezynfekcji wózków i koszy sklepowych. A będzie jeszcze gorzej jak w marketach i sklepach nikt nie dezynfekuje i nie myje wózków i koszy sklepowych ile ludzi dziennie dotyka rączek wózków i koszy sklepowych na koniec zmiany powinny być wózki i kosze dezynfekowane to jest nasze zdrowie !!!

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.
zobacz także