10.03.2022/13:00

Założenie sklepu internetowego na PrestaShop – co musisz wiedzieć?

Planujesz założyć sklep PrestaShop i zastanawiasz się nad wyborem agencji, która ci w tym pomoże? To ważna decyzja, przed której podjęciem, należy poznać tajniki budowania sklepu. Ta wiedza to klucz do twojego sukcesu w e-commerce. Dowiedz się, jak wygląda proces powstawania sklepu PrestaShop i jakie działania powinna podjąć godna zaufania agencja po rozpoczęciu z tobą współpracy.  

Czym jest PrestaShop? 

PrestaShop to darmowe oprogramowanie (Open Source) dla platformy sklepu internetowego, którego główną zaletą jest otwarty dostęp do kodu źródłowego dla każdego użytkownika, a przez to możliwość modyfikacji sklepu. W tym miejscu zapewne zaczynasz się zastanawiać – skoro Open Source jest darmowy, dlaczego będę potrzebował programisty lub agencji? Może wystarczą mi funkcje podstawowe sklepu PrestaShop

Niekoniecznie – założenie sklepu na oprogramowaniu PrestaShop wymaga kilku ważnych działań, jak zakup domeny i hostingu oraz, co najważniejsze, prawidłowe zainstalowanie sklepu. Oprogramowania PrestaShop otwiera nam drogę do zaawansowanych opcji optymalizacji i rozwoju sklepu – dostęp do kodu ułatwia pozycjonowanie sklepu i prowadzenie skutecznych kampanii reklamowych w internecie. Dlatego ważne, aby sklep od początku był odpowiednio przygotowany na późniejsze modyfikacje.  

Na oprogramowanie PrestaShop przenoszą się również inne sklepy internetowe. Wybór partnera, który przygotuje twój sklep do migracji na PrestaShop, jest tak samo ważny, jak przy zakładaniu nowego sklepu. Oczywiście, jeżeli twój sklep jest mały (z niewielką liczbą produktów), nie ma potrzeby wdrażania specjalnych rozwiązań i funkcji. Ale jeżeli masz w planie jego rozwój, to musisz się do tego odpowiednio przygotować. Wraz z upływem czasu i powiększaniem się asortymentu zauważysz potrzebę jego modyfikacji – jest to niezbędne, aby platforma sprzedażowa nie hamowała twojego biznesu. Oczekiwania twoich klientów będą rosły, więc chcąc sprzedawać więcej, będziesz potrzebował pomocy.

Bardziej zaawansowane działania wymagają wsparcia programisty. Tutaj stajemy przed trudnym wyborem – jak znaleźć specjalistę, który zmodyfikuje lub założy nasz sklep zgodnie z wytycznymi oraz stanie się godnym zaufania partnerem? 

Jak wybrać partnera do założenia sklepu PrestaShop?

Decyzja o założeniu sklepu zapadła – co dalej? W następnym kroku należy wybrać odpowiednią agencję, która przygotuje dla ciebie indywidualną ofertę, dotyczącą budowy twojego sklepu PrestaShop. 

Jak przygotować się do wyboru agencji? Czym powinien charakteryzować się wykonawca sklepu PrestaShop? Zarówno założenie nowego sklepu, jak i przeniesienie czy aktualizacja już istniejącego to ważny, trwający kilka miesięcy proces, który przedsiębiorca powinien zrozumieć. Odpowiedni partner, który nam w nim towarzyszy, to gwarancja sukcesu, pomyślnie wykonana praca oraz inwestycja, która będzie się zwracać.  

Dobry partner

  • Przedstawi jasne koszty projektu – oczywiście wycena wymaga czasu, jednak już na początku możesz uzyskać informację o szacowanym zakresie kosztów. W ten sposób możesz określić budżet, jaki jesteś w stanie przeznaczyć na projekt. Dobry partner zaproponuje także najlepsze z najtańszych rozwiązań, nie będzie naciągał cię na drogie i niepotrzebne rozszerzenia.
  • Zada odpowiednie pytania do projektu – profesjonalna agencja powinna przesłać ci do wypełnienia ankietę (z reguły dość obszerną). Powinny tam paść pytania dotyczące:
  1. Wyglądu i działania sklepu 
  2. Modelu biznesowego twojej firmy
  3. Zachowania klientów  
  4. Specyfiki branży 
  5. Twojej konkurencji 

Podczas spotkania z partnerem omówicie twoje odpowiedzi z ankiety. Prowadzisz teraz otwartą rozmowę z agencją odnośnie do twoich oczekiwań, budżetu, który planujesz przeznaczyć na projekt i możliwości, jakie oferuje. Dzielisz się propozycjami i otrzymujesz odpowiedź od partnera. Jeżeli w trakcie rozmów uznasz, że zależy ci na dodatkowej funkcji – agencja może ją dla ciebie wycenić.  

  • Ustali z tobą wygląd witryny (User Interface – zawiera wszystkie elementy wizualne na stronie, np. galerię, rozkład tekstu, menu, kolorystykę, to element estetyczny witryny internetowej) – po wyborze funkcji sklepu przechodzisz do ustalenia projektu i wyglądu strony. Dobra agencja zatrudnia grafików, którzy doprecyzują z tobą wszelkie szczegóły tj. kolorystykę, układ witryny, kształt przycisków itd. 
  •  Określi wygląd i funkcjonalność sklepu internetowego 

Zdecydowanie większa część sklepów internetowych doceniła znaczenie UX (User Experience – to całość wrażeń, jakich doświadcza użytkownik w trakcie korzystania z twojego sklepu) dla swojego biznesu. Przyjazny interfejs to ważny element twojej strony. W pierwszej kolejności zachęca klientów do kupna, zmniejsza liczbę porzuconych koszyków i buduje zaufanie do witryny. W dalszej – musi być odpowiednio skonfigurowany pod wymagania algorytmu Google, aby strona się dobrze pozycjonowała.

  • Powie „stop!” – dobry partner powstrzyma cię przed realizacją niektórych „szalonych pomysłów”.  Wie, które z twoich pomysłów mogą pogorszyć jakość sklepu lub wygenerować w przyszłości dodatkowe koszty. Zasugeruje, z czego możesz zrezygnować teraz, aby zmniejszyć koszty, a dobudować dopiero wtedy, gdy biznes się rozwinie. 

Kluczem do satysfakcji jest znalezienie „złotego środka” między twoją wizją a doświadczeniem agencji.

  • Przedstawi ci projekt funkcjonalny – czyli podsumowanie wszystkich waszych ustaleń: twoich oczekiwań, możliwości projektowych i budżetu. Projekt zawiera opis wyglądu, wszystkich elementów i działania. Na tym etapie możesz jeszcze dodać lub odjąć wybrane funkcje. Im więcej zmian będzie wprowadzanych na tym etapie, tym bardziej wydłuży się realizacja sklepu. 

Etapy realizacji sklepu PrestaShop  

Projekt został przez ciebie zaakceptowany (wraz z potencjalnymi poprawkami). Jakie są kolejne etapy jego realizacji? 

  1. Wdrażanie projektu funkcjonalnego i graficznego - jest to najdłuższy etap powstawiania sklepu. Przy większych projektach może trwać nawet trzy miesiące. Po zatwierdzeniu ustalonej koncepcji – wszystkich uwagach, wycenie dodatkowych funkcji, wyborze wyglądu i kolorystyki – następuje realizacja. W tym czasie największą część pracy wykonują programiści. To naturalne, że proces trwa tyle tygodni. Dobrze jednak, żeby agencja określiła, kiedy przewiduje jego zakończenie. 
  2. Czas na test – kontrola jakości oprogramowania - kiedy praca programistów zostanie zakończona, następuje wewnętrzne testowanie strony sklepu. Jeżeli próby pójdą pomyślnie, projekt zostanie ci przedstawiony do dalszych testów. W tym momencie możesz przetestować, jak sprawdzają się ustalone z agencją funkcje sklepu, „poklikać”, ocenić wygląd i zgłosić swoje uwagi. Testy odbywają się zazwyczaj na serwerze testowym, nie są to próby na gotowym sklepie. 
  3. Instalacja i szkolenie - w końcu nadszedł upragniony moment, ostatni etap powstawania twojego sklepu internetowego. Obejmuje on:
  • Zainstalowanie strony na serwerze docelowym. 
  • Migrację danych z poprzedniego sklepu (jeżeli przenosisz sklep na PrestaShop).  
  • Szkolenie z zakresu obsługi oprogramowania. 

Jak widzisz, projekt sklepu internetowego to spore przedsięwzięcie. Jeżeli zależy ci na wysokiej funkcjonalności witryny – musisz uzbroić się w cierpliwość. Najważniejsze to wybrać odpowiedniego partnera na tej drodze. Doświadczonego, otwartego na twoją wizję sklepu, innowacyjnego i potrafiącego zaproponować rozwiązanie dla każdego twojego pomysłu.  

Zaplanuj założenie swojego sklepu PrestaShop 

  • Ile trwa założenie sklepu internetowego PrestaShop?

Około 3-4 miesięcy – zależy to od przyjętych ustaleń dla projektu funkcjonalnego (złożoności prac i zakresu działań). Jest to także zależne od wielkości sklepu (liczba produktów, kategorii), specyfiki branży, wytycznych dot. projektu graficznego, zmian, które są wprowadzane. Termin realizacji może się wydłużyć, jeżeli planowana jest migracja danych z poprzedniego sklepu. Większy sklep wymaga czasu na konfigurację i wdrożenie. 

  • Jak wybrać odpowiedniego partnera do założenia sklepu PrestaShop?

Wybierz partnera z dużym doświadczeniem i potwierdzonymi sukcesami w branży. Większe firmy zatrudniają specjalistów z każdej dziedziny, są na bieżąco ze zmianami w oprogramowaniu i algorytmach Google, mogą zaproponować najlepsze rozwiązania. Oczekuj otwartości partnera na swoje pomysły. Ustal z nim określony termin realizacji projektu.  

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.
zobacz także