13.04.2022 / 12:06
StoryEditor

Zapłać za 30 dni - nowa siła przyciągania konsumentów w e-commerce

Klarna Packaged Sneakers (materiał partnera)
To, że pandemia mocno przyspieszyła rozwój e-commerce, jest już oczywistością. Po dwóch latach dynamicznego rozwoju branży napędzanego nowymi technologiami e-klienci oczekują kolejnych ułatwień w robieniu zakupów. Możliwość obejrzenia czy przymierzenia rzeczy przed ich zakupem jest zwykle tym czynnikiem, który konsumenci wskazują jako przewagę zakupów offline nad online. Zatem skoro twoi klienci chcą sprawdzić produkt zanim za niego zapłacą - pozwól im na to.

Konsumencki apetyt na więcej

Udział e-commerce w handlu detalicznym będzie już tylko rósł i takie są prognozy wszystkich ekspertów rynkowych. Według raportu Klarny tylko 1 na 100 biorących udział w badaniu osób w wieku 18-65 lat nie dokonała w 2021 roku ani jednego zakupu online. Co więcej, 7 na 10 Polaków kupowało w sieci przynajmniej kilka razy w miesiącu, a 33% nawet raz w tygodniu.

Jak często robisz zakupy online? (materiał partnera)

Ale wywołany pandemią wzrost popularności zakupów w sieci przełożył się też na oczekiwania klientów względem tego kanału i obecnie są one większe, niż kiedykolwiek wcześniej. Niektóre funkcjonalności e-sklepów (darmowe zwroty czy szybka dostawa) konsumenci przyjmują już za absolutne minimum, Z drugiej strony wysokie koszty wysyłki (41%) oraz niepewny lub długi czas dostawy (25%) to nadal jedne z najczęściej wymienianych minusów zakupów online. Wciąż spore pole do wprowadzenia usprawnień jest w obszarze finalizacji transakcji, czyli na etapie checkoutu. Klienci w coraz większym stopniu chcą mieć wybór co do formy i terminu płatności za zakupy - bo już wiedzą, że mogą oczekiwać takich usprawnień. Konsumenckie apetyty na wygodne i elastyczne zakupy w sieci szybko rosną. Walkę o klienta wygrają jak zwykle te e-commercy, które te nowe potrzeby i oczekiwania zaspokoją jak najlepiej. I jak najszybciej.

Zakupy w sieci, przymierzalnie w domu

Dane zbierane i publikowane przez Klarnę na wszystkich 20 rynkach, na których działa firma, prowadzą do jednego, wspólnego wniosku: konsumenci chcą kupować online, ale mierzyć offline i to zanim za zakupy zapłacą. 54% z nich wskazuje, że brak możliwości obejrzenia produktu przed zakupem to największa wada kupowania w sieci. Z drugiej strony klienci wiedzą, że nieudane zakupy mogą po prostu odesłać i to za darmo, zatem ryzyko “wyrzucenia pieniędzy w błoto” przestało być dla nich zmartwieniem. Szybko spada też udział płatności za pobraniem, które nie są już tak popularne jak kilka lat temu, choć w badaniu Klarny 8 na 10 deklaruje, że w przeszłości skorzystało z takiej opcji. Konsumenci mają po prostu większe zaufanie do sprzedających - wiedzą też jak ich sprawdzać i weryfikować. Teraz oczekują więcej i coraz silniej widać ich zwrot w stronę płacenia nie tyle za otrzymane, co za sprawdzone, czy przymierzone produkty. Wiedzą już, że wybierając opcję “Zapłać za 30 dni” nie tylko mogą lepiej zarządzać swoimi wydatkami, ale i po prostu nie blokować własnych środków płacąc za zakupy z góry - kiedy jest ryzyko, że trzeba je będzie zwrócić.

Dane Klarny pokazują ponadto, że konsumenci uzależniają wybór kanału sprzedaży od kategorii nabywanych produktów.

Jaką część zakupów robisz online i offline? (materiał partnera)

W tych kupowanych online przoduje elektronika (47% respondentów wskazało tu kanał online jako dominujący vs 22% preferujących offline), produkty klasyfikowane jako sport i hobby (41% vs 19%) i rozrywka (39% vs 16%). W przypadku kategorii fashion rozkład jest bardziej wyrównany, ale z przewagą dla zakupów robionych w internecie (39% vs 33%). Na drugim biegunie są zakupy, które możemy uznać za te codzienne: żywność (85% respondentów preferuje zakupy stacjonarne) i leki (62% wskazań na offline). W sieci kupują chętniej wszystko to, na co mogą chwile poczekać, bo zakupy w internecie dają nie tylko wygodę (można je zrobić i odebrać w dowolnym czasie), ale i nieograniczony wręcz wybór i często lepsze ceny.

Konsumenci szukają, sprzedawcy odpowiadają

3/4 respondentów badania Klarny przyznało, że możliwość spróbowania produktu przed płatnością pozytywnie nastawia ich do sklepu oferującego taki sposób transakcji. 57% z nich chętniej zostawi swoje pieniądze w sklepach, w których wcześniej nie kupowali, jeśli te dają możliwość odroczenia płatności. Opcja “Zapłać za 30 dni” zwiększa też ogólne zaufanie do oferujących ją sprzedawców. Prawie 7 na 10 uczestników badania ma większe poczucie bezpieczeństwa podczas zakupów z opcją płatności później, a bezpośrednie zainteresowanie tym rodzajem usługi wyraziło aż 67% respondentów.

Klarna jest jednym z globalnych liderów BNPL. W przeciwieństwie do innych działających w Polsce dostawców usług pozwalających odroczyć płatność w czasie jest też działającym na szwedzkiej licencji bankiem detalicznym, obecnie jednym z wiodących na świecie. Od sierpnia 2021 r. wdraża swoje innowacje zakupowe również w nad Wisłą - odroczone płatności pod nazwą “Zapłać za 30 dni” oraz swoją aplikację zakupową typu all-in-one, pozwalającą dokonywać zakupów w dowolnym sklepie internetowym w kraju. To co ponadto wyróżnia ją na tle innych dostawców BNPL to sposób współpracy ze sklepami na całym świecie. Klarna inwestuje co roku miliony dolarów w działania marketingowe swoich partnerów, by pomagać im docierać do konsumentów, podnosić świadomość ich marek oraz zwiększać wolumen ich sprzedaży.

  • Dziś pytanie nie brzmi już, czy wdrażać usługi BNPL tylko jak to robić i z kim. Klarna ma obecnie 147 mln użytkowników na świecie, w samych Stanach Zjednoczonych z naszych usług w ciągu zaledwie roku zaczęło korzystać ponad 20 milionów amerykańskich konsumentów. Odsetek transakcji dokonywanych z wykorzystaniem usługi “Zapłać za 30 dni” rośnie, bo konsumenci widzą jak realnie ułatwiają im one życie i jak efektywnie pozwalają im lepiej zarządzać budżetami - komentuje Łukasz Dwulit, odpowiadający za rozwój Klarny w Polsce. - Naszym celem jest nie tylko poprawianie doświadczeń zakupowych kupujących ale przede wszystkim realne, codzienne, strategiczne wsparcie merchantów w skalowaniu ich biznesów. Średnio w ciągu pierwszego roku od wdrożenia płatności Klarny wolumen ich sprzedaży obsługiwany przez nasz system zwiększa się od 20 do 50%. Naszą przewagą nad konkurencją są też inwestycje w marketing naszych partnerów - wspólne kampanie online i offline, często z budżetami przekraczającymi możliwości danego merchanta - dodaje Łukasz Dwulit.

Potencjał wzrostu płatności odroczonych w Polsce jest olbrzymi. Wg raportu Klarny ponad połowa polskich konsumentów (77%) już zna tę metodę płatności, ale jednocześnie najwyżej ¼ z niej skorzystała. Dane Klarny pokazują jednak, że ci klienci, którzy sprawdzili usługę “Zapłać za 30 dni” wracają do niej i chętniej dokonują większych niż wcześniej zakupów w sklepach oferujących taką opcję. Dziś konsumenci coraz częściej poszukują tej formy opłacenia zakupów w swoich ulubionych sklepach - jej brak na etapie checkoutu coraz częściej będzie skutkował porzucaniem koszyków i uciekaniem klientów do tych sklepów, które wdrożyły już tę opcję płatności.

 

26. kwiecień 2024 12:23