30.12.2020/20:59

Zero-click commerce, czyli zakupy przez internet bez zamawiania

Eksperci z Polskiego Instytutu Ekonomicznego prognozują, że kolejnym etapem wykorzystywania danych oraz profilowania klientów przez platformy zakupowe w 2021 r. może być zero-click commerce. W takie rozwiązania już inwestuje sieć Walmart.

Zero-click commerce to produkty dostarczane klientom bezpośrednio do domu bez wcześniejszego ich zamawiania (bez klikania). Bazując na historii poprzednich zakupów oraz danych z różnych innych źródeł (np. mediów społecznościowych, smartfonów czy inteligentnych urządzeń domowych) sklep będzie mógł dowieźć nam artykuły, których (według obliczeń jego algorytmów) potrzebujemy. Dane dotyczące tego, ile kilometrów przeszliśmy pieszo, kiedy i w jakim rozmiarze kupowaliśmy ostatnio buty, jaki model oraz kolor lubimy, pozwoli dostarczyć nową parę zanim sami byśmy ją zamówili.

Zdaniem ekspertów z Polskiego Instytutu Ekonomicznego, zwiastunem łączenia dużej ilości danych o użytkownikach z działalnością handlu detalicznego są m.in. próby inwestycji amerykańskiej sieci supermarketów Walmart w platformę TikTok wstrzymane w związku z zastrzeżeniami prawnymi. Mimo braku postępów firmy podjęły ostatnio współpracę w kwestii testowania w aplikacji zakupów wideo na żywo. Według Scotta Gallowaya, autora książki pt. „Wielka czwórka”, cały proces będzie wymagał nie tylko zapewnienia logistyki dostarczania produktów, ale również możliwości ich zwrotów, co pozwoli lepiej i na bieżąco dopasowywać ofertę.

Sprawna logistyki oraz potrzeba posiadania dużej ilości danych o klientach z wielu wymiarów ich życia sprawiają, że na tym rynku rywalizować będą, przynajmniej początkowo, tylko najwięksi. Innym istotnym elementem związanym z zero-click commerce jest zmiana w czymś, co można nazwać łańcuchem konsumpcji. Poczynając od reklamy, poprzez klienta, sklep, produkt i zakup, zero-click commerce zmienią rolę reklamy oraz sklepu. Fundamentalnym celem producenta będzie bezpośrednie dostarczenie swoich produktów pod drzwi klienta i przekonanie go, że nie warto ich zwracać. 

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.
zobacz także