Zmiana pokoleniowa wyzwaniem dla polskich firm
Firmy rodzinne chcą być długowieczne, ale ich właściciele często nie wiedzą, jak skutecznie przeprowadzić sukcesję – pisze „Puls Biznesu”.
Gazeta przytacza wyniki badania przeprowadzonego przez Instytut Biznesu Rodzinnego „Firma rodzinna to marka”, według którego 36 proc. firm w Polsce to przedsiębiorstwa rodzinne. W porównaniu z Zachodem to słaby wynik. Największym wyzwaniem czekającym rodzime biznesy jest proces zmiany pokoleniowej, ale jedynie 5 proc. planuje sukcesję w ciągu najbliższych pięciu lat. Ze światowych badań wynika, że aż 70 proc. firm nie przetrwa do drugiego pokolenia. W Polsce jest to zagrożenie dla gospodarki, bo biznesy familijne generują blisko 18 proc. PKB. Firmy tego typu dominują w handlu hurtowym i detalicznym (32,2 proc. przedsiębiorstw), na drugim miejscu jest przetwórstwo przemysłowe (16, 3 proc.), budownictwo (11,9 proc.) i działalność profesjonalna (10,6 proc.).
13