19.01.2018/13:37

Zmierzch hipermarketów będzie trwał w najlepsze? [FELIETON]

Klasyczne sklepy stały się jednym z elementów, a nie jak to było jeszcze kilka lat temu, finałem ścieżki zakupowej. Zanim klient poczuje się w takiej stacjonarnej placówce handlowej „jak w domu”, musi się z tego domu ruszyć – to coraz większe wyzwanie dla właścicieli sklepów.

Szybko, bezproblemowo, w przyjemnej atmosferze. Takie powinny być idealne zakupy w XXI wieku. W handlu trwa rewolucja, która wywraca do góry nogami sposób prowadzenia sklepów. Niemal trzy czwarte Polaków aktywnie poszukuje informacji na temat aktualnych ofert, promocji czy rabatów w sklepach. Ci klienci są siłą, z którą należy się liczyć. „Klient sprytny” potrafi znaleźć w sklepie produkty dobrej jakości w atrakcyjnej cenie. Jest w stanie z pomocą dostępnych narzędzi maksymalnie zoptymalizować zakup.

Z badania firmy Ad‑Retail wynika, że już ponad 60% Polaków, korzysta z przynajmniej jednego narzędzia związanego z promocjami czy rabatami. Natomiast 12% to tzw. klienci bardzo sprytni, czyli korzystający praktycznie ze wszystkich dostępnych sposobów. Rozwojowi zjawiska sprzyja ogromna popularność smartfonów i sukces serwisów oferujących dane na temat aktualnych promocji. Nie bez znaczenia są również specjalne aplikacje, które oferują np. kupony lub zniżki na produkty w wielu sklepach lub punktach sprzedaży.

Na naszych oczach zmieniają się formy docierania do klientów. Światy online i offline coraz bardziej się przenikają. Jeszcze kilka lat temu słyszałem obawy, że online zabije offline. Tak się nie stało, bo te kanały potrafią się znakomicie uzupełniać.

Dziś sklepy stacjonarne przestają być wyłącznie miejscem, w którym robi się zakupy. Po co klient ma iść do drogerii, jeśli te same kosmetyki może zamówić przez internet za niższą cenę, w dodatku z dostawą do domu? Klasyczne sklepy stały się jednym z elementów, a nie jak to było jeszcze kilka lat temu, finałem ścieżki zakupowej. Przyjemna muzyka, miłe zapachy, starannie dobrana kolorystyka, przemyślany układ sali sprzedaży – to wszystko może bezpośrednio przekładać się na korzystne dla handlowców decyzje zakupowe klientów. Jednak zanim taki klient poczuje się w sklepie „jak w domu”, musi się z tego domu ruszyć. To szczególne wyzwanie dla właścicieli galerii handlowych, które muszą walczyć z przypiętą im etykietką molochów, w których zakupy są długie i nużące.

Na drugim biegunie znajdują się niewielkie parki handlowe. To również część nowych trendów – dąży się do tego, by zakupy można było robić szybko. Market spożywczy i doklejone do niego np. apteka, drogeria, sklep z elektroniką, sportowy, z artykułami wyposażeniowymi czy punkt pocztowy tworzą klasyczne małe parki handlowe, które są centrami typu convenience zapewniającymi szybkie i wygodne zakupy.

Dodaj komentarz

3 komentarze

  • Korneliusz 22.01.2018

    A ja zdecydowanie wolę duży sklep i zakupy raz w tygodniu. W dużych sklepach jest taniej i wszystko można kupić w jednym miejscu. Większość z moich znajomych też woli kupować w hipermarketach. I jest jeszcze kwestia cen - w małych sklepach jest o 20% drożej niż w dużych - dlaczego mam przepłacać.

  • daesh 22.01.2018

    małe sklepy, różnorodny podręcnzy towar, bez zbędnego chodzenia po regałach i długim czekaniu w kolejce - małe sklepy to jest to - im wiecej tym lepsza dostępność i rozładowanie tłumu jaki jest w hipermarketach. Kupowanie w internecie to kupowanie w ciemno.

  • milennials 20.01.2018

    Ja coraz rzadziej zaglądam do tzw. centrów handlowych, ponieważ szlag mnie trafia gdy mam robić kilometry przez niekończące się korytarze, by kupić art spożywcze, kosmetyki czy ciuchy. Dlatego małe parki handlowe są lepsze, bo nie traci się cennego czasu i nie trzeba tak jak w wielkich molochach tracić sił na samo dotarcie do sklepu i to jeszcze w fatalnych warunkach: zazwyczaj wszędzie jest sztuczne światło, badziewne oświetlenie jarzeniówkami jak na fabrycznej hali, tłum i hałas ze sklepów bo każdy ma inną muzykę na swoim obiekcie. Coraz częściej szukam alternatyw, bo nie chcę tracić życia na same wędrówki w poszukiwaniu towaru! Niech żyją małe sklepy i zakupy przez internet!

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.