Znów ubyło sklepów spożywczych
Takie wyniki przynosi najnowszy raport wywiadowni gospodarczej Bisonde Polska. Największy spadek notuje się w sektorze sklepów owocowo‑warzywnych, odzieżowych i ogólnospożywczych. Wzrost liczby placówek detalicznych nastąpił w branży alkoholowej, rybnej i piekarniczo‑cukierniczej.
W ujęciu procentowym w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy najwięcej ubyło sklepów owocowo‑warzywnych – o 6 proc. Ogółem działa ich niewiele ponad 4200, po spadku o blisko 300 placówek. Niewiele lepiej wygląda sytuacja w przypadku sklepów ogólnospożywczych, których w latach 2011‑2012 ubyło 3,1 proc. Szacuje się, że na naszym rynku aktywnie działa blisko 82 000 tego typu placówek. Z handlowej mapy Polski zniknęło w zeszłym roku niemal 2700 sklepów ogólnospożywczych. Najnowsze dane pokazują, że wyraźnie wyhamowało tempo, w jakim postępowała likwidacja specjalistycznych sklepów z mięsem i wędlinami. Trzeci rok z rzędu wzrosła za to liczba sklepów monopolowych. Liczbę tego typu punktów ocenia się na około 4100. Po dwóch latach gwałtownych spadków, przybyło również sklepów rybnych. Placówek tego typu wciąż jest jednak stosunkowo niewiele – niespełna 820.
(GSZ)
Wiadomości Handlowe, Nr 3 (123) Marzec 2013
4