28.05.2020/20:06

Żywność i napoje bezalkoholowe jedyną kategorią, która urośnie w 2020 roku

Wybuch koronawirusa ma ogromny wpływ na gospodarki i rynki konsumenckie na całym świecie. Podczas gdy spadek zaufania konsumentów i wzrost wydatków mogą ostatecznie powrócić, inne skutki będą długotrwałe, ponieważ pandemia może zmienić zarówno zachowania konsumentów, jak i sposób prowadzenia działalności przez firmy z prawie każdej branży. Jedyna, która przejdzie przez kryzys suchą stopą będzie branża spożywcza.

Takie wnioski prezentują eksperci Euromonitora. Prognozuje się, że globalne wydatki na konsumpcję spadną o 4,3 proc. w ujęciu realnym rok do roku w 2020 r. (spadek z 2,4 proc. realnego wzrostu w 2019 r.). Ze względu na to, że COVID-19 ma doprowadzić do globalnej recesji gospodarczej, całkowity dochód rozporządzalny konsumentów ma spaść o 3,7 proc. w ujęciu realnym w 2020 r. w porównaniu z rokiem poprzednim (spadek z 2,6 proc. realnego wzrostu w 2019 r.) Wszystko to jest efektem wzrostu bezrobocia oraz mniejszych zysków z inwestycji.

Podczas gdy konsumenci ograniczają swoje wydatki, żywność i napoje bezalkoholowe będą jedyną kategorią, która odnotuje wzrost wydatków w 2020 r. Istotnym powodem jest tutaj gromadzenie zapasów na czas izolacji. Zdaniem Eruomonitora szczególnie mocno ucierpi transport, ponieważ ludzie pozostają w domach i nie korzystają z przejazdów zarówno publicznymi, jak i prywatnymi środkami transportu. Odwołują także swoje plany wakacyjne.

Eksperci przewidują także zmiany w zachowaniach konsumentów, a także ich wartości i priorytety. Będzie to miało długofalowe konsekwencje dla przemysłu. Według Euromonitora w erze koronawirusa konsumenci i ich zachowania będą definiowane niższym dochodem rozporządzalnym, stresem i obawami o przyszłość oraz nadrzędnymi obawami dotyczącymi higieny, zdrowia fizycznego i samopoczucia psychicznego. Będą oni bardziej ostrożni w podejmowaniu decyzji zakupowych, ich styl życia stanie się bardziej oszczędny i samowystarczalny. Ponadto konsumenci powędrują także w kierunku kupowania i wykonywania więcej rzeczy przez internet.

Marki i firmy, które wyjdą cało z pandemii, będą najprawdopodobniej tymi, które okażą się przygotowane na „nową normalność” – cyfrowe zaangażowanie konsumentów, płatności bezgotówkowe, czy konsumpcję w domu. Ponadto konsumenci będą oczekiwali od przedsiębiorstw że zdrowie i ludzki dobrobyt stanie się ważniejsze niż zyski. Zdaniem ekspertów, firmy które odniosą sukces, będą rozumieć obawy dotyczące zdrowia i bezpieczeństwa, dominujące w myśleniu konsumentów (i pracowników) i stworzą wartość poprzez skupienie się na higienie, zdrowiu i samopoczuciu.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.