14.01.2017/12:23

Żywność i transport napędzają wzrost cen w Polsce

Według danych GUS ceny towarów i usług konsumpcyjnych w grudniu 2016 r., w stosunku do poprzedniego miesiąca, wzrosły o 0,7% (w tym towarów – o 0,7%, a usług – o 0,5%). Największy wpływ na wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem miały w tym okresie wyższe ceny w zakresie transportu (o 4,3%), a także żywności (o 1,3%), które podwyższyły ten wskaźnik odpowiednio o 0,37 p. proc. i 0,30 p. proc.

Spadek cen towarów i usług konsumpcyjnych w 2016 r. w stosunku do roku poprzedniego wyniósł 0,6% (wobec spadku o 0,9% w analogicznym okresie 2015 r.) i był niższy od założonego w ustawie budżetowej o 2,3 p. proc.

Największy wpływ na wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych w 2016 r. miały niższe ceny w zakresie transportu (o 4,6%) oraz odzieży i obuwia (o 4,4%), które obniżyły wskaźnik w tym okresie odpowiednio o 0,40 p. proc. i 0,24 p. proc. Wyższe ceny żywności (o 1,0%) podniosły ten wskaźnik o 0,21 p. proc.

W 2016 r. ceny żywności wzrosły w porównaniu z 2015 r. o 1,0% (wobec spadku o 1,8% obserwowanego w 2015 r.). Najbardziej podrożał cukier (o 26,9%). Więcej niż w 2015 r. konsumenci płacili za owoce (o 5,5%), ryby i owoce morza (o 3,6%), a także warzywa (o 2,8%). Droższe było również pieczywo (o 0,6%) oraz makarony i produkty makaronowe (o 0,5%).

Ceny mięsa pozostały na poziomie notowanym w 2015 r. (w tym wzrosły ceny mięsa wieprzowego – o 1,5%, cielęcego – o 1,3%, wołowego – o 0,5% oraz wędlin – o 0,2%, przy spadku cen mięsa drobiowego – o 2,3%).

W 2016 r. w porównaniu z rokiem poprzednim niższe były ceny artykułów w grupie „mleko, sery i jaja” (przeciętnie o 2,0%, w tym mleka – o 3,8%, jaj – o 2,2%, serów i twarogów – o 1,8%, oraz jogurtów, śmietany, napojów i deserów mlecznych – o 1,0%).

Tańsze niż w 2015 r. były także tłuszcze zwierzęce (o 1,1%) i roślinne (o 0,6%). Nieznacznie mniej niż w 2015 r. płacono również za mąkę pszenną (o 0,2%) oraz ryż (o 0,1%). W 2016 r. konsumenci mniej niż w 2015 r. płacili za napoje bezalkoholowe (o 0,2%, wobec spadku cen o 0,4% w 2015 r.), w tym za soki warzywne i owocowo- warzywne – o 1,4%, wody mineralne lub źródlane – o 0,4%, przy wzroście cen herbaty – o 1,7%, soków owocowych – o 1,4%, kakao i czekolady w proszku – o 1,0% oraz kawy – o 0,2%. W 2016 r. wyroby tytoniowe podrożały o 3,1%, a napoje alkoholowe potaniały o 0,6% (w 2015 r. odnotowano wzrost odpowiednio o 3,3% i 0,1%).

W 2016 r. konsumenci płacili mniej za odzież (o 5,2%) oraz obuwie (o 3,2%), wobec obniżek odpowiednio o 5,4% i 4,2% obserwowanych w 2015 r. Średnioroczny spadek cen towarów i usług związanych z mieszkaniem w 2016 r. wyniósł 0,6% (wobec obserwowanego w 2015 r. wzrostu o 0,5%). Potaniało użytkowanie mieszkania lub domu i nośniki energii (o 0,7%). Zanotowano wzrost opłat za wywóz śmieci (o 4,4%), usługi kanalizacyjne (o 2,8%) oraz zaopatrywanie w wodę (o 2,5%). Podniesiono również opłaty za najem mieszkania (o 1,3%).

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.