REKLAMAHELIO - MASY - BANER GŁÓWNY (24.02 - 01.03.2020)
REKLAMANutrend - Belka w artykułach - Baner nr 1 (28.01 - 29.02.2020)

Właściwe zarządzanie zapasami w sklepie ma duży wpływ na poziom sprzedaży. Wdrożenie optymalnej polityki gospodarowania zapasami wymaga znajomości dwóch kluczowych czynników:

1) wartościowego oraz ilościowego udziału poszczególnych grup towarowych w obrocie,
2) zmian stanu zapasów w zależności od poziomu sprzedaży.

Udział poszczególnych produktów w osiąganym przez sklep obrocie można obliczyć, stosując metodę ABC, w której asortyment dzieli się na trzy grupy:
- grupa A – tzw. cenne zapasy to towary o wysokim udziale wartościowym w osiąganych obrotach. Są to produkty rotujące najszybciej, dla których okres rotacji wynosi od 3 do 7 dni. To właśnie te towary potwierdzają w praktyce zasadę Pareto, według której 20 proc. asortymentu generuje 80 proc. sprzedaży;
- grupa B – towary o średnim udziale wartościowym i ilościowym w osiąganych przez sklep obrotach. Szacuje się, że to około 20 proc. asortymentu, odpowiadającego za około 15 proc. obrotu;
- grupa C – tzw. towary masowe, czyli najtańsze, obejmujące bardzo liczny asortyment. Przyjmuje się, że to towary przysparzające detaliście najwięcej problemów – stanowią 60 proc. asortymentu, a jednocześnie generują zaledwie 5 proc. obrotów.

Pilnuj dokładnie grupy A

Filarem działalności sklepu są cieszące się dużym zainteresowaniem klientów artykuły z grupy A, które mają największy udział wartościowy w całościowej sprzedaży. W związku z tym towary z tej grupy należy traktować ze szczególną uwagą. Dotyczy to w szczególności takich działań jak:
- analiza sprzedaży,
- przygotowywanie zamówień,
- właściwe zarządzanie poziomami zapasów,
- ustalanie poziomu zapasów bezpieczeństwa, czyli tzw. stanów minimalnych.
Towarom z grupy A należy poświęcić najwięcej uwagi, bezwzględnie pilnując, by nie doszło do wyczerpania się ich zapasów. Nie oznacza to jednak, że asortyment z pozostałych grup można zaniedbać. Metoda gospodarowania zasobami ABC wyraźnie podkreśla, że skoncentrowanie się na najbardziej dochodowej grupie i niedocenienie grup B oraz C to częsty błąd.

Podczas zamawiania towaru

Istnieje kilka istotnych czynników, które należy za każdym razem wziąć pod uwagę, robiąc zamówienie do sklepu.
- Rotacja – artykuły sprzedające się wolniej należy zamawiać w mniejszych ilościach, aby nie zamrażać pieniędzy w towarze zalegającym na półkach.
- Sezonowość – produkty sezonowe w większej ilości zamawia się tuż przed rozpoczęciem sezonu, tak aby później tylko uzupełniać brakujący asortyment.
- Terminy przydatności do spożycia – towar z krótszym terminem najlepiej zamawiać w małych ilościach, czasem nawet po kilka sztuk, co pozwala zminimalizować ryzyko poniesienia strat finansowych.
- Promocje – ze względu na zwiększoną rotację taki towar zamawia się w większych ilościach niż standardowe produkty.

FIFO i 4W

Innym filarem właściwego gospodarowania zasobami jest magazynowanie towaru zgodnie z zasadą FIFO (skrót ang. zwrotu First In First Out, tłumaczonego jako „pierwsze weszło, pierwsze wyszło”). Powyższą zasadę należy stosować, przyjmując każdą dostawę, bez względu na to, czy produkty będą umieszczone w magazynie, czy bezpośrednio na półce. Gdy dokładasz towar, zawsze sprawdzaj terminy przydatności do spożycia i produkty z krótszą datą układaj z przodu półki. Pamiętaj, że przyjęcie dostawy wiąże się z koniecznością dokonania ilościowego i jakościowego odbioru towaru. Chodzi tutaj o weryfikację zamówienia oraz kontrolę dat ważności. Podsumowaniem dobrych praktyk gospodarowania zapasami może być też rada, jakiej jeden z liderów na rynku franczyzowym udziela swoim partnerom. Radzi im, by zawsze stosowali zasadę 4W, czyli zapewniali stałą dostępność właściwych towarów o właściwej jakości, we właściwym czasie i we właściwych cenach.



(Oprac. SSZ )

Wiadomości Handlowe, Nr 9  (148), Wrzesień 2015

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 0

  • 0
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
REKLAMABCC - Half Page
do góry strony