REKLAMAATLANTA POLAND - BAKAL - ŚWIĘTA - BANER GŁÓWNY (GRUDZIEŃ 2019)

PRAWO I FINANSE

rynek pracy i pracownicy

 

13 listopada 2019, 12:25

(fot. pracuj.pl)

Podwyżki, premie i awanse to według Polaków zdecydowanie najlepsze formy docenienia ich pracy przez przełożonych – wynika z najnowszego raportu Pracuj.pl. Według badań, rozwój kariery i wzrost zarobków są ważne szczególnie dla osób z młodszych pokoleń, często gotowych w tym celu do zmiany specjalizacji. Niezależnie od wieku, Polacy stawiają jednak wyraźną granicę między życiem prywatnym, a zawodowym.

REKLAMAIteCom -  Przepisomat (Święta) - Belka w artykułach (01-10.12.2019)

Na rynku pracy obecne są cztery pokolenia pracowników. Do firm wkracza obecnie generacja Z (18-24 lata). Według prognoz generacja Y (25-39 lat) stanowi już blisko połowę Polaków aktywnych na rynku pracy. Generacja X (40-55 lat) to pokolenie rozwijające kariery po ’89 roku. Najstarsi baby boomers (56 lat i wyżej) – zbliżają się do wieku emerytalnego.

Jak pracownicy z tych czterech różnych pokoleń postrzegają kwestie kariery i awansów? Między innymi na te pytania odpowiada raport Pracuj.pl „Generacja dobrej kariery”.

Podwyżki, premie i awanse – to szczególnie istotne formy wyróżnienia kadry według pracujących Polaków. Badani przez Pracuj.pl, zapytani o najlepsze formy docenienia pracownika przez pracodawcę, w 90 proc. przypadków wskazali podwyżki, w 86 proc. premie, a w 82 proc. - awanse. Zdecydowanie dalej za nimi znalazły się dofinansowania do szkoleń (61 proc.) oraz pochwały przełożonego (54 proc.).

Co ciekawe, posiadany wiek w większości wypadków nie miał istotnego wpływu na wskazania badanych. Największe różnice widoczne są w temacie awansów. Były one rzadziej preferowane przez najstarsze osoby (76 proc. badanych w wieku 55+), a wyraźnie częściej – przez najmłodsze (88 proc. w wieku 18-24 lat).

Dokładnie połowa badanych przez Pracuj.pl (50 proc.) twierdzi, że kariera jest dla nich ważna. Oznacza to, że są gotowi się dla niej poświęcać, ale przy zachowaniu tzw. work-life balance i poszanowaniu czasu prywatnego. Natomiast tylko 14 proc. pracujących Polaków biorących udział w badaniu określiło, że kariera jest dla nich bardzo ważna – co pociąga za sobą gotowość do poświęcania na zadania zawodowe także wolnych chwil. Kolejne 36 proc. - traktuje pracę jako środek uzyskiwania zarobków i realizacji pozazawodowych pasji.

Różnice w podejściu do kariery widać w przypadku różnych pokoleń. Jako bardzo ważną (22 proc.) określają ją najczęściej przedstawiciele generacji Z, a najrzadziej – baby boomers, czyli osoby w wieku 55+ (tylko 7 proc.). Odwrotna proporcja jest w przypadku osób traktujących karierę jako mniej ważną, stanowiącą tylko narzędzie do realizacji innych celów – do tej grupy należy aż 47 proc. baby boomers i tylko 21 proc. generacji Z.

Badacze zapytali respondentów o to, jak zareagowaliby na problemy z awansem w obecnej pracy. Najwięcej z nich (31 proc.) zdecydowałoby się zmienić pracodawcę, tylko nieco mniej (28 proc.) – spróbowałoby zmienić specjalizację, a co piąty (22 proc.) w ogóle nie uważa osiągania wyższych stanowisk za istotne.

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 1

  • 1
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
REKLAMA
do góry strony