REKLAMAMARKET ROKU 2019 - Baner Główny (styczeń 2019)
Krzysztof Badowski, Partner, Lider Zespołu Dóbr Konsumenckich i Handlu Detalicznego w CEE / CIS w PwC Polska

Krzysztof Badowski, Partner, Lider Zespołu Dóbr Konsumenckich i Handlu Detalicznego w CEE / CIS w PwC Polska (PwC)

Może się okazać, że zobaczymy w Polsce nawet więcej Biedronek niż 3500. Mamy już Biedronki premium, nie jest powiedziane, że nie zobaczymy jeszcze formatu mniejszego (convenience – red.) w dopracowanej i zoptymalizowanej formule, albo formatu skierowanego dla stacji benzynowych… - mówi portalowi wiadomoscihandlowe.pl Krzysztof Badowski, Partner, Lider Zespołu Dóbr Konsumenckich i Handlu Detalicznego w CEE / CIS w PwC Polska.

REKLAMAKongres Mięsny 2019 - belka w artykułach (styczeń 2019)

Przejęcie przez Biedronkę lokalizacji Piotra i Pawła to nic nadzwyczajnego, ale fakt, że zdecydowano się na utrzymanie niektórych rozwiązań „premium”, np. lad z obsługą, oferujących mięso, sery i wędliny zasługuje na uznanie. Dotychczasowe eksperymenty Biedronki z tego typu rozwiązaniami sprawdziły się w nielicznych lokalizacjach.

Biedronka jako jedna z niewielu sieci operujących w Polsce ma przestrzeń finansową na to, żeby eksperymentować i robi to systematycznie, sprawdzając nowe rozwiązania. Jeżeli weźmiemy pod uwagę, że Biedronka ma już dostęp do prawie 80 proc. polskich gospodarstw domowych, to wzrost organiczny w obecnym formacie jest ograniczony, co widać po liczbie sklepów obecnie otwieranych.

Sieć może sięgnąć głębiej do portfela konsumenta na dwa różne sposoby. Może poszerzyć asortyment, co Biedronka robi w istniejących sklepach i ta liczba pozycji asortymentowych, które są w tej chwili na półce jest ponad dwa razy większa niż to, z czym Biedronka wyszła do konsumenta na początku swojej działalności na rynku.

Można też eksperymentować z formatem, który trafi do innych grup społecznych, albo będzie zaspokajał inne potrzeby zakupowe. W związku z czym były eksperymenty z małym formatem, niemal klasycznym sklepem convenience, sieć eksperymentowała także wcześniej z ladami serwisowymi.

Dzisiejszy eksperyment na czym polega?

Teraz jest to próba uruchomienia sklepu w koncepcie bardziej premium. To racjonalne w sytuacji, gdy weźmiemy pod uwagę, że dyskont zajmuje miejsce sklepu delikatesowego. Biedronka nie chce stracić klientów Piotra i Pawła, więc musi im zaoferować więcej niż standardowo. To ważne, aby klienci z bardziej zasobnym portfelem zostali przy konkretnej lokalizacji i nie poszli szukać innego sklepu, który lepiej zaspokoi ich potrzeby w zakresie asortymentu lub doświadczenia zakupowego.

Dla właściciela Biedronki to także sposób na szukanie sposobu na wzrost. Spółka notowana na giełdzie przyzwyczaiła inwestorów do tego, że co roku przynosi coraz to większe zyski, a tutaj nagle zaczynamy widzieć sufit. Musi więc znaleźć nową drogę, szczególnie w sytuacji, gdy ma coraz mniej miejsca na rozwój sieci sklepów w dotychczasowym formacie.

Czy w takim razie jest miejsce na polskim rynku na koncept delikatesowy? I ile tego miejsca jest?

Spróbujmy to policzyć. Sprzedaż detaliczna produktów FMCG jest szacowana na ponad 200 mld zł. Jeśli przyjmiemy, że grupa społeczna, do której ten koncept jest kierowany, to jest 1,5 proc społeczeństwa, to daje nam rynek o wartości ok. 3 mld zł.

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 9

  • 8
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 1
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (2)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
  • ~dan 2 12 dni temu

    Dramat kto pozwala niszczyć Polske

    oceń komentarz  zgłoś do moderacji
  • ~polak 1 12 dni temuocena: 100% 

    chyba wtedy sie zaplacze, wystarczy, miejmy jakis wybor a nie te same ceny, te same produkty marki wlasne.....

    oceń komentarz
do góry strony