REKLAMAEXPRESS - Baner główny
Robert Szataniak, dyrektor marketingu w firmie Pamapol

Robert Szataniak, dyrektor marketingu w firmie Pamapol (fot. mat.pras.)

O rynku konserw i pasztetów rozmawiamy z Robertem Szataniakiem, dyrektorem marketingu w firmie Pamapol.

REKLAMAEUROCASH - belka w artykułach (II Etap)

Jak ocenia Pan kondycję rynku konserw i pasztetów?

Sytuację na rynku konserw i pasztetów oceniamy jako dobrą i perspektywiczną. W szczególności kategoria konserw dynamicznie się rozwija. W zeszłym roku jej wartość osiągnęła ponad 550 mln zł, co przekłada się na 35,7 mln kg sprzedanego produktu i stanowi ponad pięcioprocentowy wzrost w porównaniu do roku poprzedniego. Wzrosty sprzedaży odnotowujemy głównie w przypadku konserw w słojach. Szczególnie dobrze wypada marka Spichlerz Rusiecki, która mocno rośnie – w tym momencie jest liderem z 22 proc. udziałem w subkategorii słoików w produktach brandowych, co zapewnia jej zdecydowaną przewagę nad konkurencją.

Jak wypada w porównaniu rynek pasztetów?

Ten segment osiągnął w zeszłym roku wartość 276 mln zł, co jest wynikiem niższym od osiąganych we wcześniejszych latach. Dalecy jednak jesteśmy od stwierdzenia, że kategoria jest w złej formie. Konsumenci coraz częściej poszukują produktów wysokiej jakości, a składy pasztetów znacząco się poprawiają. Z kolei kategoria ta wpisuje się w mocny trend – convenience. Szybkość przygotowania śniadania czy przekąski w ciągu dnia w połączeniu z coraz lepszymi składami sprawia, że pasztety odpowiadają na potrzeby konsumentów. Najlepszym tego dowodem jest dla nas wzrost udziałów pasztetów Pamapol w rynku w ujęciu wartościowym o niemal 9 proc rok do roku.

Jakie pasztety najlepiej się sprzedają?

Jeśli chodzi o gatunki mięsa, to obecnie liderem na rynku są pasztety na bazie mięsa drobiowego bez dodatku innego rodzaju surowca mięsnego. W ujęciu ilościowym stanowią one 65 proc., a pod względem wartościowym 72 proc. rynku. Na popularności zyskują coraz bardziej pasztety w 100 proc. drobiowe ze względu na rosnące spożycie drobiu wśród konsumentów w porównaniu do innych rodzajów mięs. Biorąc natomiast pod uwagę preferowane przez konsumentów smaki, to przeważają pasztety bez dodatku smakowego (ponad 60 proc. rynku), na drugim miejscu są pasztety z dodatkiem pomidorów (17 proc.) – to właśnie te dwa smaki cieszą się największą popularnością wśród konsumentów.

Czy na rynku konserw i pasztetów występuje sezonowość sprzedaży?

Pasztety i konserwy są kategoriami lekko sezonowymi. Ich sprzedaż wzrasta w okresie wakacyjnym o około 20 proc., kiedy konsumenci zabierają ze sobą na wyjazdy tego typu produkty ze względu na wygodę i szybkość użycia. Najsłabsze dla tych kategorii są miesiące zimowe. Niska sezonowość wynika przede wszystkim z bardzo szerokich i codziennych okazji do konsumpcji tych produktów. Polacy sięgają po pasztety i konserwy głównie wtedy, gdy chcą przygotować szybki posiłek lub gdy mają ochotę na ten konkretny smak. Najbardziej popularne okazje do konsumpcji to śniadania, kolacje oraz przekąski w ciągu dnia. Po te produkty sięgają także osoby, które wyjeżdżają np. na wakacje, biwaki czy w góry, gdyż są łatwe w przechowywaniu, wygodne w użyciu i transporcie oraz gotowe do spożycia.

Czy mogliby Państwo doradzić detalistom jak optymalnie przygotować ekspozycję omawianych kategorii?

Jeśli chodzi o ekspozycję produktów, najlepiej, gdy są one umieszczone na wysokości wzorku. Rekomendujemy, by ustawiać je markami, ponieważ wtedy półka jest bardziej przejrzysta i czytelna dla odbiorcy. Konserwy i pasztety najlepiej ustawiać w towarzystwie produktów z tej samej kategorii. Dobrze jest czasem dodatkowo wyróżnić markę za pomocą różnych materiałów BTL, jak np. wobblery czy listwy informujące o akcjach promocyjnych. Bardzo dobrym rozwiązaniem jest np. ustawienie standu z konserwami i pasztetami w strategicznym punkcie sklepu – to znacznie ułatwia kontakt klientów z produktami, są dobrze widoczne, łatwo na nie trafić.

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 2

  • 1
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 1
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony
"