REKLAMAHELIO - NATURA - BANER GŁÓWNY (17-23.02.2020)

(fot. Pixabay)

Eksperci ASM Sales Force Agency od marca 2019 prowadzą comiesięczne badanie przykładowego koszyka zakupowego, czyli porównanie cen wybranych, zawsze stałych i identycznych we wszystkich objętych badaniem sieciach, produktów FMCG z różnych kategorii, które pozwoliłyby zaspokoić podstawowe potrzeby życiowe konsumentów.

W koszyku zakupowym ASM SFA znajdziemy więc 40 produktów z grup nabiału, mięsa i wędlin, napoi, dodatków, słodyczy, chemii domowej, kosmetyków, alkoholi i in. Co ważne, mierzony jest co miesiąc ten sam zestaw analogicznych produktów (czyli tych samych marek i o identycznych gramaturach) w wybranych sklepach na terenie całej Polski (tj. Biedronka, Lidl, Auchan, Carrefour, E.Leclerc, Intermarché, Kaufland, Tesco, Makro i Selgros). Od lipca badanie rozszerzono o kanały sprzedaży online, tzw. e-grocery, tj. frisco.pl, dodomku.pl, polskikoszyk.pl oraz szybkikoszyk.pl, a także o tzw. hybrydy (a więc sieci prowadzące sprzedaż stacjonarną i internetową), czyli Auchan vs. Auchan Direct, E.Leclerc vs. E.Leclerc online, Carrefour vs. E-Carrefour oraz Tesco vs. Tesco e-zakupy.


Grudzień zamknął pierwszy rok badań (choć niecały – ASM SFA rozpoczęła analizę cen koszyka zakupowego od marca 2019), co pozwala na podsumowanie czwartego kwartału, porównanie kwartałów Q2-Q4 oraz skomentowanie trendów cen podstawowych produktów FMCG widocznych w zeszłym roku.

Zacznijmy od podsumowania miesiąca grudnia 2019:

Wbrew oczekiwaniom związanym z sezonem przedświątecznym, grudzień nie przyniósł odczuwalnych zmian uśrednionych cen podstawowych produktów FMCG (uwaga – tych objętych badaniem ASM SFA oraz bez uwzględniania promocji typu „3 za 2” itp.). Średnia wartość grudniowego koszyka zakupów wyniosła 228,49 zł, a więc w przybliżeniu tyle samo co przed miesiącem (zaledwie o 0,39 zł więcej). Koszyk skomponowany wyłącznie z najdroższych produktów podrożał względem listopada o 3,8 zł (z 316,04 zł w listopadzie do 319,83 zł w grudniu). Ale wzrosła też o blisko 5 zł wartość koszyka produktów najtańszych (z 156,73 zł do 161,7 zł). Rozbieżność cenowa zestawienia produktów najtańszych i najdroższych pozostaje więc nadal niemal dwukrotna (w grudniu nieznacznie mniejsza).

W grudniu zmniejszył się też rozdźwięk cenowy między kanałami sprzedaży online i offline (zakupy w sieci potaniały, a w sklepach stacjonarnych zdrożały). Jeśli chodzi zaś o podsumowanie czwartego kwartału, to rozstrzał cen online vs. offline wzrósł z 10 do ponad 15 proc. (Q3 vs. Q4).

Czwarty kwartał 2019 r. przyniósł z jednej strony 2,4-procentową obniżkę cen średnich w tradycyjnych kanałach sprzedaży, ale jednocześnie 2,6-procentową zwyżkę średniej wartości koszyka skomponowanego z produktów zakupionych wyłącznie online. Wartość przeciętnego koszyka nie uległa więc znaczącej zmianie kwartał do kwartału, ale w Q4 zwiększył się rozdźwięk cenowy między tradycyjnymi kanałami sprzedaży (średnio 226,15 zł) a e-grocery (261,23 zł) – tym samym wynosiła ona w Q4 ponad 15,5 proc., podczas gdy w Q3 było to niecałe 10 proc.

Poleć innym

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony