REKLAMAPRIM - KABANOS - BANER GŁÓWNY - (05.07 - 06.08.2019)

HANDEL I DYSTRYBUCJA

Tylko u nas

 

17 kwietnia 2019, 12:15

(fot. Pixabay/CC0)

Co minutę do oceanów i mórz trafia kontener plastikowych śmieci, każdy Europejczyk produkuje ich rocznie 100 kg. Plastikowa foliówka powstaje w ciągu niespełna sekundy, używamy jej średnio przez 12 minut, a rozkłada się przez…300-400 lat. O tego typu torebkach nie powinno się mówić „jednorazowe”, a „wieczne”…

REKLAMAKAiN - Belka w artykułach (lipiec PROMO)

Szacuje się, ze plastik stanowi 70 proc. zanieczyszczeń mórz i oceanów. Pływa w nich około 150 mln ton plastikowych odpadów. Ekolodzy ostrzegają, że w 2050 roku może ich być więcej niż ryb. Dosłownie i w przenośni – toniemy w oceanie plastiku. Gigantyczne wysypisko na Oceanie Spokojnym, zwane Wielką Pacyficzną Plamą Śmieci (pojawił się nawet pomysł, żeby ustanowić ją odrębnym państwem) waży więcej niż 43 000 dużych samochodów osobowych. Zajmuje powierzchnię pięciokrotnie większą niż Polska. Śmietnisko składa się z 1,8 biliona kawałków plastiku różnej wielkości.

Już jemy plastik

Pod wpływem słońca, wody i wiatru ropopochodne polimery, z których zbudowane są tworzywa sztuczne, rozpadają się na ziarenka, często tak małe, że niewidoczne gołym okiem. Dryfują w wodzie, unoszą się w powietrzu, trafiają do łańcucha pokarmowego zwierząt, a na koniec również ludzi. Szacuje się, że rocznie przez plastikowe śmieci w morzach i oceanach ginie ponad milion zwierząt (wciąż mam przed sobą kadr z martwym kaszalotem, w którego żołądku odkryto 40 kg plastiku). Najwyższy czas na radykalne kroki zmierzające do odwrócenia tego samonakręcającego się mechanizmu autozagłady! Na każdym polu. W piersi muszą solidarnie uderzyć się i producenci, i sieci handlowe, i konsumenci. Niezbędne są zarówno restrykcyjne, proekologiczne przepisy ze skutecznymi mechanizmami ich egzekwowania, jak i kampanie społeczne mające na celu podnoszenie świadomości konsumentów.

Solidarnie uderzmy się w piersi

Na tym ostatnim polu zaczęło się wreszcie coś dziać. W sklepach pojawia się coraz więcej produktów powstałych z przetworzonego plastiku. Wśród nich są bluzy, stroje kąpielowe, pokrowce na laptopy, okulary przeciwsłoneczne drukowane w technologii 3D i buty. Sam Adidas sprzedał w ub.r. milion par butów wyprodukowanych z plastiku wyłowionego z oceanu. Na każdą parę wykorzystano średnio 11 plastikowych butelek. Do 2024 roku wszystkie buty Adidasa będą powstawać z plastiku, który do tej pory zatruwał środowisko. Zadanie nad wyraz ambitne, gdyż gigant sprzedaje rocznie 450 mln par butów.

Podobną drogą poszły wielkie kluby piłkarskie, jak Real Madryt czy Bayern Monachium, które grają w koszulkach w 35 proc. składających się z surowca pozyskanego z oceanicznych odpadów. W plastik z odzysku pakuje komputery Dell. Z kolei koncern PepsiCo ogłosił, że do 2030 roku zwiększy udział materiału pochodzącego z recyklingu (rPET) w opakowaniach swoich produktów do 50 proc. Póki co jest to niewiele ponad 7 proc..

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 28

  • 28
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony