REKLAMARetail FMCG Congress - Banner Główny - lipiec 2020
W ciągu trzech pierwszych miesięcy br. Stokrotka otworzyła 9 placówek; pod koniec roku chce uruchomić drugie centrum dystrybucyjne

W ciągu trzech pierwszych miesięcy br. Stokrotka otworzyła 9 placówek; pod koniec roku chce uruchomić drugie centrum dystrybucyjne

Na początku maja Polomarket i Stokrotka utworzyły spółkę Polskie Supermarkety. Sieci chcą wspólnie kupować towar, rozwijać markę własną oraz importować wybrane towary, ale nadal będą rywalizować.
REKLAMAWH Market NETTO_belka w artykulach_lipiec-sierpień 2020

W tej chwili skupiamy się na opracowaniu formuły współpracy z Polomarketem. Porozumienie powinniśmy osiągnąć w wakacje. Chcemy, by Polskie Supermarkety zaczęły działać od razu, jak tylko uzyskamy pozwolenie UOKiK – mówi Dariusz Kalinowski, prezes Stokrotki. I podkreśla: – Współpraca będzie dotyczyła wyłącznie pozyskiwania towaru. To nie sojusz handlowy, dalej pozostajemy konkurentami, różnymi sieciami oferującymi odmienny asortyment. Po ogłoszeniu informacji o porozumieniu od razu zaczęto plotkować, że to wstęp do połączenia kapitałowego. Przedstawiciele obu spółek temu zaprzeczyli. Prezes Kalinowski przyznał jednak, że w odleglejszej przyszłości scenariusz fuzji może być rozważany, jako korzystny z ekonomicznego punktu widzenia.

Kto był pomysłodawcą utworzenia Polskich Supermarketów? Prezes Kalinowski tłumaczył, że luźne przymiarki i pomysły padały już wcześniej, a ponieważ przedstawiciele sieci znają się i spotykają się od wielu lat, trudno wskazać moment, w którym koncepcja się wykrystalizowała. Prawda jest jednak prozaiczna. Po wyjściu z Polomarketu Artura Kasnera i 170 supermarketów siła zakupowa tej sieci znacznie spadła. Trudna rynkowa rzeczywistość prawdopodobnie zmusiła Polomarket do nawiązania współpracy z konkurentem.

Bocznymi drzwiami do Stokrotki

Spółka Polskie Supermarkety, oprócz wspólnych zakupów, ma zająć się wprowadzaniem marki własnej do sklepów obu sieci. Kilka miesięcy temu szef Stokrotki podkreślał, że nie jest zainteresowany dołączeniem do sojuszu Piotra i Pawła, Topazu, Bać­‑Polu i Polomarketu, współtworzących spółkę GH PL Plus, która dostarcza udziałowcom ekonomiczną markę własną Lubię. Prezes Kalinowski swoje zdanie podtrzymuje, jednak dodaje: – Jako Stokrotka nie dołączymy do GH PL Plus, ale Polskie Supermarkety będą mogły. Można więc założyć, że produkty Lubię wejdą na półki lubelskiej sieci bocznymi drzwiami.

Trudne czasy dla handlu

Trzy pierwsze miesiące roku były dla handlu trudne – w przypadku artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych deflacja wyniosła 3,7 proc. (źródło: Stokrotka za GUS). To, a także słabszy od oczekiwań efekt świąt wielkanocnych oraz intensyfikacja działań promocyjnych ze strony dyskontów, przełożyło się na spadek średniej miesięcznej sprzedaży z metra kwadratowego całego segmentu supermarketów o 4,4 proc. W przypadku Stokrotki spadek był niższy i wyniósł 2,6 proc. (źródło: Stokrotka za Nielsenem). Mimo słabszej koniunktury lubelskiej sieci udało się zwiększyć przychody ze sprzedaży ze 468 mln zł w I kwartale ub.r. do 472 mln zł w I kwartale br., jak również podnieść marżę brutto o 0,3 proc. Poprawa wyników nie byłaby możliwa bez nowych sklepów – porównując wyniki dla tej samej co w ub.r. liczby placówek, sprzedaż Stokrotki była w I kwartale o 16 mln zł niższa niż w analogicznym okresie rok wcześniej. W ciągu pierwszych trzech miesięcy br. sieć otworzyła 2 supermarkety, 6 marketów i 1 sklep franczyzowy o łącznej powierzchni 3752 mkw., kończąc I kwartał z 259 placówkami. Pod koniec maja Stokrotka uzyskała zgodę UOKiK na przejęcie 19 sklepów Frac, działających na południu Polski, co oznacza, że do grudnia Stokrotek będzie pewnie ponad 300.

Logistyka przekona franczyzobiorców?

Stokrotka chce na przełomie 2015 i 2016 roku uruchomić drugie centrum dystrybucyjne. Obiekt działający w Lublinie ma mieć około 6000 mkw. Będą tam przechowywane produkty szybko rotujące i świeże. Sieć podała również, że udział dostaw do sklepów z wykorzystaniem własnej logistyki wynosi obecnie 83,8 proc., czyli jest o ponad 4 proc. wyższy niż po I kwartale 2014 roku. Bardzo dobra logistyka to jeden z atutów, który sieć wykorzystuje, rozwijając franczyzę. Prezes Kalinowski poinformował również, że w Stokrotce trwają testy nowego konceptu cenowego. Te działania mają odczuwalnie wpłynąć na konkurencyjność sieci. Więcej szczegółów poznamy latem.

Sebastian Szczepaniak

Wiadomości Handlowe, Nr 6 - 7  (145), Czerwiec - Lipiec 2015

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 0

  • 0
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony