REKLAMAKORAL - GRAND Exotic - Baner Główny (11-31.03.2020)

(fot. pixabay.com)

Boże Narodzenie sprzyja marnowaniu żywności. Polacy kupują wtedy więcej jedzenia, którego często nie są w stanie później spożytkować lub odpowiednio przechować. – Na szczęście coraz więcej osób zwraca uwagę na to, żeby w okresie świątecznym nie przesadzać z gotowaniem. Prężnie działają również jadłodzielnie i organizacje, które zajmują się dystrybucją jedzenia, która zostaje nam po świętach – komentuje Sylwia Romańczak z Federacji Polskich Banków Żywności.

REKLAMANutrend - Belka w artykułach - Baner nr 2 (16.03 - 16.04.2020)

Szacuje się, że w Polsce marnuje się rocznie aż 9 mln ton jedzenia. Przyjmując, że przeciętny, sycący posiłek waży około 500 g, na wysypisku ląduje 18 miliardów pełnych talerzy.

– 42 proc. Polaków zdarza się wyrzucać jedzenie. To bardzo dużo. Tracą na tym nasze portfele, ale to również kwestia etyczna. W Polsce ponad 2 mln osób żyje w skrajnym ubóstwie, czyli dysponuje kwotą poniżej 600 zł miesięcznie. Są to osoby, które nie mogą pozwolić sobie na pełnowartościowy posiłek i zróżnicowaną dietę. Dlatego też jako Banki Żywności ratujemy niesprzedane produkty i przekazujemy je potrzebującym – podkreśla Sylwia Romańczak.

I dodaje: – Marnując żywność, marnujemy planetę. Jedzenie na śmietniku to problem ekologiczny: „wyrzucamy” surowce i energię, które zużyto do jego produkcji, a gnijąca żywność emituje szkodliwe gazy cieplarniane.

Problem marnowania żywności wynika m.in. z tego, że konsumenci nie rozumieją terminów użytych na etykietach produktów spożywczych. Według badania w ramach programu PROM, 64 proc. Polaków nie odróżnia komunikatu „Należy spożyć do..” od „Najlepiej spożyć przed”. Jednocześnie ok. 73 proc. konsumentów robi zakupy spontaniczne, 62 proc. kupuje „na zapas”, a 61 proc. nie robi listy zakupów. – To wszystko ma znaczenie i wpływa na skalę marnotrawstwa żywności – akcentuje Sylwia Romańczak.

W działania mające na celu zmniejszenie skali marnowania żywności włączyły się sieci handlowe. – Już od kilku lat Banki Żywności współpracują z sieciami z całej Polski, które przekazują nam niesprzedane, ale dobre jakościowo produkty. Do tej pory robiły to dobrowolnie, ale we wrześniu weszła w życie ustawa o przeciwdziałaniu marnowaniu żywności, która narzuca taki obowiązek sklepom wielkopowierzchniowym. Skala uratowanego jedzenia zatem znacznie wzrośnie – prognozuje ekspertka Federacji Polskich Banków Żywności.

Ogromną rolę w walce marnowaniem żywności odgrywa edukacja. – Choć za największych marnotrawców uznaje się konsumentów, to sklepy i sieci handlowe odpowiedzialne są za kreowanie postaw klientów. Zgodnie z ustawą sklepy będą również prowadziły kampanie i akcje edukacyjne nt. niemarnowania żywności, co mamy nadzieję będzie kolejnym krokiem do zmiany zachowań Polaków – dodaje.

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 1

  • 0
    BARDZO PRZYDATNY
  • 1
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
REKLAMARetail FMCG Congress - Half Page - marzec-kwiecień 2020
do góry strony