REKLAMAATLANTA POLAND - BAKAL - ŚWIĘTA - BANER GŁÓWNY (GRUDZIEŃ 2019)
Żubrówka Biała

Żubrówka Biała (fot. materiały własne)

Na pierwszych stronach gazetek o alkoholu zdecydowanie najczęściej pojawia się wódka. Tak było w I kwartale ubiegłego i bieżącego roku, chociaż nastąpił niewielki spadek – o 6 proc. Drugie miejsce w tym zestawieniu zajęła whisky, która z kolei odnotowała wzrost – o ponad 6 proc. Natomiast na trzeciej pozycji znalazł się rum. Był on nieco częściej promowany w zeszłym niż w tym roku.

REKLAMAStoisko mięsne - belka w artykuła (14.11.-31.12.2019)

Dalej w rankingu jest gin. Jego popularność powoli rośnie. W br. miał aż 5 razy więcej wystąpień niż w 2018 roku. Koniak zwiększył swój udział o 3,5 razy. Z kolei brandy stała się mniej widoczna. Patrząc na poszczególne formaty handlowe, widać m.in. to, że w br. na pierwszych stronach tego typu gazetek w sieciach cash and carry całkowicie zabrakło rumu, który rok wcześniej miał udział na poziomie blisko 16 proc. Tymczasem w supermarketach zupełnie zniknęły gin i brandy.

Wódka króluje

Jak podkreśla Karina Gręda, Country Manager z Hiper-Com Poland, ważnym elementem decyzyjnym w procesie wyboru sklepu jest ekspozycja produktów w publikacji handlowej. Dobrze wyeksponowana na początku gazetki wódka, która jest najpopularniejszym alkoholem wśród Polaków, ma za zadanie przyciągnąć dużą liczbę konsumentów do określonej sieci. Tego typu trunek przykuwa uwagę klientów, zwłaszcza pod koniec tygodnia, gdy planują oni weekendowe zakupy.

– Najczęstsze promowanie wódki na pierwszych stronach publikacji jest oczywiście tożsame z największym udziałem rynkowym tego alkoholu. Nieznaczne zmniejszenie zakresu promocji w br. z 88,62 proc. do 82,60 proc. mogło mieć na celu zachęcenie Polaków do zakupu innych produktów. Względnie miało związek z chęcią przyciągnięcia do sklepów amatorów innych trunków – uważa Marcin Lenkiewicz, wiceprezes Grupy Mobilnej Qpony-Blix.

Z kolei whisky, która jest druga w tym zestawieniu, zanotowała wzrost z 7,65 proc. do 13,97 proc. Według Sebastiana Starzyńskiego, prezesa Instytutu Badawczego ABR SESTA, dane pokazują, że dystrybutorom bardzo zależy na upowszechnieniu tego trunku w Polsce. Natomiast zdaniem Kariny Grędy, wciąż jest on uznawany za ekskluzywny i drogi alkohol, przez co grono jego smakoszy nie jest dość szerokie. Whisky nie ma tak silnej pozycji na rynku jak wódka, dlatego też zajmuje mniej miejsca w gazetkach.

– Jest to nadal alkohol nieco ceremonialny, więc występuje przepaść sprzedażowa pomiędzy nim i wódką, która kulturowo jest królową mocnych trunków w Polsce. Ale przychody z whisky szybko rosną. Jej ceny i marże są dość wysokie. Pozwalają więc sieciom dobrze zarobić. Ma to znaczenie zwłaszcza od czasu ograniczenia handlu w niedziele. Sklepy bardziej niż kiedyś chcą przyciągnąć klientów do sklepów w piątki i w soboty, wskazując właśnie na wyjątkowość whisky – zauważa Maria Andrzej Faliński, prezes Stowarzyszenia Forum Dialogu Gospodarczego.

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 0

  • 0
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony