REKLAMAPRIM (KABANOS) - Baner Główny (03-16 kwietnia 2020)
Większość producentów zdrowej żywności jest w bardzo dobrej kondycji finansowej

Większość producentów zdrowej żywności jest w bardzo dobrej kondycji finansowej (fot. Pixabay/CC0)

W ostatnich latach rynek żywności nazywanej „zdrową” rośnie. Sklepy z produktami eko, bio i tradycyjnymi największą popularnością cieszą się w dużych miastach, gdzie wciąż mogą być rozwijane. Specjalistyczne sieci z tego typu asortymentem mają jednak konkurencję – supermarkety i dyskonty, które już dawno dostrzegły, że na „zdrowej żywności” można dobrze zarobić.

REKLAMADOBROWOLSCY - Syty Wilk Pomaga - Belka w artykułąch (06.04 - 01.03.2020)

Zapotrzebowanie na żywność ekologiczną w Polsce jest coraz większe. Ten trend jest widoczny na rynku spożywczym już od długiego czasu. Jednak ten wzrost nie jest jeszcze bardzo szybki, bo wciąż ten segment produktów należy do rynkowej niszy. U nas wartość rynku ekożywności to nieco ponad 1 mld zł, a przykładowo w Niemczech – 10 mld euro.

Zmiana priorytetów

Cena produktu przez wiele lat była najważniejszym czynnikiem przy wyborze żywności. Dzisiaj to się zmienia. – Klienci zwracają większą uwagę na jakość, skład i sposób produkcji. Szukają produktów ekologicznych, a handel zawsze stara się odpowiadać na ich potrzeby. Powstają specjalne sklepy z taką ofertą czy kooperatywy spożywcze. Również tradycyjne placówki coraz częściej mają u siebie takie produkty. Są one eksponowane na oddzielnych półkach, tak aby zwrócić uwagę także tego klienta, który przyszedł po coś innego – mówi Waldemar Nowakowski, prezes Polskiej Izby Handlu.

„Zdrową żywność” można kupić już w każdym dyskoncie czy większej sieci handlowej. – W tym sektorze produkty określane jako „zdrowe” rozwijają się nad wyraz szybko. Trzeba jednak zwrócić uwagę, że jest to niejako uzupełnienie koszyka. Często klienci bardziej jakościowe produkty wybierają na przykład dla dzieci. Sklepy z żywnością tradycyjną czy ekologiczną nie są w stanie rywalizować tutaj z większymi graczami – ocenia Dariusz Kucz, dyrektor handlowy w sieci Bacówka Towary Tradycyjne.

Mali dostawcy, duże problemy

Czynnikiem hamującym rozwój sieci sklepów z produktami eko, bio i tradycyjnymi jest dostępność tego typu żywności. Lokalni producenci żywności ekologicznej czy tradycyjnej często mają problem z wytworzeniem odpowiedniej ilości produktów. – Współpracujemy z mniejszymi dostawcami, stąd wiemy, jak duża jest skala problemu. Bacówka Towary Tradycyjne to niespełna 40 sklepów, a nasi dostawcy nie zawsze są w stanie dostarczyć nam tyle produktów, ile potrzebujemy – tłumaczy Kucz. Dodaje, że tak samo jest z produkowanymi przez jego firmę wędlinami, przede wszystkim tymi tradycyjnymi. – Jest to produkt, który musi spełniać określone normy jakościowe oraz wpisywać się w tradycyjne metody produkcji. Trudno więc mówić tutaj o większej skali – zaznacza nasz rozmówca.

W przypadku żywności tradycyjnej czy ekologicznej liczy się jakość, nie ilość. Dlatego zarówno detaliści, jak i producenci z tej branży starają się rozwijać, podążać za trendami rynkowymi, np. wprowadzając dania gotowe. Niemniej robią to małymi kroczkami.

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 3

  • 3
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (2)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
  • ~Tomasz 2 3 miesiące temu

    Produkty BIO są kategorii Premium, klasa 1, 2 i 3. W Polsce niestety większość to klasa 2 i 3.

    oceń komentarz  zgłoś do moderacji
  • ~czytający etykiety klient 1 3 miesiące temuocena: 100% 

    Trzeba uważnie czytać etykiety. A najlepiej to kupować produkty małych, lokalnych, krajowych producentów (zamiast koncernów produkujących i środki do czystości, i żywność).

    oceń komentarz  zgłoś do moderacji
REKLAMAPPH 2020 - PROMOCJA 25% - Half Page (kwiecień - maj 2020)
do góry strony