27.04.2024 / 14:00
StoryEditor

Sieci franczyzowe przechodzą transformację technologiczną. W co inwestują i jak się zmieniają?

Technologia powinna w pierwszej kolejności wspierać przedsiębiorców w redukcji kosztów prowadzenia działalności (fot. Delikatesy Centrum/LinkedIn, zdjęcie ilustracyjne)
Transformacja technologiczna w sklepach franczyzowych to proces skomplikowany zwłaszcza w przypadku luźnych związków franczyzobiorcy z siecią. Trzeba ją przeprowadzać stopniowo i zacząć od rzeczy najbardziej oczywistych, chociażby rearanżacji przestrzeni oraz renowacji lub wymiany sprzętu.

Interesuje Cię tematyka franczyzy? Koniecznie sprawdź nasz nowy portal franczyzawhandlu.pl - pierwsze źródło wiedzy dla franczyzobiorców i franczyzodawców.

***

Hasło transformacji technologicznej działa na wyobraźnię – aplikacje, kasy mobilne czy cyfrowi asystenci to domena najnowocześniejszych placówek handlowych. Konsumenci, zwłaszcza młodzi, niemal domagają się, żeby nowinki technologiczne wspomagały ich zakupy.

Dane firmy badawczej Harris Poll mówią, że niemal 9 na 10 przedstawicieli pokolenia Z i milenialsów uważa, że sztuczna inteligencja może usprawniać zakupy online i chce korzystać z tego typu rozwiązań. AI ma pomóc zwłaszcza w porównywaniu cen i wyszukiwaniu promocji. W ciemno można zakładać, że oczekują obecności nowinek technologicznych także w sklepach stacjonarnych.

Wiedza i pieniądze

Tylko jak z tym wszystkim ma sobie poradzić franczyzobiorca, który prowadzi dwa nieduże sklepy w średniej wielkości mieście? Takie nowinki (może poza aplikacją) z reguły są poza jego zasięgiem, bo zwyczajnie brakuje mu pieniędzy oraz wiedzy niezbędnych do ich wdrożenia, a franczyzodawca nie sprawi jemu (ani innym franczyzobiorcom) prezentu w postaci nowoczesnych rozwiązań.

O ile w przypadku twardej franczyzy zmiany technologiczne wprowadzać jest łatwiej, bo sklepy są bardziej ustandaryzowane i operują na podobnym poziomie, o tyle miękka franczyza to spora dowolność w zarządzaniu biznesem, a co za tym idzie, także procesem transformacji cyfrowej. Może się więc okazać, że nawet jeśli sieć, której działalność jest oparta na miękkiej franczyzie chciałaby zrobić w tej materii krok do przodu, to będzie on trudniejszy niż w przypadku sieci działających w modelu twardym. Często też sami franczyzobiorcy mogą być niechętni wobec zmian. Dlaczego?

– Wśród barier z pewnością należy wymienić niski poziom wiedzy, ale też niewystarczające zasoby finansowe do tego, aby płynnie dokonywać zmian. Te dwa czynniki powodują, że franczyzobiorcom czasem po prostu brakuje odwagi i determinacji, aby poprawiać technologię sprzedaży. Jedno jest pewne – w tym segmencie rynku jest bardzo dużo do zrobienia – mówi Bogdan Łukasik, prezes firmy Modern Expo.

Jego zdaniem to nie zaawansowana cyfryzacja ani inteligentne rozwiązania są kluczowe dla franczyzobiorców w obecnych czasach. Do ich głównych problemów należą rosnące koszty prowadzenia działalności, które powodują konieczność podnoszenia cen, a to z kolei przekłada się na mniejszą konkurencyjność wobec wielkich sieci. Klienci odpływają, wolumen zamówień spada, stawki w hurtowniach rosną, a marża kurczy się jeszcze bardziej. Prosta droga do katastrofy. Stąd też redukcja kosztów jest najważniejszym celem, którego realizację technologia powinna wspierać.

– W kolejnych krokach zadbałbym o automatyzację płatności, bo ona również ma wymiar oszczędnościowy, poprawę oddziaływania strefy zakupów impulsowych i podstawowy merchandising. Dopiero w kolejnym etapie szukałbym bardziej wyrafinowanych rozwiązań – mówi Łukasik.

Najpierw nowy aranż

Od czego zatem sposób zacząć redukcję kosztów? Od rearanżacji przestrzeni. Być może urządzenia w sklepie ustawione są w taki sposób, że pobierają zbyt dużo energii. W przypadku regałów chłodniczych (to one odpowiadają za zdecydowanie największe zużycie energii w sklepie) rekomenduje się ustawianie ich w jednej strefie. Zmniejsza to koszty instalacji, a także powoduje pracę w jednej, niższej niż w pozostałej części sklepu strefie temperaturowej. Warto unikać stawiania ich w pobliżu klimatyzacji oraz wentylacji. Ważna jest również eksploatacja – niezastawianie lodówek skrzynkami lub paletami, tak aby zapewnić im możliwość swobodnej pracy. Istotne jest też zadbanie o właściwą pracę agregatu, który z czasem może się przegrzewać. To z kolei może powodować zwiększony pobór mocy, a w konsekwencji poważną awarię. Meble muszą być również dopasowane do rodzaju oraz ilości asortymentu. Nie można ich bowiem przeładować, bo to również powoduje zwiększone zapotrzebowanie na energię. Czasem warto zrezygnować z części najsłabiej rotującego asortymentu, aby sprzęt działał w sposób optymalny.

Opłacać się może również renowacja niektórych elementów wyposażenia. Nie chodzi tu jednak tylko o wymianę poszczególnych części w lodówce, ale także zmianę zasad ich funkcjonowania. W ostatnich latach niektóre sieci – chociażby Biedronka – zdecydowały się na montaż drzwi do regałów chłodniczych, które pierwotnie były otwarte. To swego rodzaju kompromis. Z jednej strony drzwi zatrzymują niską temperaturę wewnątrz urządzenia i powodują niższy pobór mocy, ale z drugiej pogarszają doświadczenie zakupowe, bo klient musi je otwierać i sięgać po towar.

Co ważne, zmiany muszą być wprowadzane stopniowo. – Zbyt duży przeskok to chaos, bałagan i prosta droga do kłopotów. Dziś w wielu placówkach zrzeszonych w miękkich sieciach franczyzowych należy zacząć od renowacji wybranych elementów wyposażenia, przeprojektowania przestrzeni sprzedażowej i optymalizacji asortymentu. To jest podstawa. Rozwój placówki handlowej powinien następować krok po kroku – zaznacza prezes Modern Expo.

Pytany o przykład Żabki, która jako sieć franczyzowa doprowadziła niemal do perfekcji rozwój narzędzi cyfrowych, podkreśla, że to fenomen niemożliwy do zaszczepienia w innych, zwłaszcza mniej sformalizowanych, układach biznesowych. Twarda franczyza oznacza bardzo ścisłe powiązanie sklepu z siecią, przejawiające się niemal we wszystkich aspektach działalności: od wystroju placówki po rodzaj oferowanych towarów. Franczyzodawca ma bardzo duży wpływ na sposób prowadzenia biznesu. To pozwala na bardziej śmiałe wdrożenia technologiczne.

Co jednak najważniejsze, sklepy są na niemal identycznym poziomie wyjściowym, a to pozwala przeprowadzić wdrożenie na dużą skalę. W przypadku luźniejszej franczyzy najpierw potrzebne jest pewne ustandaryzowanie działalności, a dopiero potem implementacja technologii. – Od technologii w długim okresie nie uciekniemy. To są realne korzyści. Jeżeli jesteśmy w stanie z jednego miejsca kontrolować stany magazynowe, wolumen produktów na półce, ich rotację i dziesiątki innych wskaźników, to żyje się znacznie łatwiej. Jeszcze lepiej, gdy nasz system sam uzupełnia zapasy, kontroluje poziom zużycia energii czy, dzięki odpowiedniej aplikacji, podpowiada konsumentowi, co jeszcze powinien kupić ­– argumentuje Bogdan Łukasik.

Później sztuczna inteligencja

Wdrożenia technologiczne w zakresie urządzeń wykorzystywanych w sklepach to jedno, ale pozostaje też cała reszta, której klient może nie dostrzec. To chociażby automatyzacja procesu składania zamówień. Wewnętrzne badania przeprowadzone przez Grupę Eurocash wykazały, że kierownicy sklepów większość swojego czasu pracy poświęcają na generowanie zamówień, które zwykle opierają na własnych prognozach i wiedzy. – Przejście na model zamówień automatycznych przy wsparciu AI pozwoli na optymalizację czasu pracy oraz lepiej dostosuje ilość zamówionego towaru do potrzeb sprzedażowych danej placówki, przyczyniając się tym samym do zminimalizowania strat finansowych sklepu i marnowania produktów spożywczych – tłumaczy Grupa Eurocash, która implementuje tego typu rozwiązanie w Delikatesach Centrum.

Poza tym Eurocash planuje również wdrożenie aplikacji do zarządzania operacjami dla franczyzobiorców oraz rozwijanie platformy eurocash.pl, która wraz ze zintegrowaną aplikacją mobilną tworzy obecnie jedną z największych platform B2B dla lokalnego handlu w Polsce. Daje ona możliwość składania zamówień w systemie 24/7, automatyzację procesu rozliczeń i fakturowania czy monitoring dostaw, co pomaga zoptymalizować czas i usprawnić pracę detalistów. Wszystko to jest jednak możliwe tylko dzięki silnym związkom między siecią a detalistą, czyli w przypadku twardej franczyzy.

Technologiczne utwardzanie

Jednocześnie to technologie mogą być doskonałym narzędziem do tzw. utwardzania franczyzy. Dzięki połączeniu sklepów systemem IT, rozwiązaniom usprawniającym zarządzanie czy elektronicznym zamówieniom franczyzodawca zyskuje narzędzia do analizowania pracy placówki, jej sprzedaży i polityki rabatowej. Pogłębiona wiedza daje możliwość zwiększenia kontroli i skutecznej egzekucji warunków umowy. Oczywiście wszystkie te rozwiązania służą nie tylko organizatorowi systemu, ale także franczyzobiorcy, który jest w stanie efektywniej zarządzać sklepem i oferować lepsze promocje klientom.

System do promocji w Lewiatanie wymagał wielkiej integracji

O skali skomplikowania niektórych – z pozoru prostych – wdrożeń technologicznych w handlu może świadczyć wprowadzenie przez sieć Lewiatan Centralnego Systemu Analitycznego 2.0. O jego kulisach w rozmowie z itwiz.pl mówił pracujący przy projekcie ekspert IT Sebastian Dydek. Zwrócił on uwagę, że podstawą tego wdrożenia było zbudowanie narzędzia umożliwiającego automatyczne przekazywanie danych sprzedażowych (informacji z paragonów) niezbędnych do tego, aby realizować promocje warunkowe typu 2+1, 3+1 itp. Dostęp do takich raportów miało ograniczone grono decydentów, a nie sami franczyzobiorcy. Operacja była o tyle skomplikowana, że sklepy zrzeszone w sieci korzystały z aż siedmiu różnych systemów ERP. Wielu detalistów współpracowało też z lokalnymi operatorami oferującymi wsparcie IT (w sumie było ich 56). Aby wdrożyć zupełnie nowe narzędzie (stworzone z wykorzystaniem rozwiązań chmurowych Microsoft Azzure i Power BI) w 3,2 tys. sklepów, wszystkich trzeba było przeszkolić. Do tego dochodziła nieufność samych franczyzobiorców. W celu przyspieszenia proces podpisywania umów na dołączenie do systemu kolejnych sklepów wymyślono i stworzono w nieco ponad tydzień specjalną aplikację. Lewiatan szacuje, że wdrożenie to przełoży się na wzrost konkurencyjności i lepsze rozumienie rynku przez sieć.

Powyższy artykuł pochodzi z nr 1/2024 magazynu "Wiadomości Handlowe". Zostań naszym prenumeratorem.

***

Interesuje Cię tematyka franczyzy? Koniecznie sprawdź nasz nowy portal franczyzawhandlu.pl - pierwsze źródło wiedzy dla franczyzobiorców i franczyzodawców.

05.05.2024 / 10:23
StoryEditor
Drożejące mięso, oleje roślinne i cukier spowodowały wzrost indeksu cen żywności FAO
Mięso drobiowe (fot. ŁR/wiadomoscihandlowe.pl)
Indeks cen żywności FAO wzrósł w kwietniu br. z powodu rosnących cen mięsa i umiarkowanego wzrostu cen olejów roślinnych oraz zbóż. Te drożejące produkty z nawiązką zrekompensowały spadki cen cukru i produktów mlecznych - poinformowała Organizacja Narodów Zjednoczonych ds. Wyżywienia i Rolnictwa (FAO).

Indeks cen żywności FAO wynosił w kwietniu średnio 119,1 punktu, co oznacza wzrost o 0,3 proc. w stosunku do zrewidowanego poziomu z marca, a jednocześnie spadek o 9,6 proc. w p...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 95% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

30.04.2024 / 16:27
StoryEditor
Nadchodzi sezon ogródków przed lokalami gastronomicznymi. O czym powinni pamiętać restauratorzy?
Nadchodzi sezon ogródków przed lokalami gastronomicznymi (fot. Carlos Lindner/Unsplash)
Wielki krokami zbliża się w Polsce kolejny sezon ogródków, które już zaczęły wystawiać lokale gastronomiczne. Tak jak się można spodziewać, z tą prostą czynnością wiąże się wiele problemów prawnych. Niejasności przepisów oraz odmienne praktyki włodarzy miast powodują, że przejście przez wymagane procedury nie jest zawsze rzeczą łatwą. Na co zwrócić uwagę i o czym warto pamiętać – wskazuje Patryk Kalinowski, prawnik w Centrum Prawa Żywnościowego i Produktowego.

Kiedy właściciel restauracji powinien zgłosić się do urzędników, żeby uzyskać zgodę na rozstawienie stolików?

Jeśli stoliki mają być rozstawiane na terenie publiczny...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 97% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

09. maj 2024 12:19