31.01.2025 / 15:45
StoryEditor

Biedronka sprzedawała whisky za mniej niż 2 zł. Znamy stanowisko UOKiK

Biedronka sprzedawała whisky za mniej niż 2 zł. Znamy stanowisko UOKiK (fot. Shutterstock)

28 stycznia w sklepach sieci Biedronka można było natrafić na przedziwną ofertę. Butelkę whisky można było nabyć za niecałe dwa zł. Jak dowiedział się portal wiadomoscihandlowe.pl, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wie już o sprawie. Czy państwowy organ przyjrzy się sprawie?

Jako pierwsi donosiliśmy o tym, że we wtorek w godzinach porannych, klientów sieci należącej do Jeronimo Martins mogła zszokować pewna cena na półce i co za nią się kryło. Butelkę whisky marki Jameson o pojemności 0,7 litra można było kupić zaledwie za 1,99 zł. Biedronka przyznała oczywiście, że był to błąd. Jednak zanim dyskonterowi udało się go naprawić, klienci z wielu miast Polski wykorzystali okazję i nabyli produkt w absurdalnie niskiej cenie.

Z naszych ustaleń wynika, że sprawa była zgłaszana przez pracowników Biedronki do przełożonych oraz centrali sieci już od wczesnych godzin porannych 28 stycznia. Dowiedzieliśmy się również, że problem został naprawiony w trakcie dnia przynajmniej w części sklepów sieci. Do placówek handlowych dotarły wtedy pilne instrukcje smsowe, by interweniować w sprawie niefortunnej, alkoholowej promocji. Czy Biedronkę błąd ten będzie słono kosztować?

UOKiK umywa ręce?

Jak stwierdził Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, do tej pory, organ nie otrzymał zawiadomienia w tej sprawie, jednak wie o zaistniałej sytuacji. Wyjaśnia przy tym, że skoro był to błąd, to UOKiK nie będzie podejmował kroków w celu wyjaśnienia sprawy. – W związku z tym, że mamy do czynienia z błędem cenowym, a nie świadomą akcją promocyjną, Urząd nie planuje podejmować działań wyjaśniających – przekazała w odpowiedzi na nasze pytania Małgorzata Cieloch, rzeczniczka UOKiK.

Tani alkohol pod lupą prokuratury

Sieć należąca do Jeronimo Martins w niedawnej przeszłości miała już problemy związane ze sprzedażą alkoholu po niskich cenach. W połowie lutego ubiegłego roku Biedronka i Lidl, a następnie także Kaufland, oferowały wódkę czystą w cenie 9,99 zł za pół litra, a Biedronka obniżyła ją do 8,99 zł. Działania trzech sieci wzbudziły wiele kontrowersji, tym bardziej że cena poniżej 10 zł za pół litra jest niższa od kosztów samej akcyzy. Ta od pół litra wódki 38-procentowej wynosiła wtedy 14,46 zł (według Krajowej Administracji Skarbowej).

Co ciekawe, Kaufland zapewniał wówczas, że "do obniżenia ceny wódki w marketach doszło na skutek błędu". Lidl mówił o dostosowaniu ceny do warunków rynkowych, a Biedronka tłumaczyła się misją "oferowania klientom produktów wysokiej jakości w możliwie niskich cenach". Tym razem jednak, w przypadku Jamesona za 1,99 zł, jednoznacznie mamy do czynienia z błędem.

UOKiK pochylił się nad sprawą wódki oferowanej w niskich cenach i po jej rozpoznaniu złożył do prokuratury zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa polegającego na promocji alkoholu, co jest niezgodne z ustawą o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. W połowie kwietnia 2024 r. Prokuratura Rejonowa Warszawa-Mokotów wszczęła postępowanie w tej sprawie.

Biała noc 2.0, tym razem w trakcie dnia

Przypomnijmy, że w 2020 r. w Biedronce wystąpił inny, jeszcze większy błąd cenowy. Chodzi o słynną "białą noc" w dyskontowej sieci (pod takim hasłem zorganizowana została pamiętna, niefortunna akcja). Przy zakupie 20 produktów w Biedronce można było dostać trzy z nich w gratisie. Zgodnie z regulaminem akcji, gratisowo klienci otrzymywać mieli trzy najtańsze produkty spośród włożonych do koszyka. Jednak przez błąd w systemie z paragonu odejmowane były trzy najdroższe produkty.

Niektórzy klienci sieci, ale także pracownicy Biedronki i ich najbliżsi, jeździli po nocy od sklepu do sklepu i kupowali elektronikę oraz inne drogie produkty, płacąc szokująco niską cenę. Dla Biedronki oznaczało to straty idące w miliony złotych. Skończyło się tym, że dyskontowa sieć zwolniła niektórych pracowników spośród tych, którzy skorzystali z "promocji stulecia" kosztem swojego ówczesnego pracodawcy.

***

Uwaga! Ruszyła rejestracja na kongres Retail Trends 2025! Zapisz się już teraz, aby spotkać się 1 kwietnia 2025 r. w Warszawie z czołowymi przedstawicielami świata handlu i FMCG. Kliknij tutaj, aby zapoznać się z programem kongresu.

03.02.2025 / 09:28
StoryEditor
Mniej klientów w centrach handlowych. Poznaliśmy dane za pełny 2024 rok
Zmalał ruch w centrach i galeriach handlowych (fot. Shutterstock)

Ruch w galeriach i centrach handlowych spadł w 2024 r. o 3,5 proc. względem roku 2023 - wynika z badania Proxi.cloud. Liczba unikalnych klientów zmniejszyła się o ok. 3 proc. Nie zmieniła się częstotliwość robienia zakupów w tych placówkach, z kolei nieznacznie skróciła się przeciętna wizyta.

Z raportu Proxi.cloud wynika, że w 2024 roku ruch (footfall) w centrach i galeriach handlowych spadł o 3,5 proc. w porównaniu z 2023 rokiem. Obserwacją objęto 1,5 mln klientów w...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 97% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

30.01.2025 / 17:26
StoryEditor
Allegro dokona przeglądu opcji strategicznych dotyczących przyszłości usługi Allegro Cash
Allegro zastanawia się nad przyszłością usługi Allegro Cash (fot. Allegro)

Spółka Allegro poinformowała o wypowiedzeniu umowy o współpracy w sprawie uruchomienia usług w modelu Banking-as-a-Service pomiędzy Allegro Pay, Allegro, Aion Bank/NV i Vodeno. Co to koniec Allegro Cash?

Głównym przedmiotem umowy o współpracy było ustalenie zasad współpracy w zakresie niektórych produktów bankowych opartych na modelu Banking-as-a-Service, czyli usługi Allegro Ca...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 88% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

06. luty 2025 04:03