02.05.2024 / 00:37
StoryEditor

Wejście Biedronki na Słowację oznacza większą presję na producentów i sieci detaliczne. Czy dyskonter przekona do siebie patriotycznego słowackiego konsumenta?

Ján Bilinský, prezes zarządu COOP Jednota Slovensko, fot. COOP Jednota Slovensko
Słowacki premier Robert Fico, komentując kilka tygodni temu wejście Biedronki na słowacki rynek oznajmił, że zwiększy to konkurencyjność na rynku, a tym samym jest to najlepszy sposób na obniżenie cen żywności. Do tych słów w wywiadzie dla dziennika „Prawda” odniósł się Ján Bilinský, prezes zarządu COOP Jednota Slovensko, sieci handlowej, która będzie jednym z największych konkurentów portugalskiego dyskontera.

Ján Bilinský wskazał, że spodziewa się, że Biedronka zawita na Słowację pod koniec tego roku lub na początku przyszłego. Co jego zdaniem w związku z tym zmieni się na rynku? „Obawiam się, że biorąc pod uwagę, ze Biedronka oferuje głownie polskie produkty to sieć ta będzie wywierać jeszcze większą presję na słowackich producentów żywności.”

„Mówiąc o niższych, konsumenckich cenach żywności w Polsce, co w oczach wielu symbolizuje wspomniana sieć dyskontowa, warto zwrócić uwagę na rolę podatku VAT. W Polsce jest on nadal niższy niż na Słowacji. Dokonując zakupów, klienci nie mają do czynienia ze stawkami podatku VAT w tym czy innym kraju. Po prostu widzą cenę na ladzie.” – mówił Ján Bilinský.

Prezes zarządu COOP Jednota zapytany, co oznacza, że wraz z pojawieniem się Biedronki wzrośnie presja nie tylko na sieci handlowe, ale także na słowackich rolników i producentów żywności wskazał, że przedstawiciele sieci z polski już kontaktują się, ze słowackimi dostawcami żywności.

Zdaniem szefa COOP Jednota pojawienie się nowego konkurenta detalicznego będzie miało wpływ na cały łańcuch  spożywczy, czyli zarówno produkcję rolną, jak i spożywczą. Wierzymy w słowacką produkcję, jej jakość i wartość, jaką oferujemy klientom. „Trzymamy się strategicznego kierunku naszej polityki biznesowej, jakim jest wspieranie Słowacji. Naszym sposobem nie jest kupowanie tańszych zagranicznych alternatyw. Konsumenci stopniowo uczą się postrzegać produkt nie tylko przez pryzmat ceny, ale przede wszystkim jakości, świeżości i bezpieczeństwa, zwłaszcza jeśli chodzi o żywność. Słowaccy konsumenci ufają domowej żywności, uważają ją za bezpieczną, a my chcemy nadal oferować ją klientom” – podkreślał Ján Bilinský.

I dodał, że słowackość jest w modzie. Nawet w sytuacji gdy kluczowym czynnikiem przy zakupie towaru jest cena. „Klienci połowę swojej żywności kupują w promocjach. Siła nabywcza często zmusza do dodania do koszyka tańszych towarów, ale z drugiej strony słowacki klient rośnie i odzwierciedla pochodzenie produktu. Chciałbym podkreślić, że dużą rolę odgrywają pozytywne doświadczenia ludzi z jakością, bezpieczeństwem i zdrowotnością żywności.”

Prezes COOP Jednota, że na Słowacji miało miejsce wiele skandali związanych z żywnością niepochodzącą z krajowego rynku, a z zagranicy dlatego konsumenci bardziej ufają słowackiej produkcji i uważają, że żywność produkowana na Słowacji jest „smaczna, świeża, wysokiej jakości, bezpieczna i zrównoważona.”

Udział słowackich produktów spożywczych w sprzedaży COOP Jednota wynosi ponad 70 proc., co jest najwyższym wynikiem wśród wszystkich sieci handlowych działających na słowackim rynku.

29.07.2025 / 14:54
StoryEditor
Unia Europejska uderza w Temu! Chińskiej platformie grozi olbrzymia kara
Temu narusza DSA? Komisja Europejska przedstawia wstępne zarzuty (fot. Thaspol Sangsee/Shutterstock)

Komisja Europejska ogłosiła wstępne ustalenia w sprawie platformy Temu, wskazując na poważne nieprawidłowości związane z obecnością nielegalnych produktów w ofercie. Wśród kwestionowanych towarów znalazły się m.in. zabawki dla dzieci i mała elektronika. Czy działania platformy doprowadzą do unijnej decyzji o naruszeniu przepisów DSA?

Komisja Europejska opublikowała 29 lipca 2025 roku wstępne ustalenia, zgodnie z którymi platforma Temu mogła naruszyć przepisy Aktu o Usługach Cyfrowych (DSA). Zastrzeżenia doty...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 95% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

25.07.2025 / 08:58
StoryEditor
Carrefour pokazał wyniki po drugim kwartale. W Polsce LfL pod kreską, ale spadek nieco wyhamował
Carrefour w Warszawie (fot. Carrefour Polska)

Grupa Carrefour miała w drugim kwartale tego roku w Polsce przychody na poziomie 592 mln euro. To wzrost względem zeszłego roku, ale całe pierwsze półrocze sieć kończy na minusie.

Wspomniane 592 mln euro to wzrost odpowiednio o 3,5 proc., biorąc pod uwagę aktualne kursy wymiany walut i 2,6 proc przy kursach stałych. Carrefour w Polsce zanotował w Q2 spa...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 89% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

01. sierpień 2025 11:17