19.05.2022 / 09:02
StoryEditor

Wzrost cen w Rosji nieco spowalnia. Jednak w wielu branżach ceny wciąż są na wysokim poziomie

Na zdj. tłumy klientów w hipermarkecie Auchan w Moskwie (fot. zhykova / Shutterstock)
Jak informuje agencja Reuters, tygodniowy wzrost cen detalicznych w Rosji spowolnił choć inflacja roczna wciąż pozostaje wysoka. Po odejściu wielu europejskich firm, na rynku brakuje wielu towarów. Ostatnio niedobory są w segmencie ceramiki sanitarnej - zlewów, muszli klozetowych i instalacji hydraulicznej klasy ekonomicznej i premium. 

Urząd statystyczny poinformował, że w tygodniu zakończonym 13 maja ceny detaliczne w Rosji rosły tylko o 0,05 proc. w porównaniu z poprzednim. Na początku marca, po wprowa...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 94% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

14.05.2025 / 07:00
StoryEditor
Drożyzna nie odpuszcza. Sieci handlowe zmienią strategie, aby utrzymać rentowność

Ceny w sklepach w kwietniu rosły o 5,6 proc. Tak wynika z raportu UCE Research i WSB Merito. Sprawdzamy jakie produkty są na czele rankingu drożyzny. Eksperci przewidują zmiany w strategiach promocyjnych sieci handlowych.

W artykule przeczytasz: 

  • Ceny w sklepach wciąż rosną - w kwietniu o ponad 5 proc. 
  • Dr Kopyściański: ceny w sklepach nie zaczną spadać
  • Jak wysyp promocji przed świętami przełożył się na ceny w sklepach?
  • Co wciąż nakręcają wzrost cen w sklepach?
  • Jakie produkty najbardziej drożały w kwietniu? 
  • Które produkty staniały?

O ile wzrosły ceny w sklepach?

W kwietniu 2025 r. codzienne zakupy w sklepach detalicznych zdrożały średnio o 5,6 proc. w ujęciu rok do roku. Tak wynika z cyklicznie publikowanego raportu pt. „Indeks cen w sklepach detalicznych”, który jest opracowany przez ekspertów z UCE Research i Uniwersytetu WSB Merito. Na koszyk zakupów badany przez analityków składa się żywność, napoje bezalkoholowe i alkohol, ale też chemia gospodarcza czy artykuły dla dzieci.

Jedynym pocieszeniem jest to, że wzrost cen na poziomie 5,6 proc. był najniższy od początku roku. Jak można przeczytać w raporcie, w marcu ceny w sklepach poszły w górę o 6,7 proc., w lutym – o 5,8 proc., a w styczniu – o 5,9 proc. r/r.

Ceny w sklepach nie będą spadać

– Na wyhamowanie dynamiki wzrostu cen duży wpływ miał spadek popytu konsumpcyjnego, co odzwierciedlają słabe dane na temat sprzedaży detalicznej w Polsce. W kolejnych miesiącach spodziewałbym się dalszego obniżenia dynamiki wzrostu cen w sklepach do poziomu nawet 4-4,5 proc. r/r. Nie oznacza to jednak, że ceny zaczną realnie spadać – komentuje dr Tomasz Kopyściański z Uniwersytetu WSB Merito.

– Sklepy będą musiały znaleźć równowagę między utrzymaniem klientów a zachowaniem rentowności – mówi dr Robert Orpych z Uniwersytetu WSB Merito.

Wysyp promocji przed świętami przełożył się na spadek dynamiki wzrostu cen w sklepach

Zdaniem ekspertów z UCE Research na spowolnienie drożyzny w sklepach w kwietniu 2025 roku znaczny wpływ miały wszelkie promocje przed świętami Wielkanocy. Analitycy UCE Researc wskazują, że dosłownie nastąpił „wysyp” akcji promocyjnych w sklepach, których było znacznie więcej niż przed rokiem. Było ich o niemal 10 proc. więcej niż w marcu.

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 80% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

07.05.2025 / 12:38
StoryEditor
Biedronka zawalczy na Słowacji o pozycję lidera rynku. "Potrzebujemy trzech lat"
Biedronka ruszyła na podbój Słowacji (fot. Katarzyna Pierzchała)

Sieć Biedronka niedawno rozpoczęła ekspansję na Słowacji, uruchomiła pierwsze sklepy. Zdaniem Luisa Araujo, dyrektora generalnego Biedronki, tamtejszy rynek ma podobieństwa do polskiego, ale są też istotne różnice. Trzeba go poznać, by zawalczyć o pozycję lidera, co może potrwać mniej więcej trzy lata.

– Z perspektywy populacyjnej ten kraj jest odpowiednikiem regionów Polski, to relatywnie niewielki rynek, natomiast jego zaletą jest nieco mniejsza konkurencja niż w Polsce, mni...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 94% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

16. maj 2025 17:10