13.05.2024 / 22:31
StoryEditor

Grupa Eurocash jest gotowa do zwiększania udziałów w rynku i marży. Prezes Paweł Surówka: Perspektywy są coraz lepsze, a my jesteśmy dobrze przygotowani

Paweł Surówka, prezes Eurocash, Eurocash
Grupa Eurocash ma za sobą sezonowo najtrudniejszy dla branży pierwszy kwartał roku, a wdrożony program poprawy efektywności ma zrównoważyć w skali całego roku efekt wzrostu płacy minimalnej. Grupa zanotowała w pierwszym kwartale 2024 r. 7,6 mld zł przychodów i 139 mln zł zysku EBITDA przy 11 mln jednorazowych kosztów restrukturyzacji zatrudnienia. Transformacja Delikatesów Centrum zaczyna przynosić efekty: sprzedaż LfL w pierwszym kwartale wzrosła o ponad 5 proc. w porównaniu do pierwszego kwartału 2023 r., kształtując się powyżej inflacji.

Pierwszy kwartał 2024 r. Grupa Eurocash zakończyła – zgodnie z wcześniejszą zapowiedzią – ze stabilną sprzedażą 7,6 mld zł i zyskiem EBITDA wynoszącym 139 mln zł. Strata netto wyniosła 87 mln zł (rok wcześniej niespełna 50 mln zł).

- Pierwszy kwartał roku jest dla handlu detalicznego zazwyczaj najsłabszy. Negatywnie na wyniki wpłynęło podniesienie wysokości płacy minimalnej, co odbija się nie tylko na grupie, ale też na kondycji naszych klientów. Wyniki tego kwartału są także obciążone przez koszty  wdrożenia programu oszczędności, który jednak już przynosi wymierne rezultaty. W skali całego roku, planujemy dalszą poprawę efektywności, co będzie miało odzwierciedlenie w naszych  udziałach w rynku – mówi Paweł Surówka, prezes Eurocash.

Zwolnienia pozwolą Eurocash odetchnąć

Grupa wdrożyła program poprawy efektywności, który w skali całego roku ma zrównoważyć efekt wzrostu płacy minimalnej. Jest on związany z integracją spółek hurtowych i uproszczeniem struktury organizacyjnej. Jednorazowe koszty restrukturyzacji wyniosły 11 mln zł, obciążając tym samym wynik pierwszego kwartału.

- Łączne oszczędności wynikające z realizacji planu zwiększenia efektywności kosztowej w całym roku powinny wynieść 211 mln zł, co w całości zniweluje wzrost kosztów wynikający ze wzrostu płacy minimalnej. Restrukturyzacja zatrudnienia, przeprowadzona w większości na przełomie 2023 i 2024 roku, obejmuje zarówno redukcję zatrudnienia jak i wzrost produktywności.  Łącznie program restrukturyzacji zatrudnienia przyniesie w obecnym roku oszczędności na poziomie 108 mln zł. Kolejne 103 mln zł. to zakładany efekt pozostałych inicjatyw - mówi Paweł Surówka.

Supermarkety Delikatesy Centrum na nowo

Z początkiem roku grupa opracowała nowy model sklepu Delikatesy Centrum, który ma na celu poprawę doświadczeń zakupowych konsumentów, lepsze dostosowanie w zakresie cen i asortymentu sklepu do potrzeb klientów, a także poprawienie efektywności wykorzystania przestrzeni. W nowym modelu działa już 10 sklepów, a do końca czerwca będzie ich 30.

Transformacja Delikatesów Centrum zaczyna przynosić efekty, co widać po rosnących obrotach, które w pierwszym kwartale dla stałej bazy sklepów były o ponad 5 proc. lepsze niż w pierwszym kwartale 2023 roku, znacząco powyżej inflacji.

Rosnąca lojalność klientów hurtowni

Pierwsze trzy miesiące 2024 r. to także połączenie Eurocash Dystrybucja i Eurocash Cash & Carry oraz poprawa egzekucji w ramach rozwijanej marki parasolowej Moje Sklepy, która obsługuje sieci ABC, Groszek i Euro Sklep, w ramach jednostki Eurocash Sieci Partnerskie. W pierwszym kwartale prawie 65 proc. sprzedaży  segmentu hurtowego było realizowane właśnie przez ECSP.

- Obserwujemy stałe wzrosty liczby klientów aktywnie korzystających z EuroPlatformy, dodatkowo już ponad 80 proc. sklepów akceptuje promocje w aplikacji Moje Sklepy, którą sukcesywnie rozwijamy,  dając właścicielom niezależnych sklepów dostęp do atrakcyjnych ofert – mówi Paweł Surówka.

Przyszłość rynku FMCG w jaśniejszych barwach

Prezes Grupy Eurocash jest optymistycznie nastawiony do koniunktury w kolejnych kwartałach. Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej systematycznie rośnie, inflacja utrzymuje się na stabilnym poziomie, blisko celu. Wpływ ma także stabilny, niski poziom bezrobocia (5,3 proc. w marcu), a także realny wzrost wynagrodzeń (aż 9,8 proc. marcu w porównaniu do marca 2023 r.).

- Dane makroekonomiczne wskazują na to, że kolejne kwartały dla handlu detalicznego będą coraz lepsze. Ostatnie kwartały wykorzystaliśmy na usprawnianie działań grupy, zwiększenie efektywności, wykorzystanie synergii, a także na konsekwentne wprowadzanie w życie założeń strategii biznesowej. Perspektywy są coraz lepsze, a my jesteśmy dobrze przygotowani do wzmacniania naszej pozycji rynkowej i poprawy konkurencyjności naszych klientów – mówi Paweł Surówka.

Jak działa Grupa Eurocash?

Grupa Eurocash jest największym polskim hurtowym dystrybutorem produktów FMCG, organizatorem ponad 15 000 sklepów franczyzowych, agencyjnych i partnerskich - takich jak ABC, Delikatesy Centrum, Groszek, Gama, Duży Ben, Lewiatan czy Euro Sklep; partnerem logistycznym i technologicznym sklepów lokalnych, a także właścicielem marketu e-grocery Frisco.pl.

Klientami Eurocash są przede wszystkim lokalni przedsiębiorcy, którym grupa oferuje z jednej strony efektywne modele biznesowe, a z drugiej skalę zakupową, logistykę, wsparcie marketingowe, dostęp do wiedzy oraz nowoczesne rozwiązania technologiczne wspierające prowadzenie i rozwój sklepu. Eurocash to ponad 20 tys. pracowników i 90 tys. klientów.

09.05.2024 / 09:45
StoryEditor
Posłowie zajmą się projektem ustawy o sprzedaży detalicznej produktów lokalnych. Nowe prawo może objąć supermarkety i dyskonty
Pomidory na Ryneczku Lidla (Shutterstock)
Poselski projekt ustawy o sprzedaży detalicznej produktów lokalnych, który wpłynął do Sejmu w styczniu br., właśnie został skierowany do Komisji Gospodarki i Rozwoju oraz Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Posłowie proponują, aby w sklepach o powierzchni sprzedaży powyżej 250 mkw. co najmniej dwie trzecie produktów spożywczych stanowiły produkty lokalne.

Nowymi przepisami byliby objęci sprzedawcy owoców i warzyw, mięsa i produktów mięsnych, mleka i produktów mlecznych lub pieczywa. Powierzchnia sklepu powyżej 250 mkw. oznacza, ż...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 94% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

13.05.2024 / 13:00
StoryEditor
Ze sklepów w Szwecji najpierw znikną papierosy. Następnie przyjdzie czas na czekolady i chipsy
Z kiosków w Szwecji znikną papierosy (fot. mat. pras.)
Reitan Convenience, operator największej w Szwecji sieci kiosków i małych sklepów, ogłosił, że od 2026 r. wycofa się ze sprzedaży papierosów. Rok później z półek znikną również produkty mające w składzie olej palmowy, np. czekolady i chipsy.

Anna Wallenberg, szefowa firmy Reitan Convenience, franczyzodawcy marek Pressbyran, 7-Eleven oraz PBX, zaznacza w oświadczeniu, że "zagrożenia związane z paleniem tytoniu są dob...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 84% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

19. maj 2024 20:23