13.06.2024 / 19:43
StoryEditor

Najnowsze wyniki SPAR Group. Czy po rezygnacji z kontynuowania działalności w Polsce firma nabrała wiatru w żagle?

Zarząd SPAR Group, publikując wyniki za pierwsze półrocze roku finansowego, przyznał, że były one poniżej oczekiwań (fot. Shutterstock)
Działalność południowoafrykańskiej Grupy SPAR w pierwszych sześciu miesiącach roku finansowego 2023/2024, zakończonych 31 marca br. przyniosła "mieszane” wyniki – czytamy w raporcie opublikowanym 12 czerwca. Jak SPAR Group radził sobie na poszczególnych rynkach?

Obroty SPAR Group w Afryce Południowej, Irlandii, południowo-zachodniej Anglii i Szwajcarii wzrosły w pierwszych sześciu miesiącach roku finansowego 2023/2024 w porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej o 7,9 proc. i wyniosły 77,2 miliarda randów.

Grupa wygenerowała na tych rynkach zysk operacyjny w wysokości 1,6 miliarda randów, co oznacza delikatną poprawę w stosunku do analogicznego okresu rok wcześniej, ale wyższe koszty finansowe wpłynęły negatywnie na zysk brutto, który zmniejszył się o 11,2 proc. W konsekwencji, kurs akcji SPAR Group spadł o 7,6 proc. do 464,8 centów za sztukę.

TOPS z dwucyfrowym wzrostem obrotów

W Południowej Afryce SPAR odnotował łączny wzrost obrotów w wysokości 4,8 proc. we wszystkich jednostkach biznesowych. Sprzedaż artykułów spożywczych wzrosła o 4 proc., podczas gdy wewnętrznie mierzona inflacją cen wyniosła 7 proc. Obroty marki własnej SPAR zwiększyły się o 7,6 proc. Usługi dostaw zakupów zamawianych przez aplikację SPAR2U dostępne były na koniec marca 2024 r. w 420 lokalizacjach, w porównaniu do 356 we wrześniu 2023 r. Na tym tle pozytywnie wyróżniała się także działająca w branży alkoholowej sieć sklepów TOPS, która odnotowała wzrost obrotów o 12,8 proc.

Na Wyspach jak w Polsce?

Brytyjskie Grupa BWG (działająca w Irlandii i południowo-zachodniej Anglia) wykazała się solidnymi obrotami, które wzrosły o 5,7 proc. w przeliczeniu na euro, oraz o 16 proc. w przeliczeniu na randy. Obydwa rynki w dalszym ciągu charakteryzowały się ograniczonym popytem konsumenckim, spowodowanymi wyższymi kosztami życia, bieżącą inflacją cen żywnością i wyższymi stopami procentowymi.

W Irlandii supermarketowy format EUROSPAR był narażony na presję ze strony większych placówek działających w tym kanale oraz dyskontów, do których kupujący zwracali się, poszukując niższych cen. Z tego samego powodu spadek wolumenów odnotowała też Grupa Appleby Westward, która obsługuje punkty sprzedaży detalicznej w południowo-zachodniej Anglii

Gdzie Szwajcarzy wędrują, szukając niższych cen?

Jeśli chodzi o szwajcarski biznes SPAR Group, to jego obroty spadły w przeliczeniu na franki szwajcarskie i 4,6 proc. (w przeliczeniu na randy zanotowały wzrost o 8,7 proc.) w stosunku do analogicznego okresu rok wcześniej. Tutaj również SPAR negatywnie odczuł wpływ inwestycje w atrakcyjność cenową dokonanych przez duże szwajcarskie sieci supermarketów i dyskonty. Dodatkowo władze Grupy zwróciły uwagę na to, że szwajcarscy konsumenci w poszukiwaniu niższych cen bardzo często wybierali się na zakupy również za granicę.

Lepsza druga połowa

Zarząd SPAR Group przyznał, że wyniki w pierwszej połowie roku obrotowego były słabsze, niż oczekiwano, ale wyraził przekonanie, że drugiej jego połowie będą lepsze. Mają je zapewnić m.in. różne inicjatywy mające na celu zmniejszenie kosztów i poprawę rentowność, a także znaczące zmiany wprowadzone na szczeblu kadry kierowniczej i zarządu Grupy, które są nadal kontynuowane i mają dać początek nowej erze w zakresie sposobu działania SPAR.

Co ze SPAR-em w Polsce

Jeśli chodzi o SPAR Polska, to spółka ta spełnia kryteria pozwalające zakwalifikować ją do działalności zaniechanej i nie uwzględniać w wynikach finansowych. Zarząd SPAR Group omawiając je, zapewnił, że proces wyjścia z polskiego rynku przebiega zgodnie z harmonogramem, który zakłada, że nastąpi to do września 2024 r. Podał również, że strata operacyjna SPAR Polska wynosi 721,1 mln randów i obejmuje utratę wartości aktywów przeznaczonych do sprzedaży. 

W raporcie omawiającym najnowsze wyniki finansowe znaleźliśmy też informację, że a koniec marca 2024 r. Grupa miała w Polsce 194 sklepy (dla porównania w Południowej Afryce było ich 2550, w Irlandii i Wielkiej Brytanii – 1475, a w Szwajcarii – 358).

Przypomnijmy też, że 12 czerwca, a więc dniu publikacji wyników Grupa poinformowała, że osiągnęła "znaczący kamień milowy" na drodze do zbycia akcji SPAR Polska, a jej zarząd dokonał "akceptacji wiążącej oferty w odniesieniu do interesów Grupy w SPAR Polska".

 

15.10.2024 / 16:40
StoryEditor
Alko-tubki: czy alkohol wolno sprzedawać w dowolnych opakowaniach?
Mimo, iż producenci alkoholu prześcigają się w wymyślaniu coraz bardziej przyciągających wzrok opakowań, nie mają pełnej dowolności (fot. Krajowe Centrum Przeciwdziałania Uzależnieniom)

Sprawa alko-tubek trafiła niedawno do mediów, wywołując falę komentarzy i interpretacji przepisów. Czy producent mógł wypuścić na rynek alkohol w tubkach bez otrzymania wcześniej stosownego zezwolenia?

Sprzedaż alkoholi w Polsce pozostaje obwarowana wieloma przepisami. Mogłoby się wydawać, że obliczu ścisłych uregulowań prawnych pozostaje niewiele miejsca na kreatywność. Jedna...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 97% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

19.10.2024 / 08:00
StoryEditor
TOP10 wiadomości tygodnia: Żabka wchodzi na giełdę, ponad pół miliarda zł kary dla Biedronki, Mr.DIY, system kaucyjny
Najważniejsze wydarzenia w branży handlowej

Mijający tydzień w handlu to przede wszystkim Żabka, która już weszła na giełdę, ponad pół miliarda zł kary dla Biedronki nałożonej przez UOKiK, Mr.DIY zdradza strategię na rynek polski i prawdopodobne odroczenie systemu kaucyjnego. Dowiedzieliśmy się również co klienci sądzą na temat trwającej od miesięcy wojny cenowej między Lidlem i Biedronką.

1. Dzwonek zadzwonił – Żabka oficjalnie zadebiutowała na GPW. Przyciągnie inne sieci na warszawski parkiet?

Grupa Żabka zadebiutowała na stołecznym parkiecie. Prezes Toma...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 95% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

23. październik 2024 02:00