Sławomir Czarnecki, prezes Grupy Muszkieterów zapowiedział, że celem na 2025 rok jest przekroczenie 11 mld złotych obrotów. Czy po pierwszym półroczu można potwierdzić, że Grupa zrealizuje ten cel?
Już 2024 rok zakończyliśmy z obrotami na poziomie zbliżonym do 11 mld złotych (dokładnie 10,93 mld zł), więc zakładamy, że tegoroczny cel przekroczenia tego progu jest w naszym zasięgu. Pierwsze półrocze br. pokazuje, że biorąc pod uwagę łączny obrót w ramach sieci Intermarché i Bricomarché, notujemy wzrost w porównaniu do analogicznego okresu roku poprzedniego. Obydwie sieci również wykazują progresję sprzedaży rok do roku.
Inwestycje w jakich obszarach są dzisiaj według Pana priorytetowe (logistyka, sprzedaż, asortyment/oferta, marketing, IT, cyfryzacja, e-commerce, sztuczna inteligencja, itd.)?
Aby utrzymać efektywność działalności wymagana jest optymalizacja procesów, a co za tym idzie inwestycje praktycznie w każdym wymienionym obszarze. Jeśli chodzi o logistykę, w tym roku uruchomiliśmy nowe centrum dystrybucyjne Intermarché na południu Polski, Bricomarché jest na etapie takiej realizacji pod Warszawą. Pracujemy nad rozwojem platform e-commerce i aplikacji mobilnych, co skutecznie poprawia naszą obsługę online. Cały czas optymalizujemy asortyment, rozwijamy portfolio marek własnych. W przypadku sieci spożywczej konsekwentnie wzmacniamy strategię mówiącą o kompleksowej ofercie, gwarantującej najszerszy wybór ze szczególnym uwzględnieniem ofert świeżych, w tym produktów wyrabianych na miejscu w sklepie (wędliny z wędzarni, garmaż itp.), jakość mięsa, owoców i warzyw. To w tych obszarach chcemy budować naszą przewagę konkurencyjną i prezentować najlepsze oferty na lokalnych rynkach.
Ciąg dalszy - pod zdjęciem.
Czy INAU może pomóc w realizacji tych celów? W 2024 r. Auchan i Intermarché dostały zgodę na stworzenie sojuszu zakupowego w Polsce. Czy widać jego konsekwencje na półkach sklepów sieci?
Jesteśmy na etapie podsumowania pierwszego okresu funkcjonowania INAU. Nie jesteśmy jeszcze gotowi, aby dzielić się tą wiedzą na zewnątrz. Natomiast mogę powiedzieć, że są obszary, które bardzo dobrze oceniamy. Za nami dobre doświadczenia, na bazie których będziemy kontynuować naszą współpracę. Z pewnością przyjdzie czas, aby podsumować wspólnie z Auchan działania w ramach sojuszu.
Które z inicjatyw/projektów realizowanych na poziomie grupy zostaną wdrożone w Polsce jako priorytetowe? Czy będą to retail media?
Zdecydowanie retail media rzeczywiście są priorytetowym obszarem. Dwa tygodnie temu przyjechał do nas zespół z Francji, który odpowiada za koordynację tego tematu na poziomie międzynarodowym. Wymieniliśmy informacje, wspólne doświadczenia i oczekiwania. Powstała grupa projektowa, która będzie kontynuować prace. Jestem dobrej myśli i wierzę, że przyniesie to obopólne korzyści dla nas i naszych potencjalnych partnerów. Zatem jesteśmy w fazie analiz i przygotowania się do działań systemowych.
(...)
Osiągnięcie jakiej skali pozwoliłoby Grupie na efektywne konkurowanie z obecnymi liderami rynku, czyli Dino, Lidlem i Biedronką?
Chcielibyśmy w możliwie krótkim czasie podwoić obroty i osiągnąć poziom 20 mld przychodów rocznie. Planujemy dojść do tego na kilku poziomach: zwiększeniu naszej efektywności handlowej dzięki odpowiedniej progresji sprzedaży na stałej powierzchni; rozwojowi organicznemu, a także poprzez przyłączenia istniejących punktów sprzedaży.
Jeśli będzie okazja połączyć siły z inną siecią, na pewno usiądziemy do stołu i podejmiemy rozmowy. Widzę bardzo dobrą dynamikę działań w nowym zarządzie Intermarché i Bricomarché. Moi koledzy są bardzo zaangażowani, a także gotowi do tego, aby działać w sposób nieszablonowy. Widać to już dzięki wewnętrznym inicjatywom.
***
Uwaga! Kliknij tutaj, aby przeczytać pełny wywiad z Krzysztofem Gapysem na portalu franczyzawhandlu.pl.