14.05.2024 / 20:02
StoryEditor

Lidl i Biedronka ponoszą koszty wojny cenowej. Dwukrotnie zwiększyły budżety na reklamę telewizyjną

Kadry z reklam Biedronki i Lidla (youtube.com)
Lidl Polska przeznaczył w kwietniu 2024 roku dwa razy więcej pieniędzy na reklamę telewizyjną niż w rok wcześniej. W przypadku Biedronki, wydatki reklamowe w telewizji kosztowały ją o 70 proc. więcej niż w kwietniu 2023 roku. Według danych cennikowych, ceny reklam obu sieci biorących udział w wojnie cenowej wyniosły ponad 165 mln zł, wobec 85 mln zł rok wcześniej.

Największe sieci handlowe dały w kwietniu zarobić stacjom telewizyjnym. Biedronka i Lidl uplasowały się w pierwszej piątce największych reklamodawców telewizyjnych w omawianym miesiącu – wynika z danych Nielsen Media.

Sieci handlowe doganiają producentów suplementów diety

Branża spożywcza walczy zaciekle o klienta. Wśród pięciu największych reklamodawców telewizyjnych w kwietniu 2024 roku, znalazła się tylko jedna firma niezwiązana z dobrami szybkozbywalnymi i był to farmaceutyczny Aflofarm, który w dodatku zmniejszył o 3 proc. swoje wydatki.

Pozostałe pozycje w zestawieniu opracowanym przez Nielsen Media zajęły Procter & Gamble, Ferrero, Lidl Polska i Jeronimo Martins. Każda z tych firm wyraźnie zwiększyła swój budżet.

image
Wydatki na reklamę tv w kwietniu 2024 roku (Nielsen Media)
FOTO: fot. Nielsen Media

Biedronka i Lidl z kampanią o podatku VAT

W przypadku dyskontów do większych kosztów związanych z reklamą telewizyjną przyczyniły się rywalizacja i walka o udziały rynkowe przy słabym popycie na produkty FMCG. Biedronka i Lidl, stosujące również reklamę porównawczą, zalały Polskę kampaniami. W kwietniu obie sieci podkreślały, że nie podniosą cen, po przywróceniu podatku VAT na żywność z 0 do 5 proc.

Wyżej wymienione firmy od lat są jednymi z najintensywniej reklamujących się w telewizji. Z tabel  Nielsen Media wynika, że stałym bywalcem na szklanym ekranie są jeszcze produkty firmy Reckitt Benckiser. Porównaliśmy ich wydatki z danymi z lat poprzednich. Różnica jest ogromna, co widać na wykresie.

Magda Głowacka
08.12.2025 / 19:55
StoryEditor
Będzie afera o szklane butelki zwrotne. Producenci: Tego typu butelki nie są odpadami
(fot. Shutterstock)

Branża napojowa, producenci i operatorzy systemów kaucyjnych alarmują: obecne przepisy dotyczące butelek szklanych zwrotnych grożą rozpadem skutecznie działających systemów i paraliżem rynku. Organizacje wzywają rząd do pilnej zmiany prawa, zniesienia obowiązku paragonu i umożliwienia producentom realizacji zbiórki w sprawdzonych, efektywnych producenckich systemach zwrotu. W przeciwnym razie rynek może zalać fala jednorazowych opakowań, a poziom recyklingu dramatycznie spadnie.

Przedstawiciele organizacji zrzeszających producentów napojów w butelkach szklanych wielokrotnego użytku oraz operatorzy systemów kaucyjnych apelują o pilne ujednolicenie inter...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 95% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

15.12.2025 / 16:04
StoryEditor
Były prezes Carrefour Polska pokieruje hipermarketami sieci we Francji
Logo Carrefoura (fot. nito/Shutterstock)

Christophe Rabatel, były prezes Carrefour Polska, wraca do Francji, by pokierować działem hipermarketów. Ostatnie lata spędził we Włoszech, ale Carrefour właśnie sprzedał tam swoje sklepy.

Rabatel pracował w Polsce w latach 2018-2020. Swoją przygodę zawodową zaczynał we francuskim oddziale Deloitte, później pracował m.in. jako CFO Carrefoura w Turcji oraz prezes C...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 92% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

20. grudzień 2025 11:48