23.04.2024 / 11:40
StoryEditor

Przed majówką w sklepach pojawią się tłumy kupujących, a wraz z nimi złodzieje, zwabieni tłokiem i zakupową gorączką

Przed majówką wzrośnie zagrożenie kradzieżami sklepowymi (fot. wiadomoscihandlowe.pl/KK)
Majówka oznacza wiele dni niemal bez handlu, co sprawi, że w dniach poprzedzających długi weekend Polacy tłumnie ruszą na zakupy, a ewentualne braki będą uzupełniać w nielicznych otwartych sklepach. Te będą szczególnie oblężone w turystycznych miejscowościach, zwłaszcza jeśli dopisze pogoda. To oznacza, że podwójnie czujni powinni być zarówno konsumenci, jak i sprzedawcy. Okresy, w których klienci masowo pojawią się w sklepach, przyciągają złodziei, których celem staną się portfele klientów i towar na półkach sklepowych.

W 2023 r. poziom kradzieży wzrósł o ponad 22 proc. (wobec roku poprzedniego) i osiągnął 40 tys. zdarzeń – to przestępstwa zgłoszone, "ciemna liczba" może być według ekspertów nawet 10-krotnie wyższa. Rosła także liczba kradzieży kwalifikowanych jako wykroczenia, osiągając poziom 280 tys. zgłoszonych przypadków. Tłok i gorączka zakupowa w sklepach, z jaką z pewnością będziemy mieli do czynienia przed tegoroczną majówką to oczywista zachęta dla złodziei.

Bezkarność przestępców i brak zabezpieczeń w sklepach

– Wzrost liczby kradzieży sklepowych wiąże się z poczuciem bezkarności sprawców, a także bardzo częsty brak jakichkolwiek zabezpieczeń w sklepach. Złodzieje doskonale wiedzą, które sklepy nie mają elektronicznych zabezpieczeń albo w których zamontowano jedynie atrapy bramek antykradzieżowych. Zawsze wybiorą te punkty handlowe, w których ryzyko przyłapania jest najmniejsze, a tych na mapie polskiego handlu jest całe mnóstwo. W przypadku kradzieży kieszonkowych powodem jest najczęściej nasza nieuwaga i roztargnienie. W tłocznym sklepie i w ferworze zakupów np. przed majówką nie zwracamy uwagi na nasze portfele i torebki. Klasyką u mężczyzn jest portfel noszony w tylnej kieszeni spodni, a u kobiet torebka przewieszona z tyłu ciała, z której łatwo wyciągnąć telefon czy portfel – komentuje Robert Głażewski, Business Unit Director w Checkpoint Systems Polska.

Sklepy nastawione na turystów łatwym celem złodziei

W popularnych miejscowościach turystycznych w dzień wolny od handlu oblegane są nieliczne czynne placówki – sklepy spożywczy, z pamiątkami czy okularami przeciwsłonecznymi. W takich miejscach warto zachować szczególną czujność i sprawić, że portfel mamy zawsze na widoku, albo po prostu trzymamy na nim rękę w kieszeni. Podobnie powinniśmy dbać o telefony i aparaty fotograficzne. Jeszcze większą czujność powinni zachować sprzedawcy – szczególnie przy tak dużym ruchu.

– Tłoczne miejsca zawsze powinny sprawiać, że nasza czujność wzrasta, nawet kiedy oddajemy się majówkowemu relaksowi. Dla tych bardziej roztargnionych istnieją zabezpieczenia, które uruchomią alarm przy próbie wyjęcia portfela z torebki czy kieszeni. Warto też zawsze rozdzielać gotówkę i karty tak, aby w widocznym dla złodzieja portfelu była jak najmniejsza kwota oraz maksymalnie jedna karta. Resztę trzymajmy w drugim portfelu np. ukrytym pod dnem plecaka – doradza Robert Głażewski.

23.05.2024 / 09:57
StoryEditor
Polski rynek dóbr luksusowych ma się coraz lepiej. Jego wartość to już ponad 42 mld zł
W zeszłym roku Polska odpowiadała za blisko jedną trzecią wartości sprzedaży dóbr luksusowych w Europie Środkowo-Wschodniej (fot. Dickson Kwok/Unsplash)
Rynek dóbr luksusowych w Polsce wciąż rośnie. W zeszłym roku zwiększył się on o 12,2 proc. r/r, osiągając wartość 42,4 mld zł, przy inflacji na poziomie 11,4 proc. – wynika z raportu "Rynek dóbr luksusowych w Polsce. Nowe wymiary luksusu" przygotowanego przez KPMG.

W zeszłym roku Polska odpowiadała za blisko jedną trzecią wartości sprzedaży dóbr luksusowych w Europie Środkowo-Wschodniej.

Rynek dóbr luksusowych kształtują możliwośc...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 98% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

22.05.2024 / 14:06
StoryEditor
Lista zakupów pomaga ograniczyć kupowanie pod wpływem impulsu? Eksperci znają odpowiedź
Klientka z listą zakupową (fot. Shutterstock)
Dane aplikacji Moja Gazetka pokazują, że konsumenci wydają podobne kwoty na zakupy impulsowe przy okazji robienia dużych zakupów tygodniowych i to bez względu na to, czy mają listę zakupów czy nie oraz ile wydają na podstawowe produkty. Wyjątkiem są ci, którzy przychodzą do sklepów bez listy i wydają tam największe kwoty. Oni najchętniej dokładają też produkty nieplanowane.

Prawie każdemu zdarza się kupować rzeczy, które nie były w planach. Aż 89 proc. ankietowanych przyznało, że zdarza im się kupować wtedy produkty, których kupowania nie planowali...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 94% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

30. maj 2024 17:47