15.07.2024 / 18:14
StoryEditor

RTV Euro AGD w kryzysie w branży elektroniki upatruje szansy na umocnienie się na rynku

Sklep RTV Euro AGD (Shutterstock)

Spadek przychodów o prawie 7 proc. i trzykrotnie zysk niższy – tak można podsumować wyniki finansowe operatora sieci sklepów RTV Euro AGD za 2023 rok. Detalista zwiększa udział w rynku, ale wyraźnie odczuwa też spadek popytu w branży elektronicznej. Jego przychody zmalały do 10,6 mld zł przy niemal takiej samej liczbie sklepów rdr.

Sieć elektromarketów RTV Euro AGD otworzyła w ub. roku 10 sklepów, ale powiększyła się jedynie o trzy placówki. Powodem takiego rachunku jest zamknięcie 7 marketów. Jak czytamy w sprawozdaniu z działalności spółki Euro-Net, zdecydowała się ona na zamknięcie kilku sklepów „na podstawie oceny potencjału i prognozowanych wyników finansowych”. Firma zamknęła placówki w Zambrowie, Pile, Gdyni, Rybniku, Chorzowie, Koninie i w Warszawie.

Sprzedawca elektroniki i AGD odczuwa spadek popytu

Nowe sklepy zostały otwarte w Zambrowie, Knurowie, Olkuszu, Łowiczu, Piotrkowie Trybunalskim, Ostródzie, Koninie, Legnicy, Lubinie i w Grodzisku Mazowieckim. Ostatecznie w 2023 roku liczba sklepów sieci RTV Euro AGD zwiększyła się z 327 do 330 salonów.

Pomimo nieznacznie wyższej liczbie sklepów, liczba etatów spadła o ponad 300. Średnioroczne zatrudnienie w 2022 roku wyniosło 7 159 etatów, natomiast rok później były to 6 852 etaty. O 129 zmniejszyła się liczba etatów na stanowiskach robotniczych i o 178 na stanowiskach nierobotniczych. Przy tym suma wydatków na wynagrodzenia zwiększyła się o 0,34 proc.

Przychody właściciela sieci sklepów RTV Euro AGD i internetowych euro.com.pl oraz oleole.pl zmniejszyły się z 11,37 mld zł w 2022 roku do 10,59 mld zł w 2023 roku. Spółka mocno odczuła spadek popytu, co odbiło się na jej wyniku finansowym. Zysk spadł ze 180,9 mln zł w 2022 roku do 57,8 mln zł w ub. roku.

RTV Euro AGD traci mniej niż rynek

Zarząd spółki wyniki za 2023 rok ocenia dobrze na tle sytuacji na rynku elektroniki użytkowej w ostatnim roku. "Rynek elektroniki użytkowej spadł w Polsce w ubiegłym roku dwucyfrowo, sprzedaż spółki zmniejszyła się o 6,8 proc. co oznacza, że spółka po raz kolejny w 2023 roku zwiększyła swoje udziały w rynku i umocniła swoją pozycję jako jego lider i skoncentrowany specjalista na rynku sprzedaży detalicznej elektroniki w Polsce" – podano w raporcie.

Operator RTV Euro AGD zwraca uwagę, że podstawą porównania jest wysoka baza wynikająca z silnych wzrostów w poprzednich latach. Spadkowy w 2023 roku rynek elektroniki, wysokie stopy procentowe oraz inflacja i związany z tym wzrost kosztów wpłynęły na niższy wynik finansowy spółki w 2023 roku.

Pomimo tego, spółka podjęła szereg działań korygujących w zakresie kosztów i przychodów, które – w ocenie jej właścicieli - przełożą się na lepsze wyniki finansowe w bieżącym roku 2024 i latach następnych.

W sprawozdaniu poinformowano, że "kierownictwo jednostki potraktowało w 2023 roku i traktuje nadal obecną sytuację jako szansę i przyjmuje strategię szybkiego dalszego umacniania się na rynku, jako jego lider - co zostało zrealizowane z sukcesem w 2023 roku, ściśle skoncentrowany na sprzedaży detalicznej sprzętu elektronicznego - nierozszerzający oferty poprzez dodawanie nowych kategorii asortymentowych spoza branży elektroniki użytkowej, ale w oparciu o wypracowane w ostatnich kilku latach bardzo silne przewagi konkurencyjne na tym rynku w ramach przyjętej długofalowej strategii budowania rozproszonej przewagi konkurencyjnej i pełnego łańcucha wartości".

29.04.2025 / 10:40
StoryEditor
Luis Araujo, dyrektor generalny Biedronki, ujawnia strategię ekspansji sieci. Menedżer dopuszcza "pewien poziom kanibalizacji"
Luis Araujo - dyrektor generalny Biedronki (fot Łukasz Rawa)

Luis Araujo, dyrektor generalny Biedronki, podczas spotkania z dziennikarzami opowiadał o potencjale polskiego rynku, długofalowej strategii rozwoju największej sieci dyskontowej w Polsce oraz o ryzykach dla jej realizacji. Menedżer ujawnił, jakie obszary ekspansji są najbardziej obiecujące.

– Jesteśmy przekonani, że Polska zajmuje w Europie coraz bardziej strategiczną pozycję, kraj ma duży potencjał, aby wziąć aktywny udział w czymś, co nazywam reindustrializacją E...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 95% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

28.04.2025 / 13:41
StoryEditor
Co się dzieje? Polacy piją coraz mniej wódki i wina? To był naprawdę fatalny miesiąc w małych sklepach
Marzec 2025 r. był dla małych sklepów znacznie gorszy niż analogiczny miesiąc roku poprzedniego (fot. Shutterstock)

Wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych była w marcu br. o 0,4% niższa niż w analogicznym miesiącu rok wcześniej. Liczba transakcji spadła jeszcze bardziej, bo o niemal 6% – informuje Polska Izba Handlu, powołując się na dane CMR. Te wyniki to w dużej mierze wina kalendarza.

Spadki sprzedaży w sklepach małoformatowych o powierzchni do 300 mkw. są przede wszystkim efektem późniejszej Wielkanocy. W 2024 r. Niedziela Wielkanocna wypadała w ostatni dzie...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 96% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

01. maj 2025 06:43