22.05.2024 / 18:07
StoryEditor

Stokrotka zwiększa przychody dzięki nowym sklepom

Market Stokrotka (mat. prasowe)
Przychody Stokrotki w 2023 roku wyniosły niemal 7,9 mld zł i były o 21 proc. wyższe niż rok wcześniej. Jednocześnie obniżył się zysk netto spółki będącej operatorem sklepów spożywczych. Z 24,3 mln zł zmalał on do 15,2 mln zł.

Pomimo wyższej sprzedaży o 21 proc. i wyższym o prawie 42 proc. zysku na działalności operacyjnej, Stokrotka wypracowała o wiele niższy zysk netto. Spółka tłumaczy wpływem na wynik kosztów finansowych, wynikających z zaciągniętych zobowiązań oraz wzrostu ich oprocentowania.

Ostatnie dwa lata zdecydowały o ponad połowie wzrostu

Ponad połowę wzrostu przychodów w 2023 roku Stokrotka zawdzięcza nowym sklepom i otwartym rok wcześniej, czyli w 2022 roku. Grupa tych sklepów odpowiada za niemal 56 proc. wzrostu. Wzrost sprzedaży sklepów mierzony wskaźnikiem LFL wyniósł 11,6 proc.

Na koniec 2023 roku Stokrotka miała 976 sklepów, w tym 414 supermarkety własne, 383 markety własne, 86 sklepów franczyzowych, 85 w formacie express i 8 w formacie optima. W ub. roku firma przejęła lub otworzyła 87 sklepów, w tym: 40 supermarketów, 29 marketów, 9 sklepów franczyzowych, 9 sklepów formatu express. Zamknięto 18 sklepów własnych oraz zakończono 9 umów franczyzowych.

Stokrotka skupiona na województwie lubelskim

Za prawie 30 proc. udziału w przychodach Stokrotki odpowiadają sklepy działające w województwie lubelskim. Sprzedaż w pozostałych województwach nie przekracza jednostkowo 13 proc. Marginalne znaczenie ma sprzedaż zagraniczna. W przychodach detalisty stanowiła ona jedynie 0,06 proc.

Na wydatki inwestycyjne spółka przeznaczyła w 2023 roku prawie 226 mln zł, a na ten rok przeznaczono kwotę 218,2 mln zł. Rozwój zamierza sfinansować częściowo ze środków własnych, częściowo ze środków zewnętrznych w ramach zarządzania płynnością w obrębie grupy lub od podmiotów niepowiązanych.

25.07.2024 / 08:51
StoryEditor
Fundusz, którego inwestorami są Rafał Brzoska i Marian Owerko wchodzi do Sportano
Kadr z filmu nakreconego podczas otwarcia pierwszego sklepu Sportano (youtube.com/@sportano_pl8677)

Fundusz inwestycyjny bValue, w który inwestują m.in. właściciel InPostu Rafał Brzoska i prezes Bakallandu Marian Owerko, wesprze dalszy rozwój marki Sportano. Chodzi o kwotę kilkudziesięciu milionów złotych.

Sportano to sportowy sklep internetowy, w którym klienci mogą wybierać spośród oferty ponad 800 marek, przeznaczonych do różnego rodzaju aktywności.

– Sportano idealnie...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 90% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

18.07.2024 / 08:49
StoryEditor
Pernod Ricard wycofuje się z kategorii wina. Marki Jacob‘s Creek i Campo Viejo zmieniają właściciela
Grupa Pernod Ricard sprzedje winną część swojego biznesu, w tym markę Jacob‘s Creek (fot. Shutterstock)
Grupa Pernod Ricard właściciel takich marek jak Wyborowa, Absolut, Ballantine’s, Chivas Regal, Jameson, Martell czy Malibu pozbywa się z portfolio minimum 10 marek wina. Kto zostanie ich właścicielem?

Jacob‘s Creek i Campo Viejo to dwie najbardziej znane winne marki win, pochodzące odpowiednie z Australii i Hiszpanii, będące dotąd w ofercie Pernod Ricard. Grupa posta...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 92% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

27. lipiec 2024 03:53