24.04.2024 / 08:42
StoryEditor

Właściciel sieci stacji Avia pokazał wyniki finansowe za zeszły rok. Odzwierciedlają niekorzystną koniunkturę na rynku paliw

Grupa Unimot, właściciel sieci stacji Avia, wypracowała w 2023 r. przychody w wysokości 12 887 mln zł (fot. Avia)
Grupa Unimot, właściciel sieci stacji Avia, opublikowała skonsolidowane wyniki finansowe i operacyjne za 2023 r. Skonsolidowana EBITDA skorygowana wyniosła 243,8 mln zł, a skonsolidowany skorygowany zysk netto ukształtował się na poziomie 63,3 mln zł.

Grupa Unimot wypracowała w 2023 r. przychody w wysokości 12 887 mln zł. Skonsolidowana EBITDA skorygowana (o szacunkową wycenę zapasu obowiązkowego paliw płynnych i gazowych, uzasadnione przesunięcia w czasie kosztów i przychodów oraz zdarzenia jednorazowe) w 2023 r. ukształtowała się na poziomie 243,8 mln zł, wobec 513,7 mln zł w 2022 r. Skonsolidowany skorygowany zysk netto Grupy Unimot wyniósł 63,3 mln zł, wobec 385 mln zł w 2022 r.

W 2023 r. spółka skoncentrowała się na intensywnych działaniach związanych z zarządzaniem ryzykiem oraz maksymalnym wykorzystaniem szans rynkowych. W obliczu trudnego otoczenia, spowodowanego m.in. sytuacją na lokalnym rynku oleju napędowego, firma konsekwentnie minimalizowała ryzyko i wzmacniała stabilność finansową poprzez dywersyfikację źródeł przychodów.

To nie był łatwy rok dla Grupy Unimot

Na początku roku rynek oleju napędowego stanął przed wyzwaniem wprowadzonego 5 lutego embarga na import tego produktu z Rosji, a od sierpnia ceny tego produktu w Polsce kształtowały się znacznie poniżej notowań obserwowanych na rynkach światowych, co oznaczało generowanie ujemnych marż.

W odpowiedzi firma dostosowała się do tego spadku, minimalizując import tego produktu do absolutnego minimum, koniecznego do wypełnienia zobowiązań wynikających z zawartych wcześniej umów.

Jedynie w ten sposób Grupa Unimot mogła zniwelować negatywne skutki panujące na rynku oleju napędowego. Pomimo podjętych działań, szacuje się, że nastąpiła utrata korzyści rzędu ponad 140 mln zł, co nie wystąpiłoby, gdyby otoczenie rynkowe w drugim półroczu 2023 r. nie odbiegało w znacznym stopniu od warunków obrotu olejem napędowym obserwowanych w poprzednich okresach. Koniec 2023 r. przyniósł pewną poprawę i wzrost efektywności importu tego produktu, jednak nie do poziomu satysfakcjonującego spółkę.

Jakie aktywa przejęła Grupa Unimot w 2023 r.?

Dzięki wypracowanym wynikom osiągniętym przez spółki, które Grupa Unimot nabyła w 2023 ro., oraz rozwojowi pozostałych działalności w ramach Grupy, firmie udało się zminimalizować negatywny wpływ nadzwyczajnej sytuacji na rynku paliw na jej wyniki finansowe.

Do aktywów nabytych przez Grupę Unimot w 2023 roku należą spółki: Olavion, Unimot Commodities, Unimot Terminale, Unimot Infrastruktura, Unimot Bitumen, RCEkoenergia i Unimot Aviation.

– Miniony rok był przełomowy z perspektywy ponad 30-letniej historii Grupy Unimot. Do Grupy dołączyło siedem podmiotów, obecnie w pełni zintegrowanych z naszą organizacją. Choć nasze wyniki finansowe odzwierciedlają wpływ niekorzystnej koniunktury na rynku paliw, osiągnęliśmy najlepsze możliwe rezultaty dzięki daleko idącej dywersyfikacji źródeł przychodów. Udowodniliśmy, że jesteśmy elastyczni i zdolni utrzymać konkurencyjność nawet w obliczu nadzwyczajnej sytuacji rynkowej. Jednocześnie drastyczne obniżenie marż spowodowało, że – podobnie jak w 2018 roku – dokonaliśmy przeglądu naszej sprawności operacyjnej i elastyczności kosztowej. Dzięki wdrożonym działaniom spodziewamy się od drugiego półrocza 2024 r. osiągnięcia w wymiarze rocznym optymalizacji kosztowej w wysokości 15 mln zł  – mówi Adam Sikorski, prezes Grupy Unimot.

W raportowanym okresie Grupa Unimot wypracowała wolumen sprzedaży oleju napędowego i biopaliw na poziomie blisko 2 mln m3, a sprzedaż gazu LPG przekroczyła poziom 294 tys. ton.

Jednocześnie zarząd Unimotu podjął decyzję w sprawie zarekomendowania zwyczajnemu walnemu zgromadzeniu podziału jednostkowego zysku netto w wysokości 45 mln zł, przeznaczając 32,8 mln zł na wypłatę dywidendy dla akcjonariuszy, tj.  4,00 zł na 1 akcję, a pozostały zysk na kapitał zapasowy. Rada nadzorcza spółki pozytywnie rozpatrzyła wniosek zarządu w tej sprawie.

21.04.2024 / 14:51
StoryEditor
Maciej Hodowany przechodzi z Żabki do Froo Romania. Będzie pomagał otworzyć 200 sklepów Froo do końca roku
Maciej Hodowany, dyrektor operacyjny i członek zarządu Froo Romania Retail, fot. M. Hodowany
Maciej Hodowany, który pełnił dotychczas rolę dyrektora sprzedaży w firmie Żabka Polska będzie teraz wspierał biznes firmy na rynku rumuńskim. Hodowany objął właśnie funkcję dyrektora operacyjnego i członka zarządu w spółce Froo Romania Retail.

Do kwietnia 2024 r. Maciej Hodowany pełnił dotychczas funkcję dyrektora sprzedaży w firmie Żabka Polska teraz będzie on wspierał biznes firmy na rynku rumuńskim. Objął on właśni...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 90% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

26.04.2024 / 17:11
StoryEditor
Sieć Hebe ma się czym pochwalić. Skala i dynamika biznesu drogeryjnego budzi uznanie
Należąca do Grupy Jeronimo Martins, sieć sklepów drogeryjnych Hebe liczy już 350 sklepów, operator może pochwalić się także mocnymi wzrostami sprzedaży w I kw. br.

Sieć Hebe zwiększyła sprzedaż w walucie lokalnej o 28 proc., przy LFL na poziomie 18,2 proc. W euro Sprzedaż spółki wyniosła 130 mln euro, co oznacza wzrost o 39,2 proc. w porów...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 89% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

05. maj 2024 18:37