30.04.2024 / 12:12
StoryEditor

Żabka szuka partnerów biznesowych w Niemczech. Sieć "bada możliwości" na tym rynku

Na zdj. sklep autonomiczny Żabka Nano w Galerii Północnej (fot. materiały prasowe)
Żabka szuka specjalisty ds. rozwoju biznesu, które będzie odpowiedzialny za "aktywne poszukiwanie sposobów dotarcia" do potencjalnych partnerów biznesowych w Niemczech. Z opublikowanego zakresu obowiązków takiego pracownika dowiadujemy się, że specjalista będzie pracować w zespole dedykowanym dla sieci sklepów autonomicznych Żabka Nano. To kolejny już sygnał, że Żabka zainteresowana jest rynkiem niemieckim i bada możliwości rozwoju na tym rynku.

W Niemczech działają obecnie dwa sklepy autonomiczne Żabka Nano. Zostały one ulokowane w fabryce elektrycznych samochodów Tesli k. Berlina. Prestiżowa współpraca z firmą Elona Muska była trzymana w tajemnicy, ale latem 2022 r. poinformowali o niej w mediach społecznościowych sami pracownicy zakładu w Niemczech. Część załogi fabryki to Polacy, więc rozpoznawalność szyldu Żabki nie była problemem.

Żabka "bada możliwości"

Poszukiwanie przez Żabkę specjalisty ds. rozwoju biznesu, odpowiedzialnego tak za projekt Nano, jak i pomoc w pozyskiwaniu partnerów w Niemczech, sugeruje, że sieć autonomicznych sklepów za naszą zachodnią granicą może w przyszłości rosnąć. Portal wiadomoscihandlowe.pl zapytał Żabkę o to, jak wyglądają plany rozwoju sklepów Nano w Niemczech. Sieć stara się studzić nastroje.

- Działania Grupy Żabka wobec rynku niemieckiego ograniczają się do badania możliwości i obecności marki Żabka Nano w charakterze testu opartego o sklepy autonomiczne, działające w zamkniętym kompleksie produkcyjnym we współpracy z jego operatorem - przekazało nam biuro prasowe największej sieci sklepów (pod względem liczby placówek) w Polsce.

Przedstawiciele Żabki dodali, że koncept Żabka Nano "jest nieustannie rozwijany, także we współpracy z partnerami technologicznymi i biznesowymi na całym świecie, m.in. w Niemczech". - Osoba, która zostanie zatrudniona na stanowisko wskazane w przywołanym przez pana ogłoszeniu, będzie miała za zadanie wspierać takie działania w ramach całościowego rozwoju projektu - dodało biuro prasowe sieci.

Z ogłoszenia rekrutacyjnego, które opublikowane zostało w ubiegłym miesiącu, wynika, że specjalista ds. rozwoju biznesu, poza przytoczonymi już obowiązkami, miałby odpowiadać również za budowanie sieci kontaktów i dbanie o utrzymywanie relacji z potencjalnymi partnerami, jak również za prowadzenie działań sprzedażowych z wykorzystaniem systemu CRM. Żabka chciałaby, aby taki pracownik wykazywał się m.in. znajomością branży przemysłowej, produkcyjnej, retail i innych na rynku niemieckim.

Für Deutschland

Żabka szykuje się właśnie do uruchomienia sklepów convenience w Rumunii. Pierwsze placówki ruszą w ciągu najbliższych tygodni i będą działały pod szyldem Froo, co ujawniliśmy na portalu wiadomoscihandlowe.pl już w lutym br. (wtedy Żabka nie potwierdzała jeszcze, że faktycznie to nastąpi i że zamierza wykorzystać nazwę Froo). Przedstawiciele sieci w przeszłości sugerowali jednak - bez podawania konkretów - że międzynarodowa ekspansja grupy mogłaby się odbywać wielokierunkowo. Podkreślali, że firma przygląda się wielu rynkom na południu i zachodzie Europy. A skoro w Niemczech działają już pierwsze Żabki Nano, to nie należy mieć wątpliwości co do tego, że kraj ten leży w orbicie zainteresowań Żabki.

W ubiegłym roku informowaliśmy, że Żabka bada potencjał rynku niemieckiego. Ma tam spółkę Zabka Deutschland GmbH, w której kierownictwie znalazł się m.in. były dyrektor generalny Lidla w Polsce Frank Mros. Dawniej spółka ta nazywała się Catch a Box, a przejęta została przez Żabkę razem z cateringowym Maczfitem. W 2022 r. do władz spółki dołączyli menedżerowie odpowiedzialni za projekt sklepów autonomicznych Nano. Natomiast w sierpniu 2023 r. zmieniono nazwę podmiotu na Zabka Deutschland i raz jeszcze zdecydowano się na roszady w kierownictwie (to wtedy w gronie menedżerskim pojawił się Frank Mros).

Pod koniec minionego roku Żabka zapewniała nas, że działania sprzedażowe w Niemczech są pilotażowe i "prowadzone w małym zakresie". - Sklepy Żabka Nano (w Niemczech - red.) działają w formie testu. Inwestycje na innych rynkach nie muszą oznaczać rozwoju sieci sklepów. Nie podjęto decyzji o docelowej obecności na rynku niemieckim, tym bardziej o jej charakterze - deklarowała wówczas Żabka.

Przedmiotem działalności spółki Zabka Deutschland jest m.in. zawieranie europejskich i ogólnokrajowych umów franczyzowych i licencyjnych oraz handel detaliczny artykułami codziennego użytku (w tym handel żywnością, wyrobami tytoniowymi i napojami alkoholowymi), w szczególności w modelu sklepu samodzielnego z automatami vendingowymi (tym formalnie jest Żabka Nano - red.) oraz sklepu tradycyjnego i w którym klient samodzielnie realizuje proces zakupu w oparciu o technologie oparte na sztucznej inteligencji i wszystkie powiązane działania".

Spółka zajmuje się również taką działalnością, jak sprzedaż żywności i napojów do spożycia na miejscu lub na wynos, prowadzenie restauracji, przyjmowanie i dostarczanie przesyłek; europejski i ogólnokrajowy handel hurtowy licznymi kategoriami artykułów spożywczych, wyrobami tytoniowymi i napojami alkoholowymi. Na liście podanej we wpisie do niemieckiego odpowiednika KRS-u znalazło się również doradztwo zarządcze w sektorze komercyjnym.

Pauza w ekspansji Nano w Polsce

W Polsce sklepów Żabka Nano jest aktualnie ok. 50. Jednak do tej symbolicznej bariery Żabka dotarła już w lipcu 2022 r. Od tamtej pory ekspansja sieci placówek autonomicznych - największej tego typu w Europie - była prowadzona w minimalnym zakresie. Jesienią ub.r. operator zaprezentował natomiast pierwszy hybrydowy sklep Żabka Non Stop, który za dnia działa jak "zwykła" Żabka, a na noc zamienia się w bezobsługową Żabkę Nano, do której klienci wchodzą za pomocą karty płatniczej lub aplikacji mobilnej.

03.12.2025 / 22:11
StoryEditor
Właściciel sieci Makro Polska przedłuża kontrakty całego zarządu aż do 2030 r.

Niemiecki dystrybutor żywności, Grupa metro AG zabezpieczył przyszłość swojej kadry zarządzającej aż do końca dekady. Cały czteroosobowy zarząd otrzymał przedłużenie umów o kolejne sześć lat, co ma dać stabilność i wsparcie dla realizacji ambitnej strategii rozwoju spółki pod nazwą "sCore". To sygnalizuje, że Metro chce utrzymać obecny kurs i chce do 2030 r. umocnić pozycję rynkową.

Grupa Metro AG, niemiecki hurtownik żywności - do którego należy w Polsce sieć hurtowni Makro - poinformował o przedłużeniu kontraktów wszystkich czterech członków zarządu do ko...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 95% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

28.11.2025 / 22:14
StoryEditor
Właściciel Biedronki chce być jak Lidl. Jeronimo Martins inwestuje w zupełnie nowy biznes
Biedronka (fot. Magda Wygralak/Shutterstock)

Jerónimo Martins wraz z Visabeirą i biznesmenem Carlosem Martinsem tworzą nowego gracza w branży recyklingu. Inwestycja w zbiórkę i przetwarzanie odpadów może zmienić rynek i wzmocnić rozwój gospodarki obiegu zamkniętego. Co oznacza ten projekt i jakie może mieć skutki?

Jerónimo Martins i Visabeira stawiają na recykling

Grupa Jerónimo Martins prowadzącej sklepy Biedronka w Polsce i Pingo Doce w Portugalii - oraz firma Visabeira, jeden z  eur...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 94% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

07. grudzień 2025 04:44