30.04.2024 / 12:12
StoryEditor

Żabka szuka partnerów biznesowych w Niemczech. Sieć "bada możliwości" na tym rynku

Na zdj. sklep autonomiczny Żabka Nano w Galerii Północnej (fot. materiały prasowe)
Żabka szuka specjalisty ds. rozwoju biznesu, które będzie odpowiedzialny za "aktywne poszukiwanie sposobów dotarcia" do potencjalnych partnerów biznesowych w Niemczech. Z opublikowanego zakresu obowiązków takiego pracownika dowiadujemy się, że specjalista będzie pracować w zespole dedykowanym dla sieci sklepów autonomicznych Żabka Nano. To kolejny już sygnał, że Żabka zainteresowana jest rynkiem niemieckim i bada możliwości rozwoju na tym rynku.

W Niemczech działają obecnie dwa sklepy autonomiczne Żabka Nano. Zostały one ulokowane w fabryce elektrycznych samochodów Tesli k. Berlina. Prestiżowa współpraca z firmą Elona Muska była trzymana w tajemnicy, ale latem 2022 r. poinformowali o niej w mediach społecznościowych sami pracownicy zakładu w Niemczech. Część załogi fabryki to Polacy, więc rozpoznawalność szyldu Żabki nie była problemem.

Żabka "bada możliwości"

Poszukiwanie przez Żabkę specjalisty ds. rozwoju biznesu, odpowiedzialnego tak za projekt Nano, jak i pomoc w pozyskiwaniu partnerów w Niemczech, sugeruje, że sieć autonomicznych sklepów za naszą zachodnią granicą może w przyszłości rosnąć. Portal wiadomoscihandlowe.pl zapytał Żabkę o to, jak wyglądają plany rozwoju sklepów Nano w Niemczech. Sieć stara się studzić nastroje.

- Działania Grupy Żabka wobec rynku niemieckiego ograniczają się do badania możliwości i obecności marki Żabka Nano w charakterze testu opartego o sklepy autonomiczne, działające w zamkniętym kompleksie produkcyjnym we współpracy z jego operatorem - przekazało nam biuro prasowe największej sieci sklepów (pod względem liczby placówek) w Polsce.

Przedstawiciele Żabki dodali, że koncept Żabka Nano "jest nieustannie rozwijany, także we współpracy z partnerami technologicznymi i biznesowymi na całym świecie, m.in. w Niemczech". - Osoba, która zostanie zatrudniona na stanowisko wskazane w przywołanym przez pana ogłoszeniu, będzie miała za zadanie wspierać takie działania w ramach całościowego rozwoju projektu - dodało biuro prasowe sieci.

Z ogłoszenia rekrutacyjnego, które opublikowane zostało w ubiegłym miesiącu, wynika, że specjalista ds. rozwoju biznesu, poza przytoczonymi już obowiązkami, miałby odpowiadać również za budowanie sieci kontaktów i dbanie o utrzymywanie relacji z potencjalnymi partnerami, jak również za prowadzenie działań sprzedażowych z wykorzystaniem systemu CRM. Żabka chciałaby, aby taki pracownik wykazywał się m.in. znajomością branży przemysłowej, produkcyjnej, retail i innych na rynku niemieckim.

Für Deutschland

Żabka szykuje się właśnie do uruchomienia sklepów convenience w Rumunii. Pierwsze placówki ruszą w ciągu najbliższych tygodni i będą działały pod szyldem Froo, co ujawniliśmy na portalu wiadomoscihandlowe.pl już w lutym br. (wtedy Żabka nie potwierdzała jeszcze, że faktycznie to nastąpi i że zamierza wykorzystać nazwę Froo). Przedstawiciele sieci w przeszłości sugerowali jednak - bez podawania konkretów - że międzynarodowa ekspansja grupy mogłaby się odbywać wielokierunkowo. Podkreślali, że firma przygląda się wielu rynkom na południu i zachodzie Europy. A skoro w Niemczech działają już pierwsze Żabki Nano, to nie należy mieć wątpliwości co do tego, że kraj ten leży w orbicie zainteresowań Żabki.

W ubiegłym roku informowaliśmy, że Żabka bada potencjał rynku niemieckiego. Ma tam spółkę Zabka Deutschland GmbH, w której kierownictwie znalazł się m.in. były dyrektor generalny Lidla w Polsce Frank Mros. Dawniej spółka ta nazywała się Catch a Box, a przejęta została przez Żabkę razem z cateringowym Maczfitem. W 2022 r. do władz spółki dołączyli menedżerowie odpowiedzialni za projekt sklepów autonomicznych Nano. Natomiast w sierpniu 2023 r. zmieniono nazwę podmiotu na Zabka Deutschland i raz jeszcze zdecydowano się na roszady w kierownictwie (to wtedy w gronie menedżerskim pojawił się Frank Mros).

Pod koniec minionego roku Żabka zapewniała nas, że działania sprzedażowe w Niemczech są pilotażowe i "prowadzone w małym zakresie". - Sklepy Żabka Nano (w Niemczech - red.) działają w formie testu. Inwestycje na innych rynkach nie muszą oznaczać rozwoju sieci sklepów. Nie podjęto decyzji o docelowej obecności na rynku niemieckim, tym bardziej o jej charakterze - deklarowała wówczas Żabka.

Przedmiotem działalności spółki Zabka Deutschland jest m.in. zawieranie europejskich i ogólnokrajowych umów franczyzowych i licencyjnych oraz handel detaliczny artykułami codziennego użytku (w tym handel żywnością, wyrobami tytoniowymi i napojami alkoholowymi), w szczególności w modelu sklepu samodzielnego z automatami vendingowymi (tym formalnie jest Żabka Nano - red.) oraz sklepu tradycyjnego i w którym klient samodzielnie realizuje proces zakupu w oparciu o technologie oparte na sztucznej inteligencji i wszystkie powiązane działania".

Spółka zajmuje się również taką działalnością, jak sprzedaż żywności i napojów do spożycia na miejscu lub na wynos, prowadzenie restauracji, przyjmowanie i dostarczanie przesyłek; europejski i ogólnokrajowy handel hurtowy licznymi kategoriami artykułów spożywczych, wyrobami tytoniowymi i napojami alkoholowymi. Na liście podanej we wpisie do niemieckiego odpowiednika KRS-u znalazło się również doradztwo zarządcze w sektorze komercyjnym.

Pauza w ekspansji Nano w Polsce

W Polsce sklepów Żabka Nano jest aktualnie ok. 50. Jednak do tej symbolicznej bariery Żabka dotarła już w lipcu 2022 r. Od tamtej pory ekspansja sieci placówek autonomicznych - największej tego typu w Europie - była prowadzona w minimalnym zakresie. Jesienią ub.r. operator zaprezentował natomiast pierwszy hybrydowy sklep Żabka Non Stop, który za dnia działa jak "zwykła" Żabka, a na noc zamienia się w bezobsługową Żabkę Nano, do której klienci wchodzą za pomocą karty płatniczej lub aplikacji mobilnej.

Paweł Jachowski
12.12.2025 / 13:41
StoryEditor
Podatek tłuszczowy uderzy w branżę mięsną i portfele konsumentów. Sektor krytykuje propozycję Lewicy
Polski rynek mięsa jest sceną, na której nie brakuje wydarzeń przyciągających uwagę opinii publicznej w kraju i za granicą. Mniej lub bardziej poważne afery i skandale są tu chlebem powszednim (fot. Łukasz Rawa/wiadomoscihandlowe.pl)

Stowarzyszenie Rzeźników i Wędliniarzy RP ostro krytykuje tzw. podatek tłuszczowy, którego wprowadzenie proponuje Lewica. Lobbyści branży przekonują, że nowa danina będzie ciosem zarówno dla producentów mięsa i przetworów, jak i dla konsumentów.

SRW wskazuje na rosnące obciążenia branży mięsnej

"Ile jeszcze obciążeń jest w stanie udźwignąć polska branża mięsna? W przyszłym roku sektor będzie musiał zmierzyć się m....

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 92% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

16.12.2025 / 16:27
StoryEditor
Grupę Eurocash czeka walka z Żabką na dwóch polach. Ekspert ocenia strategię spółki
Ekspert o nowej strategii Grupy Eurocash. Czy wygra z Żabką? (fot. Grupa Eurocash + Blackpartners)

Ekspert z Blackpartners ocenia, że stworzenie wspólnej sieci sklepów dla Grupy Eurocash to dobry pomysł, choć ma też wiele zastrzeżeń do nowej strategii spółki. – W prezentacji może to wyglądać wspaniale, ale diabeł tkwi w szczegółach – ostrzega Mikołaj Lipiński. Powodzenie planu będzie zależeć od skutecznej rywalizacji m.in. z Żabką.

W artykule przeczytasz:

  • Ekspert: nowa strategia Grupy Eurocash to dobra reakcja na trendy w handlu
  • Rynek nie wierzy w synergie kosztowe w Grupie Eurocash?
  • Budowa Sieci Sklepów „Stąd” – połowicznie dobry pomysł Grupy Eurocash
  • Eurocash kontra Żabka: Walka na dwóch frontach
  • Klucz do sukcesu: szczegóły operacyjne i wdrożenie strategii
  • Kiedy można spodziewać się efektów nowej strategii?

Ekspert: nowa strategia Grupy Eurocash to dobra reakcja na trendy w handlu

Mikołaj Lipiński, członek zarządu w Blackpartners, analizując nową strategię Grupy Eurocash, wskazuje, że odpowiada ona na wyzwania rynkowe i trendy handlowe. Jednym z największych plusów, jakie widzi w dokumencie, jest stopniowa rezygnacja z nierentownej części hurtowej, która silnie angażowała zasoby gotówkowe spółki.

Więcej o samej strategii przeczytasz w artykule: Eurocash ogłasza nową strategię! Grupa zwolni 3000 osób, zamknie ponad 150 sklepów i hurtowni.

Ekspert uważa również, że postawienie na rozwój platformy internetowej Frisco, to dobre posunięcie. Pozytywnym aspektem w strategii Grupy Eurocash jest także mocniejsze zaangażowanie w segment marketów alkoholowych (Duży Ben) oraz nacisk na integrację sieci sklepów franczyzowych.

Rynek nie wierzy w synergie kosztowe w Grupie Eurocash?

Członek zarządu Blackpartners wyjaśnia również, dlaczego inwestorzy giełdowi zareagowali dość negatywnie na nową strategię. W jego opinii, rynek nie ufa do końca osiągnięciu pełnych synergii kosztowych przedstawionych przez Grupę Eurocash.

– Nikt do końca nie wierzy w te wszystkie synergie kosztowe, które się pojawiają w nowej strategii Grupy Eurocash. Takie oszczędności zawsze ładnie wyglądają w Excelu, a w praktyce to rzadko kiedy wychodzi idealnie zgodnie z planem. Za to giełda zareagowała spadkami akcji spółki na te jednorazowe odpisy, które się pojawią – zauważa Mikołaj Lipiński. 

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 74% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

21. grudzień 2025 03:52