Program tegorocznego Plant-Powered Perspectives skupi się na temacie odpowiedzialności. Uczestnicy postarają się odpowiedzieć na pytanie: „Czy branża spożywcza podejmuje ją już dziś w wystarczającym stopniu?”.
Ważnym tematem konferencji będzie także rola sieci handlowych w łańcuchu spożywczym. Retail stanowi kluczowe ogniwo łączące producentów i konsumentów. Podczas tej sesji przedstawiciele sieci handlowych opowiedzą o pionierskich rozwiązaniach, które wprowadzają, aby aktywnie działać na rzecz zwiększania udziału roślinnych źródeł białka w sprzedaży.
W jednej z sesji organizatorzy skupią się na systemowych zmianach w obszarze żywności. Przedstawione zostaną rozwiązania wdrażane w przemyśle przetwórczym, gastronomii, żywieniu zbiorowym, a także na poziomie krajowych polityk. Uczestnicy będą mieli okazję zainspirować się przykładami z Danii i Holandii, gdzie z powodzeniem realizowane są kompleksowe strategie wspierające rozwój sektora roślinnego. Głos zabiorą również przedstawiciele biznesu oraz samorządów, którzy już dziś skutecznie wdrażają polityki roślinne i podzielą się swoim doświadczeniem oraz konkretnymi efektami podejmowanych działań.
W programie przewidziana jest wspólna dyskusja z udziałem ekspertów – rolników, naukowców, innowatorów oraz przedstawicieli biznesu – która skupi się na ukazaniu różnorodnych dróg prowadzących do budowy bardziej zrównoważonego łańcucha żywnościowego. Poruszone zostaną m.in. tematy roli roślin strączkowych, rozwoju nowoczesnych technologii – w tym hodowli mięsa komórkowego – oraz wpływu środowisk naukowych i biznesowych na sposób, w jaki postrzegamy żywność i jej produkcję. Wśród prelegentów znajdzie się m.in. Wiesław Macherzyński, założyciel LabFarmu – pionierskiego startupu zajmującego się hodowlą mięsa komórkowego.
Częścią tego segmentu będą także krótkie prezentacje nowych rozwiązań produktowych, pokazujących, jak różnorodne i kreatywne mogą być odpowiedzi rynku na wyzwania współczesnego systemu żywnościowego.
Przygotowaliśmy inspirujący program, który rozpoczniemy od refleksji nad opowieściami, gdzie zastanowimy się jak odpowiednia narracja może pomóc branży spożywczej działać na rzecz roślinnego jedzenia przyszłości. W programie nie zabraknie również dyskusji o możliwościach adaptacji innowacyjnych rozwiązań z innych krajów oraz o kompleksowym podejściu do transformacji systemu żywnościowego – podkreśla koordynatorka konferencji Plant-Powered Perspectives, Patrycja Chuszcz. – W RoślinnieJemy wierzymy, że przyszłość jedzenia zależy od konkretnych działań, które podejmujemy już dziś. Dlatego chcemy, by na konferencji wybrzmiało, jak ważne jest, by branża spożywcza aktywnie angażowała się w tworzenie bardziej zrównoważonego i etycznego systemu. Bez tego nie uda nam się osiągnąć trwałej zmiany.
Zwieńczeniem wydarzenia będzie ogłoszenie wyników Plebiscytu RoślinnieJemy na Najlepszy Roślinny Produkt Roku. Uczestnicy poznają produkty, które zdobyły największe uznanie konsumentów. Jedna ze statuetek zostanie przyznana Ambasadorowi Roślinnej Zmiany – osobie, która poprzez swoje działania, wypowiedzi i obecność w mediach promuje pozytywny wizerunek diety roślinnej i inspiruje innych do zmiany nawyków żywieniowych. Głosowanie w Plebiscycie rozpocznie się już 25 sierpnia.
Partnerami tegorocznej edycji konferencji są ProVeg International, międzynarodowa organizacja non-profit, która promuje roślinną transformację systemu żywnościowego, oraz Polski Związek Producentów Żywności Roślinnej, który zrzesza producentów żywności roślinnej w Polsce, wspierając rozwój tego sektora branży spożywczej.
Więcej informacji o konferencji Plant-Powered Perspectives można znaleźć na stronie RoślinnieJemy.