18.06.2024 / 19:05
StoryEditor

Jan Słowik, Lidl Polska: Klienci zauważają trendy, ale są racjonalni w swoich decyzjach

Jan Słowik podczas Fireside Chat ”Nowy konsument, nowe kategorie, nowe strategie asortymentowe” (fot. wiadomoscihandlowe.pl)
Klient jest coraz bardziej świadomy tego, co kupuje, spożywa, jak spędza czas. Jest także racjonalny, zauważa trendy, ale podejmuje decyzje, które są dla niego najlepsze. Od nas, retailerów, oczekuje wygody, jasnych komunikatów, możliwości szybkiego robienia zakupów, bez komplikacji – powiedział Jan Słowik, członek zarządu ds. sprzedaży Lidl Polska podczas Retail Trends 2024.

– Konsument przyszłości to świadomy klient, oczekujący jasnej, przejrzystej informacji, wygody i prostoty – powiedział Jan Słowik, członek zarządu ds. sprzedaży Lidl Polska w debacie „Fireside Chat: Nowy konsument, nowe kategorie, nowe strategie asortymentowe” podczas Retail Trends 2024.

Podkreślił, że w związku z tym detaliści muszą reagować na szereg zjawisk, mikro- i megatrendów, a także sami kreują rynek. – Pomagają nam w tym nowoczesne technologie, dane zbierane poprzez badania rynku oraz naszą aplikację lojalnościową, którą dysponujemy od ponad 5 lat. Widzimy, że klient jest coraz bardziej świadomy tego, co kupuje, co spożywa, czym się zajmuje, jak spędza czas. Klient upraszcza swój proces zakupowy, oczekuje wygody, przejrzystych informacji i to właśnie staramy się mu oferować. W 2023 r. jako pierwsza sieć w Polsce, w tak szerokim zakresie, zastosowaliśmy we wszystkich sklepach elektroniczne etykiety, które bardzo nam pomogły w informowaniu o właściwych cenach. To niby banalna rzecz, ale ważna w wielu aspektach, np. rozwoju czy dbałości środowisko – przyznał.

Skąd biorą się trendy? Kreują je konsumenci czy retailerzy?

– Wiele z nich to ogólne trendy rozwoju społecznego. Megatrendem na pewno jest zrównoważony rozwój. Nie jest kreowany przez którąkolwiek ze stron, to konieczność. Wszyscy wiemy, że musimy tym się zająć. Dociera to do świadomości klientów i firm odpowiedzialnych społecznie, takich jak nasza. Klienci manifestują swoje zaangażowanie, wybierając z półki taki a nie inny produkt – argumentował.

– Dużym, nieuchronnym megatrandem jest digitalizacja. Jest w jakimś sensie przekleństwem, bo tracimy bezpośredni kontakt twarzą w twarz. Z drugiej strony – jest dobrodziejstwem, bo inaczej nie bylibyśmy w stanie pewnych procesów zrealizować. Musimy się w te trendy wpisać i właściwie je wykorzystać, co oczywiście czynimy, ale jest to wielkie wyzwanie dla wszystkich stron tej interakcji, która odbywa się w sklepach między klientem a producentem i sprzedawcą – podkreślił Jan Słowik.

Od lat zjawiskiem istotnie kształtującym zachowania konsumentów jest ich troska o zdrowie, a co za tym idzie zwracanie uwagi na to, jakie produkty kupują, spożywają, jakich używają i jak one wpływają na cały ich organizm. Bywa jednak, że deklaracje konsumentów rozmijają się z ich zachowaniami.

Trendy prozdrowotne - szansa i wyzwanie

– Podjęliśmy wyzwanie. Redukujemy do 2025 r. 20 proc. cukru i soli z naszych marek własnych. Okazuje się, że redukcja soli jest największym wyzwaniem. Chipsy bez soli sprzedają się słabo, bo już nie smakują tak samo. Ograniczenie zawartości cukru przychodzi nam łatwiej. Jednak generalnie konsumenci, wbrew deklaracjom, nie poddają się więc tak łatwo pewnym trendom. Przyzwyczajenia do smaków są mocne – powiedział Jan Słowik.

Zarazem podkreślił ogromny wybór produktów oferowanych na półkach. – Ta różnorodność sposobów żywienia jest fenomenalna. Od produktów wegańskich, wegetariańskich, bardzo mięsnych, przez sałatki, produkty wysokobiałkowe, bez laktozy, funkcjonalne, a także ogromny wybór owoców i warzyw, które są i będą w moim przekonaniu hitem sprzedażowym. Obserwujemy różne trendy, testujemy je, przyglądamy się jak odpowiada na nie rynek i jeśli dobrze – wchodzimy w nie – powiedział przedstawiciel Lidla.

W rozważaniach na temat znaczenia i roli marek zauważył, że definicja marki ewoluuje i to pojęcie jest zupełnie inne niż kilkadziesiąt lat temu. – Rynek będzie ewoluował w kierunku różnego rodzaju marek: handlowych, producenckich, lokalnych, niszowych – myślę, że dużo jest przed nami – podsumował Jan Słowik.

03.11.2025 / 16:15
StoryEditor
Dzieli ich ponad 60 lat. Ile lat ma najmłodszy i najstarszy franczyzobiorca Żabki?
Rekordziści w Żabce - ile lat ma najmłodszy i najstarszy franczyzobiorca (Fot. Żabka Polska)

Wiek franczyzobiorców Żabki zaskakuje – różnica między najstarszym i najmłodszym z nich to ponad 60 lat. Sprawdź, gdzie prowadzą swoje sklepy rekordziści z Żabki.

W artykule przeczytasz:

  • Jaki jest średni wiek franczyzobiorcy Żabki?
  • Rekordziści w Żabce – ile lat ma najmłodszy franczyzobiorca sklepu?
  • Rekordziści w Żabce – ile mają najstarsi franczyzobiorcy?
  • Jak zostać franczyzobiorcą Żabki?

Statystyczny franczyzobiorca sieci Żabka Polska to kobieta (aż 65 proc.) oraz osoba z wykształceniem średnim lub wyższym. A jaki jest wiek przeciętnego przedsiębiorcy współpracującego z Żabką?

Jaki jest średni wiek franczyzobiorcy Żabki?

Obecnie z siecią Żabka współpracuje ponad 10 tysięcy franczyzobiorców, którzy prowadzą ponad 12 tysięcy sklepów w całym kraju. Średni wiek franczyzobiorcy Żabki wynosi 38 lat. To jednak tylko statystyka, bowiem różnica wieku między najstarszym i najmłodszym franczyzobiorcą Żabki to ponad 60 lat!

– Model franczyzowy Żabki pozwala realizować się w biznesie zarówno młodym przedsiębiorcom, jak i osobom z wieloletnim doświadczeniem, które szukają sprawdzonego, bezpiecznego sposobu na własny biznes – przekonuje biuro prasowe sieci Żabka Polska.

Rekordziści w Żabce – ile lat ma najmłodszy franczyzobiorca sklepu?

Jak nietrudno się domyśleć, najmłodszy franczyzobiorca Żabki ma 18 lat i od września 2025 roku prowadzi sklep w Lublinie. Tu rodzi się pytanie czy tak młoda osoba jest gotowa, żeby prowadzić własną działalność gospodarczą. Jednak Żabka Polska przekonuje, że sieć w jak największym stopniu stara się pomóc młodym osobom, które dopiero rozpoczynają swoją karierę zawodową.

– Z myślą osobach rozważających otwarcie własnej firmy sieć wprowadziła program „Bezpieczny Start”. Inicjatywa ta ma na celu przygotowanie uczestników do świadomego wejścia w świat przedsiębiorczości oraz zdobycie kompetencji niezbędnych do prowadzenia własnej działalności gospodarczej. Uczestnictwo w programie „Bezpieczny Start” trwa od 2 do 4 tygodni. W tym czasie adepci poznają realia pracy franczyzobiorcy, dzięki czemu są lepiej przygotowani do podjęcia współpracy z siecią – wskazują przedstawiciele biura prasowego sieci Żabka Polska.

W 2025 roku już ponad 200 osób uczestniczyło w tym programie, z czego 119 otworzyło sklep. Natomiast kolejnych 80 to osoby kontynuujące udział z zamiarem otworzenia sklepu w najbliższym czasie. Dodatkowo sklepy Żabki prowadzi obecnie ponad 2,8 tys. osób z Pokolenia Zet. Więcej na ten temat w artykule: 16% Zetek chce mieć własną firmę.

Rekordziści w Żabce – ile mają najstarsi franczyzobiorcy?

Według danych z września 2025 r. w Żabce 14% franczyzobiorców ma ponad 50 lat. A wśród nich jest dwóch rekordzistów. Najstarszy franczyzobiorca Żabki ma 79 lat i od 2 lat prowadzi sklep w Białymstoku. Kolejny z najstarszych przedsiębiorców ma 76 lat i prowadzi sklep we Wrocławiu od 10 lat.

Jednym z franczyzobiorców Żabki po 70. roku życia jest również Jan Cegielski, który od 2005 roku prowadzi sklep w Koninie.

– Zawsze ciągnęło mnie do handlu, dlatego wybór Żabki był naturalny. Prowadzenie sklepu daje mi poczucie swobody i wciąż uczy nowych rzeczy. Poza biznesem pasjonują mnie podróże, szczególnie do Grecji i Chorwacji, gdzie mogę łączyć odpoczynek z odkrywaniem nowych miejsc – opowiada Jan Cegielski, 71-letni franczyzobiorca Żabki z Konina.

Sieć Żabka specjalnie dla osób po 50. roku życia utworzyła program „Aktywni 50+” na platformie Studium Przedsiębiorczości. Obejmuje on bezpłatne webinary, kursy i artykuły przygotowane przez specjalistów z różnych dziedzin. Poruszane tam tematy to m.in. zarządzanie zespołem, obsługa nowoczesnych technologii oraz rozwój osobisty.

Jak zostać franczyzobiorcą Żabki?

Aby prowadzić własny sklep Żabki najpierw należy przejść rozmowę rekrutacyjną. Rekrutacja rozpoczyna się od rozmowy z Partnerem ds. Rekrutacji, który pomaga kandydatowi zrozumieć model biznesowy i ocenić jego predyspozycje. Po pozytywnej weryfikacji formalnej przyszły franczyzobiorca rozpoczyna kompleksowe szkolenie, trwające 15 dni.

Program składa się z części teoretycznej i praktycznej, które dotyczą m.in. takich zagadnień jak:

  • zarządzanie sklepem,
  • zarządzanie personelem,
  • logistyka,
  • obsługa systemów informatycznych,
  • analiza finansowa firmy,
  • marketing lokalny,
  • budowanie relacji z klientami.

Natomiast już po otwarciu własnego sklepu w prowadzeniu biznesu powinien pomagać dedykowany Partner ds. Sprzedaży.

To także musisz przeczytać: Jakie są koszty prowadzenia sklepu Żabki?

image

Franczyza w Żabce – sprawdzamy koszty sklepu na start i co miesiąc

04.11.2025 / 13:25
StoryEditor
Logwin uruchomił 10. oddział logistyczny w Polsce. Szczecin nową lokalizacją
Logwin uruchomił nowy oddział logistyczny w naszym kraju - tym razem w Szczecinie

Szczecin to druga – po Rzeszowie – lokalizacja, która w tym roku dołączyła do krajowej listy oddziałów operatora logistycznego Logwin. Wiemy, na czym nowy oddział będzie koncentrować się w pierwszych miesiącach działalności.

W artykule przeczytasz:

  • Nowy oddział Logwin w strategicznym regionie
  • Uruchomienie oddziału logistycznego Logwin w Szczecinie
  • Czym się zajmuje firma Logwin Poland?
Dz...
07. listopad 2025 11:22