29.07.2024 / 21:46
StoryEditor

Nowe leki na otyłość to problem dla części firm spożywczych? Które kategorie ucierpią, a które mają szansę na wzrost? [DANE]

Wystający brzuch, nawet przy szczupłej sylwetce, może świadczyć o otyłości trzewnej, która jest źródłem nieprawidłowego stężenia lipidów, a w konsekwencji prowadzi do zespołu metabolicznego

Nowa generacja leków na otyłość, takich jak Ozempic, Wegovy czy Mounjaro zmienia zachowania i wzory konsumpcyjne klientów sklepów. Potwierdzają to dane z rynku amerykańskiego pokazujące, które kategorie produktowe tracą, a które zyskują wśród konsumentów korzystających ze wspomnianych leków. Czy w Polsce można się spodziewać podobnych zmian?

Postęp techniczny oraz innowacje to na dłuższą metę główne źródło dobrobytu. Niewiele jest tak dobitnych tego przykładów jak odkrycie semaglutydu (GLP-1) – rewolucyjnego leku na otyłość i oba typy cukrzycy (w połączeniu ze zmianą diety oraz aktywnością fizyczną oczywiście) – podkreślają analitycy Pekao.

Lek ten został dopuszczony do użytku już w 2017 r. (w USA), ale dopiero od 2022 r. zyskał dużą popularność, gdy stał się dostępny w większych dawkach oraz w łatwiejszej do podawania formie (w pigułkach, nie zastrzykach). Jest on obecnie sprzedawany jako Ozempic oraz Wegovy, produkowane przez duńską firmę farmaceutyczną Novo Nordisk, ale od niedawna do użytku dopuszczony został także tirzepatyd – o bardzo zbliżonym działaniu – produkowany jako Mounjaro przez amerykańską Eli Lilly.

Sukces Ozempiku nie spadł duńskiej firmie z nieba, tylko wyrósł z inwestycji, które Duńczycy poczynili kilka dekad temu. Zaczęło się – jak wskazują eksperci Pekao - od wysokiej jakości badań naukowych prowadzonych przez duńskich uczonych w Kopenhadze (m.in. J.J.Holsta, J.Habenera i M.Naucka), które doprowadziły do odkrycia samej cząsteczki i jej własności leczniczych. Dopiero w latach 90. pałeczkę przejął Novo Nordisk, który zdecydował się zainwestować w bardzo ryzykowny i czasochłonny proces opracowania i certyfikacji nowego leku.

Dopiero na przełomie 2017 i 2018 lek uzyskał dopuszczenie do użytku w USA, Kanadzie i Unii Europejskiej. Ale warto było czekać, gdyż skala sukcesu nowego leku jest ogromna. Nie tylko pod względem poprawy jakości życia osób, którym pomógł, lecz także czysto ekonomicznym.

Szacuje się, że leki z rodziny semaglutydów są przyjmowane obecnie przez ok. 6 proc. mieszkańców USA i zdobywają coraz większą popularność na innych rynkach. Kuracja nie jest tania, gdyż powinna trwać co najmniej trzy miesiące a kosztuje od 200 do 1000 USD na miesiąc.

Sam lek jest też niezwykle dochodowy dla jego producenta Novo Nordisk. Dość powiedzieć, że jest to obecnie największa europejska spółka pod względem kapitalizacji, a przemysł farmaceutyczny odpowiada za niemal całość 1,8 proc. wzrostu gospodarczego Danii w ub. roku.

Jak Ozempik zmienia wzorce konsumpcyjne?

Stosowanie leków skutecznie zmniejszających wagę i poziom apetytu nie pozostaje bez wpływu na wzorce zakupowe – sygnalizują analitycy Pekao. Badania rynku sugerują, że osoby korzystające z GLP-1 zaczynają wydawać ogólnie mniej pieniędzy na żywność, w USA przeciętnie o 11 proc. wg Grocery Doppio.

image
Nowa generacja leków na otyłość, takich jak Ozempic, Wegovy czy Mounjaro zmienia zachowania i wzory konsumpcyjne klientów sklepów, fot. Pekao
FOTO: fot. Pekao

Spadek popytu nie rozkłada się jednak równomiernie pomiędzy wszystkie typy żywności. Największymi przegranymi są typowe produkty sklepów typu convenience. Największe spadki zanotowały m.in.: słodycze (52 proc.), wypieki (47 proc.), słodkie napoje (28 proc.), napoje alkoholowe (17 proc.) i żywność przetworzona (13 proc.)..

Są też wygrani, na ogół produkty stosowane przez osoby aktywne fizycznie. Wśród konsumentów rosło spożycie m.in. chudego białka, czyli owoców morza i jajek (27 proc.), tzw. zamienników posiłków (19 proc.), zdrowych przekąsek (17 proc.), a także warzyw i owoców (13 proc.) oraz napoje izotoniczne i energetyki (7 proc.).

Eksperci sygnalizują, że jest jeszcze najpewniej zbyt wcześnie, by podobne zmiany wzorców zakupowych dostrzec również w Polsce. Kuracja semaglutydem jest w naszym kraju dostępna, ale wciąż mało popularna i droga.

„Gdybyśmy jednak mieli obstawiać zmiany koszyka inflacyjnego GUS w przyszłym i kolejnym roku to obstawialibyśmy więcej owoców i warzyw a mniej słodkich napojów i ciastek. W Stanach Zjednoczonych zakład ten już się zresztą rozstrzygnął na rynku akcyjnym, gdzie notowania spółek z branży pakowanej żywności wyraźnie przegrywają z szerokim rynkiem” – wskazują w komentarzu analitycy Pekao. 

image
Nowa generacja leków na otyłość, takich jak Ozempic, Wegovy czy Mounjaro zmienia zachowania i wzory konsumpcyjne klientów sklepów, fot. Pekao
FOTO: fot. Pekao

 

24.04.2025 / 11:45
StoryEditor
Bioniczne roboty dostarczą produkty do klientów w Polsce! Pyszne.pl zapowiada "nową erę dostaw" [ZOBACZ WIDEO]
Robot, który dostarczy zakupy klientom Pyszne.pl (fot. Bukowsky Studio)

Platforma Pyszne.pl zaprezentowała w czwartek robota Lite3 – czworonożną maszynę kroczącą przypominającą psa. W ocenie firmy, mechaniczne "psoboty" mogą w przyszłości stać się "nieodłącznym elementem miejskiego krajobrazu dostaw".

Lite3 to rozwiązanie opracowane przez firmę DEEPRobotics, a dystrybuowane w Polsce przez S4Tech. Jak poinformowano, bioniczny robot inspirowany anatomią ssaków może poruszać s...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 95% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

28.04.2025 / 12:05
StoryEditor
Rekordowe przychody właściciela sieci Netto. Grupa Salling zapowiada przyspieszenie w Polsce
Na koniec 2024 r. Netto miało w Polsce 667 sklepów (fot. wiadomoscihandlowe.pl)

Duńska Grupa Selling - właściciel sieci Netto, zanotowała w 2024 r. wzrost zarówno przychodów, jak i zysków. Dobre wyniki dodają jej wiatru w żagle i pozwalają myśleć o przyspieszeniu ekspansji w Polsce. W ile sklepów na naszym rynku celuje Netto?

Grupa Salling osiągnęła w 2024 r. rekordowe przychody na poziomie 72,2 mld koron duńskich (w 2023 r. było to 70,3 mld). Wynik ten był napędzany wzrostami obrotów w istniejących ...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 96% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

01. maj 2025 00:40