Od stycznia 2025 roku zniknie przepis nakładający na przewoźników obowiązek powrotu pojazdów ciężarowych do kraju rejestracji co osiem tygodni. Regulacja ta, krytykowana za generowanie zbędnych kosztów, była przedmiotem rozstrzygnięć Trybunału Sprawiedliwości UE. Jak wskazuje Maciej Maroszyk, Dyrektor Operacyjny TC Kancelarii Prawnej, zmiana ta jest krokiem w kierunku uproszczenia przepisów i ułatwienia działalności przewoźnikom.
Nowe regulacje SENT
Obowiązkowa rejestracja w systemie SENT obejmie wszystkich przewoźników spoza UE realizujących transport drogowy na terenie Polski. Zmiana ta ma ograniczyć nieuczciwą konkurencję, szczególnie ze strony firm korzystających z tańszego paliwa i niższych kosztów operacyjnych. Przedsiębiorstwa będą musiały spełnić nowe wymogi formalne, co wpłynie na ich konkurencyjność na rynku.
Na arenie międzynarodowej kluczowe będą nowe systemy celne – AIS/IMPORT PLUS, AES/ECS2 PLUS i NCTS2 PLUS. Wprowadzony zostanie program "Trust & Check", mający przyspieszyć odprawy celne oraz uprościć procesy administracyjne dla firm z certyfikatem AEO.
Jednocześnie zniesione zostanie zwolnienie z cła dla towarów o wartości poniżej 150 euro. Ta zmiana szczególnie dotknie branżę e-commerce, która będzie musiała dostosować systemy deklaracyjne do nowych wymogów. – Celem jest wyeliminowanie problemu zaniżania wartości towarów. Wprowadzenie tego przepisu ma szczególne znaczenie dla branży e-commerce, która będzie zmuszona dostosować swoje systemy deklaracyjne do nowych wymagań. Wszystkie te zmiany będą wspierane przez unijne centrum danych celnych, wykorzystujące sztuczną inteligencję do analizy napływających danych, minimalizacji ryzyka związanego z nadużyciami oraz prognozowania potencjalnych zagrożeń. Dzięki temu, procesy celne będą bardziej przejrzyste, a ryzyko oszustw – zredukowane – mówi Maciej Maroszyk.
Likwidacja uproszczonych procedur wywozowych
Kolejna zmiana dotyczy eksportu – uproszczone procedury wywozowe zostaną całkowicie wyeliminowane, tłumaczą eksperci. Zgłoszenia celne będą mogły być składane wyłącznie w wyznaczonych miejscach, co wymusi precyzyjne planowanie tras i harmonogramów. Jak podkreśla ekspert, firmy muszą być przygotowane na wzrost kosztów operacyjnych oraz konieczność modernizacji systemów zarządzania procesami.
Od 2025 roku firmy z sektora TSL będą zobowiązane do raportowania zgodnego z dyrektywą CSRD. Obowiązek ten obejmie przedsiębiorstwa zatrudniające powyżej 250 osób, z rocznymi przychodami powyżej 50 mln euro lub sumą bilansową przekraczającą 25 mln euro. – Te przedsiębiorstwa będą musiały dostosować się do nowych wymogów i złożyć pierwsze raporty w 2026 roku – tłumaczy Maciej Maroszyk z TC Kancelarii Prawnej.
Automatyzacja, AI i cyfryzacja
Jak twierdzą eksperci, rok 2025 to także dynamiczny rozwój nowych technologii. Automatyzacja procesów logistycznych, zarządzanie flotą z wykorzystaniem AI oraz wdrażanie systemów zabezpieczeń IT to priorytety, które będą kształtować branżę. Przykładem takiego narzędzia może być system do planowania i optymalizacji tras.
Ekspert przewiduje, że firmy, które zainwestują w nowoczesne systemy zarządzania oraz szkolenia pracowników, zyskają przewagę konkurencyjną. Jednocześnie rosnąca cyfryzacja wiąże się z ryzykiem cyberataków, co wymusi większe nakłady na bezpieczeństwo IT.
Zmiany w przepisach i rosnące wymagania środowiskowe stawiają sektor TSL przed koniecznością ciągłego dostosowywania się do nowych wyzwań. Choć krótkoterminowo zmiany te mogą wiązać się z wyższymi kosztami i zwiększoną biurokracją, w dłuższej perspektywie mogą poprawić efektywność i konkurencyjność przedsiębiorstw.
– Dodatkowo, w 2025 roku wprowadzone zostaną nowe stawki podatku od środków transportu. W porównaniu z 2024 rokiem, będą wyższe dla pojazdów o wysokiej emisji CO2. Przewoźnicy, którzy nie zainwestują w modernizację floty, muszą liczyć się z większymi obciążeniami finansowymi. Wpływ tych zmian na strukturę kosztów operacyjnych przedsiębiorstw stanowi istotne wyzwanie w kontekście rentowności działalności – dodaje ekspert. Jak wyjaśnia Maroszyk, rok 2025 będzie przełomowy dla branży TSL, oferując zarówno wyzwania, jak i szanse na dynamiczny rozwój w nowej rzeczywistości operacyjnej.