13.09.2018 / 11:06
StoryEditor

DHL Supply Chain na szeroką skalę wdraża rzeczywistość rozszerzoną (AR) i wirtualną (VR)

(Żródło: logistics.dhl)
Wydajność i szybkość to najważniejsze priorytety w logistyce, szczególnie w firmie, która zatrudnia ponad 350 tys. pracowników w 220 krajach. Dr Markus Voss, dyrektor ds. informatyki i dyrektor operacyjny DHL Supply Chain, wyjaśnia w jaki sposób cyfrowa transformacja oparta na współpracy z Huawei może kształtować procesy logistyczne.

W 2014 r. Deutsche Post DHL ogłosiło plan na najbliższe lata – „Strategy 2020: Focus. Connect. Grow". Obejmuje on rozszerzenie usług logistycznych na rozwijające się rynki świat...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 95% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

31.10.2025 / 18:42
StoryEditor
Franczyza Fly Park to 600 tys. zł na start. A kiedy pojawią się zyski?
Franczyza Fly Park to 600 tys. zł na start. A kiedy pojawią się zyski? (fot. Fly Park)

FlyPark to sieć nowoczesnych parków trampolin, a jednocześnie pomysł na biznes w modelu franczyzowy. Na czym polega taka franczyza? Na jakie wsparcie może liczyć franczyzobiorca? I ile kosztuje uruchomienie takiego parku rozrywki?

W artykule przeczytasz:

  • Jaka jest oferta Fly Park?
  • Gdzie już działają Fly Parki w Polsce?
  • Jak powstają hale Fly Park?
  • Jakie wsparcie otrzymuje franczyzobiorca Fly Park?
  • Jakie są koszty franczyzy Fly Park?
  • Czy inwestycja w franczyzę Fly Park się opłaca?

Model franczyzowy Fly Park oferuje rzeszowska spółka Fly Park In. Jak na razie hale z tym logo działają w sześciu miastach, a wkrótce sieć ma rozrosnąć do dziesięciu punktów.

Jaka jest oferta Fly Park?

Parki rozrywki Fly Park oferuje klientom aktywne spędzenie czasu i to niezależnie od wieku. Modelowy obiekt posiada m.in. tory ninja, boiska multisportowe, tyrolkę, baseny z gąbkami, areny z trampolinami, batuty, dmuchane parki zabaw oraz strefy workoutu. Jednak każdy franczyzobiorca może zaprojektować indywidualnie dodatkowe atrakcje. Mogą to być chociażby ścianki wspinaczkowe, sale zabaw z krainy głębin, strefy dla dzieci, a nawet tory gokartowe.

Klientami Fly Park mogą być zarówno rodziny z dziećmi, jak i zorganizowane grupy, które w takim obiekcie mogą ćwiczyć akrobatykę, parkour lub fitness na trampolinach. Franczyzobiorcy parków rozrywki mają w ofercie także imprezy urodzinowe oraz wyjścia integracyjne dla firm. Kolejną z usług jest trening personalny.

Gdzie już działają Fly Parki w Polsce?

 Fly Park In, czyli spółka, która jest franczyzodawcą podaje, że najlepszym miejscem na ulokowanie parku trampolin jest centrum miast o dużym natężeniu ruchu, np. w galeriach handlowych. Chociaż niektóre podobne parki znajdują się na terenach przemysłowych i radzą sobie całkiem nieźle.

Obecnie punkty Fly Park działają m.in. w:

  • Rzeszowie,
  • Kielcach,
  • Tarnowie,
  • Radlinie,
  • Poznaniu,
  • Bytomiu.

Spółka zamierza w najbliższym czasie uruchomić kolejne parki trampolin w Bełchatowie, Brzegu, Radomsku oraz Sanoku.

Jak powstają hale Fly Park?

Żeby uruchomić nowy punkt Fly Park należy dysponować odpowiednim obiektem. Fly Park In podaje, że hala powinna mieć powierzchnię minimum 1000 mkw., a jej wysokość powinna przekraczać 6 metrów wysokości do najniższego punktu konstrukcji dachu. Dodatkowo obiekt musi być ogrzewany, ocieplony i wentylowany oraz skanalizowany. Istotna jest także dość duża ilość miejsc parkingowych przy budynku. Franczyzobiorca musi także sprawdzić, czy hala ma przeznaczenie usługowo-rekreacyjne lub czy istnieje możliwość zmiany sposobu użytkowania.

Kolejny etap to proces projektowania nowego parku trampolin. Rozpoczyna się on od wyboru i rozmieszczenia atrakcji, a następnie wykonania profesjonalnych wizualizacji 3D. Dzięki wizualizacji można zobrazować funkcjonalność obiektu i uniknąć błędów podczas produkcji oraz montażu. Natomiast sam etap montażu wszystkich elementów Fly Parku trwa zazwyczaj od 3 do 6 miesięcy.  

Jakie wsparcie otrzymuje franczyzobiorca Fly Park?

Spółka Fly Park In zapewnia franczyzobiorcy wsparcie na etapie wyboru lokalizacji pod halę Fly Park oraz podczas jej projektowania i przygotowania kosztorysu. Sieć wspiera partnerów również podczas negocjacji warunków czynszu lub najmu hali. Spółka pomaga franczyzobiorcy też przy zatrudnieniu personelu i szkoleniach oraz zapewnia wsparcie marketingowe.

Jakie są koszty franczyzy Fly Park?

Natomiast franczyza Fly Park wymaga dość dużego kapitału na start. Jak podaje spółka, franczyzobiorca musi liczyć się z nakładami inwestycyjnymi minimum 600 zł za każdy metr kwadratowy. A skoro najmniejsza hala powinna mieć 1000 mkw, to minimalny wkład własny wynosi 600 tys. zł. Jednak należy przyjąć, że te koszty będą jeszcze wyższe, bowiem niektóre hale Fly Park mają niemal 3 tys. mkw.

Do tego należy doliczyć jednorazową opłatę licencyjną w kwocie 10 tys. zł.

Franczyzobiorca ponosi także na rzecz sieci koszty stałe już po uruchomieniu parku, w tym:

  • opłata franczyzowa – 7% od obrotu netto miesięcznie.
  • opłata marketingowa – 2% od obrotu miesięcznie.

Dodatkowo także koszty operacyjne jak czynsz, media czy wynagrodzenia dla pracowników.

Czy inwestycja w franczyzę Fly Park się opłaca?

Chociaż nakłady początkowe są wysokie, to firma zapewnia, że franczyzobiorca może liczyć na wysokie przychody. Fly Park In twierdzi, że zwrot z inwestycji może nastąpić już w ciągu 12 miesięcy od rozpoczęcia działalności.

Jednak ostateczna opłacalność zależy od lokalizacji, kosztów wynajmu i siły lokalnego rynku.

image

Xtreme Fitness Gyms wchodzi do dużych miast. Na pierwszy ogień poszła Warszawa

17.10.2025 / 10:49
StoryEditor
16% Zetek chce mieć własną firmę. Ile z nich postawiło na prowadzenie Żabki?
16% Zetek chce mieć własną firmę Ile z nich postawiło na prowadzenie Żabki ? (fot. Canva + Żabka Polska)

Z badań wynika, że 16% przedstawicieli pokolenia Z w Polsce chce prowadzić firmę na własny rachunek. Część z nich realizuje te plany, wybierając franczyzę sklepów Żabka. Co jest najważniejsze dla Zetek w pracy i biznesie?

W artykule przeczytasz:

  • Prof. Żukowska: pokolenie Zet chcące mieć wybór między stabilnością a niezależnością
  • Pokolenie Zet – ile osób chce prowadzić własną firmę?
  • Co jest najważniejsze w pracy dla pokolenia Zet?
  • Czy poczucie bezpieczeństwa i własną działalność można pogodzić?
  • Czy ubezpieczenie biznesu pomaga młodym w prowadzeniu własnej firmy?
  • Ile osób z pokolenia Zet prowadzi sklepy Żabki?

14 października 2025 r. został zainaugurowany cykl spotkań „Żabka Press Café”. W ramach tych spotkań będą odbywać się rozmowy o przedsiębiorczości, aktywizacji społecznej i przyszłości rynku pracy.

Prof. Żukowska: pokolenie Zet chcące mieć wybór między stabilnością a niezależnością

Pierwszym z tematów było pokolenie Z oraz to, jak młodzi ludzie podchodzą do prowadzenia biznesu, w tym także tych w formule franczyzy.

– Pokolenie Z wyrasta w kulturze start-upów i wolności zawodowej, ale oczekują też zabezpieczeń, które daje etat. Czy w związku z tym przedsiębiorczość jawi im się jako atrakcyjna droga rozwoju? Na pewno jest to pokolenie chcące mieć wybór między stabilnością a niezależnością – mówi dr hab. Joanna Żukowska, profesor Szkoły Głównej Handlowej.

Pokolenie Zet – ile osób chce prowadzić własną firmę?

Podstawą do dyskusji był raport Work War Z, zrealizowany przez Enpulse i specjalistów z SGH. Dokument pokazuje, że ponad 70% badanych wskazuje, że preferuje klasyczną umowę o pracę. Według nich, daje ona poczucie stabilności, przewidywalności oraz dostęp do świadczeń socjalnych.

Natomiast 16% przedstawicieli pokolenia Z w Polsce preferuje prowadzenie własnej działalności gospodarczej. Chęć prowadzenia własnej firmy jest wyższa wśród studentów, bo aż 21 proc. z nich deklaruje chęć otwarcia własnego biznesu jeszcze przed rozpoczęciem kariery zawodowej. Wśród osób już pracujących, ale nie studiujących, odsetek ten wynosi 14%.

Natomiast niewielka część wskazała, że chciałaby pracować na 1/2 lub 3/4 etatu lub na umowę o dzieło – było to łącznie 9 proc. respondentów.

Co jest najważniejsze w pracy dla pokolenia Zet?

Z raportu można się również dowiedzieć jakie czynniki są najbardziej istotne dla młodego pokolenia w pracy. Wyniki pokazują, że dla 47% respondentów najważniejszym kryterium w pracy jest wysokość wynagrodzenia. Dla pokolenia Zet istotna jest też możliwości rozwoju (13%) oraz równowaga między pracą a życiem codziennym (12%).

Warto zwrócić uwagę na czynniki wpływające na zaangażowanie i satysfakcję z pracy wśród młodego pokolenia. Zetki najczęściej wskazywały na

  • wynagrodzenie (57% odpowiedzi),
  • dobra atmosfera (29%),
  • możliwości rozwoju (24%),
  • docenianie przez przełożonych (17%)
  • relacje z innymi pracownikami (16%).
  • benefity pozapłacowe (13%),
  • elastyczny czas pracy (11%)
  • wsparcie w miejscu pracy (11%).

Czy poczucie bezpieczeństwa i własną działalność można pogodzić?

Podczas dyskusji w ramach „Żabka Press Café” Przemysław Kijewski, Chief Operating Officer w Żabka Polska podkreślał kwestie poczucia bezpieczeństwa jaka jasno deklaruje pokolenie Zet. Według niego nie wyklucza to jednak prowadzenia własnej firmy.

– Młodzi chcą działać na własny rachunek, ale nie kosztem poczucia bezpieczeństwa. W Żabce dajemy im możliwość sprawdzenia się w roli przedsiębiorcy ograniczając ryzyko – najpierw w ramach programu „Bezpieczny Start”, a następnie poprzez sprawdzony model franczyzowy. Dzięki temu pokolenie Zet może realizować ambicje przedsiębiorcze z solidnym zapleczem wsparcia i know-how – przekonuje Przemysław Kijewski.

Na czym polega program „Bezpieczny Start” w Żabce? Jego uczestnicy w ciągu od dwóch do czterech tygodni uczą się, jak wyglądają codzienne obowiązki franczyzobiorcy. W ten sposób mogą zdobyć praktyczne doświadczenie i przygotować się do prowadzenia własnego sklepu.

Czy ubezpieczenie biznesu pomaga młodym w prowadzeniu własnej firmy?

Po części ze względu na zapewnienie poczucia bezpieczeństwa, młodzi franczyzobiorcy mogą skorzystania z produktów ubezpieczeniowych, jak chociażby „Polisa na biznes”.

– Polisa na biznes, czyli zbiorowe ubezpieczenie dla franczyzobiorców to produkt przygotowany przez Towarzystwo Ubezpieczeń Wzajemnych z grupy PZU. Jest odpowiedzią na potrzeby m.in młodych przedsiębiorców prowadzących działalność w ramach systemu franczyzowego, zapewniając im ochronę w razie trudnych sytuacji biznesowych, ale także możliwość rozwoju – podkreślił Wojciech Kmiecicki, Dyrektor Biura Ubezpieczeń Korporacyjnych TUW PZUW.

Ile osób z pokolenia Zet prowadzi sklepy Żabki?

Żabka Polska podaje, że od początku 2025 roku z programu „Bezpieczny Start” skorzystało ponad 200 osób. Spośród nich 119 już otworzyło swoje sklepy Żabka, a kolejne 80 jest w trakcie procesu rekrutacji. Co istotne, aż 86% uczestników programu to osoby z pokolenia Z.

Obecnie w całej Polsce działa ponad 11 800 sklepów Żabka, prowadzonych przez ponad 10 tys. franczyzobiorców. Wśród nich 2 844 osoby to przedstawiciele pokolenia Zet.

image

Żabka ujawnia przychody franczyzobiorców. Które sklepy generują po 33 000 zł?

01. listopad 2025 09:24