20.12.2021 / 13:55
StoryEditor

Marcin Nieplowicz, główny ekonomista EFL: W 2021 roku rynek leasingu zrekompensuje straty z 2020 roku [KOMENTARZ]

Marcin Nieplowicz, główny ekonomista EFL (EFL)
Marcin Nieplowicz, główny ekonomista EFL, przewiduje wzrost branży leasingowej na poziomie ok. 33 proc. rok do roku, co jest dwa razy wyższym wynikiem niż prognozy. Wszystko za sprawą takich czynników jak mocne wydatki konsumentów i rosnące inwestycje firm.

– Kończymy już rok 2021, bardzo trudny, naznaczony kolejnymi falami pandemii COVID-19. W tych trudnych warunkach polska gospodarka pokazała wyjątkową odporność. Wzrost gospodar...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 94% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

04.06.2025 / 15:11
StoryEditor
Adam Abramowicz został szefem zespołu ds. franczyzy. Co chce osiągnąć?

4 czerwca to ważna data dla franczyzy w naszym kraju. Dziś odbyło się pierwsze spotkanie reaktywowanego zespołu ds. franczyzy. Wiemy, jakie zapadły na nim ustalenia.

Z artykułu dowiesz się:

  • Reaktywacja zespołu ds. franczyzy
  • Czy w Polsce jest "dzika" franczyza?
  • Co ustalił zespół ds. franczyzy przy MŚP?
We wrześniu 2024 r., nowa rzeczniczka Małych i Średnich Przedsiębiorców Agnieszka Majewska ujawniła, że planuje likwidację zespołu ds. franczyzy. Jej decyzja została jednak skrytykowana m.in. przez byłych franczyzobiorców zrzeszonych w Stowarzyszeniu Ajentów i Franczyzobiorców, którzy od lat walczą o uchwalenie ustawy franczyzowej.

Rzeczniczka MŚP zmieniła więc zdanie i wyraziła gotowość do reaktywacji zespołu ds. franczyzy. Podkreśliła jednak, że "warunkiem jest jednak realne zainteresowanie i zaangażowanie ze strony przedsiębiorców i ich organizacji". 

Reaktywacja zespołu ds. franczyzy

Zespół został więc reaktywowany i 4 czerwca br. odbyło się pierwsze “zapoznawcze” spotkanie jego członków. przyjechali reprezentanci zarówno franczyzodawcow, jak i franczyzobiorców. Wybrano przewodniczącego - został nim były już Rzecznik MŚP Adam Abramowicz

Ustalono ponadto, że zespół będzie pracować nad nowym projektem ustawy franczyzowej. - Przez ostatnie trzy lata wiele się zmieniło, chociażby pojawili się nowi - ukraińscy - franczyzobiorcy. Musimy więc zastanowić się, czy napisać ustawę od nowa czy wystarczy ją zaktualizować - relacjonuje nam jeden z członków zespołu.

Dowiedzieliśmy się, że członkowie zespołu dostaną do analizy dotychczasową wersję ustawy franczyzowej i na następnym spotkaniu - data zostanie dopiero wyznaczona - zostanie podjęta decyzja co do dalszych działań nt. uregulowania rynku franczyzy w naszym kraju.  

- Spróbujemy poprawić już istniejący kodeks, choć może to być trudne. Wiem jednak, że przedsiębiorcy mocno chcą, aby zespół dalej funkcjonował - powiedziała Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP. - Wiem, że pod tamtym kodeksem podpisała się tylko część przedsiębiorców. Zależy nam, żeby tę drugą część, która nie zgadza się z zapisami kodeksu, zachęcić do współpracy w ramach naszego zespołu i do wypracowania czegoś wspólnego - dodaje rzeczniczka MŚP.

Czy w Polsce jest "dzika" franczyza?

Majewska wskazała zarazem w wywiadzie dla portalu wiadomoscihandlowe.pl, że w jej ocenie w Polsce faktycznie istnieje problem dzikiej franczyzy. - Jest on znany i dyskutuje się o nim już od kilku lat. Główne zarzuty dotyczą nieuczciwych praktyk w relacjach między franczyzodawcami a franczyzobiorcami - podkreśliła.

Rzeczniczka MŚP wyraziła też obawę, że do rozwiązania problemu dzikiej franczyzy samoregulacja branży może nie wystarczyć. - Mam nadzieję, że ustawa franczyzowa powstanie. Chciałabym, żeby prace nad nią zostały wznowione i żeby ktoś faktycznie pochylił się nad tym problemem - zadeklarowała Agnieszka Majewska.

Co ustalił zespół ds. franczyzy przy MŚP?

Pierwszy zespół roboczy ds. franczyzy działał od lata 2020 r. Jego przewodniczącym był Paweł Tracz - prezes Polskiego Stowarzyszenia Mikroprzedsiębiorców i Franczyzobiorców, a zarazem franczyzobiorca Żabki. Zespół powołany został przede wszystkim do wypracowania kodeksu dobrych praktyk dla franczyzy, jednak w 2021 r., na ostatniej prostej, prace nad samoregulacją branży przeniosły się poza ten organ.

Finalna wersja kodeksu okazała się być bardziej powściągliwa od wariantów, jakie rozważano wcześniej na posiedzeniach zespołu. W kodeksie zabrakło m.in. zapisów, o które mocno walczył od samego początku właśnie ówczesny rzecznik MŚP. Koniec końców Adam Abramowicz nie chciał dać twarzy temu dokumentowi i to pomimo faktu, że wcześniej publicznie zapowiadał, iż będzie "gwarantem" kodeksu.

- Wypracowana formuła kodeksu nie jest kompromisem, ponieważ nie zawiera w sobie najważniejszego z punktu widzenia franczyzobiorców zapisu o 3- i 6-miesięcznym okresie wypowiedzenia odpowiednio dla franczyzobiorców i franczyzodawców. Świadectwem braku uniwersalnego poparcia dla projektu jest też fakt, że sygnatariuszami kodeksu są prawie wyłącznie organizacje zrzeszające franczyzodawców, ze strony franczyzobiorców jest to tylko jedna organizacja - ubolewał w 2021 r. Adam Abramowicz, informując, że kodeks nie uzyskał jego poparcia.

Dodajmy, że obecnie kodeks ma ok. 50 sygnatariuszy. W gronie tym są m.in. takie sieci jak Żabka, Lewiatan, Intermarche, Delikatesy Centrum czy McDonald‘s.

To właśnie spór niektórych członków zespołu z Abramowiczem zaowocował tym, że zespół ds. franczyzy, choć formalnie wciąż istniał, de facto w 2022 r. przestał działać. Spotkań nie zwoływano, a zatem nie było okazji, by zajmować się jakimikolwiek zagadnieniami związanymi z franczyzą, choć tych nie brakowało.

 

 

05.06.2025 / 22:49
StoryEditor
Rośnie popyt na produkty mrożone w Polsce. Co sprzedaje się najlepiej?
Mrożonki doskonale wpisały się w modę na convenience, przejawiającą się m.in. sięganiem po produkty ułatwiające przygotowywanie posiłków

Firma Frigo Logistics, operator logistyczny produktów mrożonych odnotował 18-proc. wzrost wolumenów produktów mrożonych w porównaniu do analogicznego okresu z 2024 roku (marzec-kwiecień). Dane pokrywają się z utrzymującym się wśród konsumentów popytem na produkty mrożone.

Najwyższe wzrosty wolumenów Frigo Logistics odnotowało w segmencie pieczywa i lodów. Przełożenie na to miało dynamicznie rozszerzane portfolio przez dotychczasowych klientów ora...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 95% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

15. czerwiec 2025 21:27