13.06.2024 / 18:06
StoryEditor

Posłowie mocno podzieleni w sprawie handlu w niedzielę. Kto będzie głosował za dalszymi pracami nad poselskim projektem ustawy?

Sejm RP (Shutterstock)
W sprawie proponowanych przez Polskę 2050 zmian w zakresie handlu w niedziele wypowiedzieli się przedstawiciele klubów i koła poselskiego. W Sejmie odbyła się gorąca dyskusja, wsparta wpisami w mediach społecznościowych. Kto chce, a kto nie chce liberalizacji przepisów o handlu w niedziele?

Debatę nad projektem poselskiej ustawy o handlu w niedziele rozpoczął Ryszard Petru z Polski 2050. W projekcie niejako firmowanym przez niego, posłowie zaproponowali m.in. wprowadzenie dwóch niedziel w tygodniu i wyższą stawkę godzinową za pracę w niedziele.

Skrajne zdania w sprawie handlu w niedziele

Ryszard Petru rozpoczął swoje wystąpienie przedstawieniem argumentów za tym, jakich szkód dokonała obecnie obowiązująca ustawa, a zakończył propozycjami dialogi i konsultacji społecznych. Proponuje m.in. rozważenie, czy o zakazie handlu mogłyby decydować lokalne władze.

Stanowisko klubu parlamentarnego Prawo i Sprawiedliwość przedstawił poseł Jan Osiński. Zadał on pytanie, w czyim interesie są proponowane zmiany. Przypomniał, że obecnie obowiązuje ograniczenie handlu w niedziele, a nie zakaz, jak wskazywał Petru. Według klubu PiS, projekt ustawy Polski 2050 jest zły i narusza porządek funkcjonujący od ponad 6 lat. Klub PiS wniósł o odrzucenie poselskiego projektu ustawy.

Izabela Mrzygłocka wypowiedziała się w imieniu klubu Koalicja Obywatelska. Zwróciła uwagę, że w poselskim projekcie zostały ujęte podobne rozwiązania do tych proponowanych przez PO kilka lat temu. Wspomniała, że obecny kształt przepisów nie spełnił oczekiwań twórców ustawy. Ograniczenie handlu miało wesprzeć małe sklepy, a są one likwidowane na szeroką skalę. Pomimo obowiązywania zakazu przez kilka lat, polskie społeczeństwo jest nadal podzielone, dlatego KO uważa że poselski projekt zawiera propozycje, nad którymi warto się pochylić. Klub jest za dalszymi pracami i dyskusją nad projektem Polski 2050.

Polska 2050 za przedłużeniem vacatio legis

Elżbieta Burkiewicz z klubu Polska 2050 przytoczyła argumenty wcześniej wymieniane przez Ryszarda Petru. Zaznaczyła, że jej klub nie chce, aby trwała fikcja zakazu handlu. Zawnioskowała o skierowanie projektu do dalszych prac, a także aby podczas tych prac przedłużyć vacatio legis do 3 miesięcy, aby sieci handlowe mogły dostosować się do nowych regulacji.

Stanowisko klubu Polskie Stronnictwo Ludowe – Trzecia Droga przedstawiła Magdalena Sroka. Branża handlowa, jej zdaniem, i tak znalazła furtki, aby działać w niedziele. Klub PSL – Trzecia Droga jest za tym, aby skierować projekt do dalszych prac.

Arkadiusz Sikora przedstawił stanowisko klubu Lewicy. Argumentował, że dla pracowników sklepów wielkopowierzchniowych wolna niedziela to luksus i Sejm powinien zająć się zakazem handlu we wszystkie niedziele. Według Lewicy wprowadzenie pracujących niedziel pogłębi problem z pracownikami w handlu. Lewica jest za odrzuceniem projektu poselskiego w pierwszym czytaniu.

Wipler o Żabce i Grupie Eurocash

Przemysław Wipler z Konfederacji mówił, że dzięki przepisom ograniczającym handel w niedzielę urosły dwie wielkie sieci handlowe: Żabka zarządzana przez fundusz CVC i sieci Grupy Eurocash. Według Wiplera, przejęcie rynku przez dwa wielkie podmioty jest efektem lobbingu. Zakaz handlu przyczynił się jego zdaniem również do robotyzacji handlu i popularności zakupów przez aplikację. Klub Konfederacji jest za dalszą pracą nad poselskim projektem.

Jarosław Sachajko z koła Kukiz15 zaznaczył, że ustawa z 2018 roku weszła, aby spowolnić upadek małych sklepów. Obszernie odniósł się do argumentów Ryszarda Petru i podziękował Lewicy i klubowi PiS za złożenie wniosku o odrzucenie projektu w pierwszym czytaniu.

28.11.2025 / 10:04
StoryEditor
Energetyki i napoje znacznie zdrożeją? Senat „za”, ruch po stronie prezydenta
Napoje i energetyki zdrożeją? Senat ”za” opłatą cukrową (fot. Tomasz Ozdoba/Kancelaria Senatu + Canva)

Senat opowiedział się za wprowadzeniem nowych stawek opłaty cukrowej. A to oznacza wzrost cen napojów, w tym energetyków. O ile mogą zdrożeć napoje? Czy prezydent Karol Nawrocki podpisze czy zawetuje ustawę?

W artykule przeczytasz: 

  • Senat przegłosował wyższą opłatę cukrową
  • Jakie są proponowane stawki nowej opłaty cukrowej i od kiedy?
  • O ile zdrożeją napoje w sklepach przez nowy podatek cukrowy?
  • Rząd tłumaczy nowy podatek cukrowy celami prozdrowotnymi
  • Czy opłata cukrowa ma realny wpływ na zdrowie publiczne?
  • Jakie wpływy może przynieść nowa opłata cukrowa?
  • Jak branża napojów podchodzi do zmian?
  • Czy prezydent zawetuje opłatę cukrową?

Senat przegłosował wyższą opłatę cukrową

Senat 27 listopada 2025 roku przyjął bez poprawek projekt ustawy o zmianie ustawy o zdrowiu publicznym. Oznacza to, że jest coraz bliżej wdrożenia wyższej opłaty cukrowej. Za takim rozwiązaniem opowiedziało się 62 senatorów, a 28 było przeciw.

Rząd tłumaczy zmianę prawa i wprowadzenie wyższej opłaty cukrowej względami prozdrowotnymi, ale też zapewni wyższe wpływy do budżetu państwa.

Jakie są proponowane stawki nowej opłaty cukrowej i od kiedy?

Przyjęta przez Senat ustawa wprowadza podwyżki opłat stałej i zmiennej za zawartość cukrów lub słodzików w napojach.

W przeliczeniu na 1 litr napoju nowe stawki będą wynosić:

  • opłata stała za zawartość cukrów w ilości do 5 g w 100 ml napoju lub za zawartość substancji słodzącej (tzw. słodzików): z 0,50 zł do 0,70 zł,
  • opłata zmienna za każdy gram cukrów powyżej 5 g w 100 ml napoju: z 0,05 zł do 0,10 zł,
  • opłata za zawartość kofeiny lub tauryny: z 0,10 zł do 1,00 zł,
  • opłaty maksymalnej: z 1,20 zł do 1,80 zł.

Ministerstwo Finansów argumentuje, że obowiązująca wysokość opłaty jest już niewystarczająca, by wpływać na zachowania konsumentów, ponieważ znacząco odbiega od aktualnych cen napojów.

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 76% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

26.11.2025 / 15:44
StoryEditor
Dino wypada słabiej od Biedronki i Żabki. Co się zacięło w maszynce z Krotoszyna?
Na zdj. Dino w Siedlcach (fot. wiadomoscihandlowe.pl)

Analitycy Noble Securities negatywnie oceniają zaraportowane przez Dino Polska dane finansowe za trzeci kwartał. Wyniki okazały się bowiem niższe od prognoz tego domu maklerskiego oraz od rynkowego konsensusu. "Szczególnie mocno negatywnie zaskakuje sprzedaż, przede wszystkim w odniesieniu do konkurencji" - czytamy.

"Znając opublikowane wyniki Żabki i Biedronki od Dino należało oczekiwać dynamik sprzedaży na poziomie 20-21 proc. i LfL około 7 proc. Tymczasem Lfl na poziomie 4,4 proc. jest...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 92% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

08. grudzień 2025 02:06