13.06.2024 / 18:06
StoryEditor

Posłowie mocno podzieleni w sprawie handlu w niedzielę. Kto będzie głosował za dalszymi pracami nad poselskim projektem ustawy?

Sejm RP (Shutterstock)
W sprawie proponowanych przez Polskę 2050 zmian w zakresie handlu w niedziele wypowiedzieli się przedstawiciele klubów i koła poselskiego. W Sejmie odbyła się gorąca dyskusja, wsparta wpisami w mediach społecznościowych. Kto chce, a kto nie chce liberalizacji przepisów o handlu w niedziele?

Debatę nad projektem poselskiej ustawy o handlu w niedziele rozpoczął Ryszard Petru z Polski 2050. W projekcie niejako firmowanym przez niego, posłowie zaproponowali m.in. wprowadzenie dwóch niedziel w tygodniu i wyższą stawkę godzinową za pracę w niedziele.

Skrajne zdania w sprawie handlu w niedziele

Ryszard Petru rozpoczął swoje wystąpienie przedstawieniem argumentów za tym, jakich szkód dokonała obecnie obowiązująca ustawa, a zakończył propozycjami dialogi i konsultacji społecznych. Proponuje m.in. rozważenie, czy o zakazie handlu mogłyby decydować lokalne władze.

Stanowisko klubu parlamentarnego Prawo i Sprawiedliwość przedstawił poseł Jan Osiński. Zadał on pytanie, w czyim interesie są proponowane zmiany. Przypomniał, że obecnie obowiązuje ograniczenie handlu w niedziele, a nie zakaz, jak wskazywał Petru. Według klubu PiS, projekt ustawy Polski 2050 jest zły i narusza porządek funkcjonujący od ponad 6 lat. Klub PiS wniósł o odrzucenie poselskiego projektu ustawy.

Izabela Mrzygłocka wypowiedziała się w imieniu klubu Koalicja Obywatelska. Zwróciła uwagę, że w poselskim projekcie zostały ujęte podobne rozwiązania do tych proponowanych przez PO kilka lat temu. Wspomniała, że obecny kształt przepisów nie spełnił oczekiwań twórców ustawy. Ograniczenie handlu miało wesprzeć małe sklepy, a są one likwidowane na szeroką skalę. Pomimo obowiązywania zakazu przez kilka lat, polskie społeczeństwo jest nadal podzielone, dlatego KO uważa że poselski projekt zawiera propozycje, nad którymi warto się pochylić. Klub jest za dalszymi pracami i dyskusją nad projektem Polski 2050.

Polska 2050 za przedłużeniem vacatio legis

Elżbieta Burkiewicz z klubu Polska 2050 przytoczyła argumenty wcześniej wymieniane przez Ryszarda Petru. Zaznaczyła, że jej klub nie chce, aby trwała fikcja zakazu handlu. Zawnioskowała o skierowanie projektu do dalszych prac, a także aby podczas tych prac przedłużyć vacatio legis do 3 miesięcy, aby sieci handlowe mogły dostosować się do nowych regulacji.

Stanowisko klubu Polskie Stronnictwo Ludowe – Trzecia Droga przedstawiła Magdalena Sroka. Branża handlowa, jej zdaniem, i tak znalazła furtki, aby działać w niedziele. Klub PSL – Trzecia Droga jest za tym, aby skierować projekt do dalszych prac.

Arkadiusz Sikora przedstawił stanowisko klubu Lewicy. Argumentował, że dla pracowników sklepów wielkopowierzchniowych wolna niedziela to luksus i Sejm powinien zająć się zakazem handlu we wszystkie niedziele. Według Lewicy wprowadzenie pracujących niedziel pogłębi problem z pracownikami w handlu. Lewica jest za odrzuceniem projektu poselskiego w pierwszym czytaniu.

Wipler o Żabce i Grupie Eurocash

Przemysław Wipler z Konfederacji mówił, że dzięki przepisom ograniczającym handel w niedzielę urosły dwie wielkie sieci handlowe: Żabka zarządzana przez fundusz CVC i sieci Grupy Eurocash. Według Wiplera, przejęcie rynku przez dwa wielkie podmioty jest efektem lobbingu. Zakaz handlu przyczynił się jego zdaniem również do robotyzacji handlu i popularności zakupów przez aplikację. Klub Konfederacji jest za dalszą pracą nad poselskim projektem.

Jarosław Sachajko z koła Kukiz15 zaznaczył, że ustawa z 2018 roku weszła, aby spowolnić upadek małych sklepów. Obszernie odniósł się do argumentów Ryszarda Petru i podziękował Lewicy i klubowi PiS za złożenie wniosku o odrzucenie projektu w pierwszym czytaniu.

03.06.2025 / 12:06
StoryEditor
Fit Cake rozwija nowy format – cukiernie hybrydowe. „Koszty znacząco niższe”
Fit Cake To Go – nowy format cukierni stratuje w Pabianicach (fot. Fit Cake)

Sieć Fit Cake rozwija nowy koncept franczyzy – Fit Cake To Go. To hybrydowy model cukierni, który może być rewolucją pod względem efektywności kosztowej. Czym się wyróżnia ten format cukierni?

Fit Cake To Go – nowy format cukierni stratuje w Pabianicach

W maju swoją działalność rozpoczął pierwszy punkt Fit Cake To Go w Pabianicach. Jest to nowy koncept franczyzowy sieci Fit Cake. Jest to model hybrydowej cukierni. Kuchnia produkcyjna znajduje się w osobnej lokalizacji, a punkt sprzedaży można ulokować w miejscu, gdzie jest wielu klientów.

Na takie rozwiązanie zdecydowali się Sonia i Hubert — lokalni przedsiębiorcy z Pabianic. Ich punkt Fit Cake To Go został uruchomiony w centrum handlowym Tkalnia. 

– Pomysł zrodził się z obserwacji zmieniających się potrzeb konsumentów – mówi Hubert, właściciel z 20-letnim doświadczeniem w gastronomii. – Coraz więcej osób interesuje się dietą keto, szuka bezglutenowych alternatyw. Fit Cake idealnie odpowiada na te oczekiwania – dodaje franczyzobiorca.

– Po wielu tygodniach poszukiwań zdecydowaliśmy się na rozwiązanie, które pozwala zoptymalizować koszty i jednocześnie dotrzeć do szerokiego grona klientów – tłumaczy Sonia. – Tkalnia to najbardziej prestiżowe centrum handlowe w Pabianicach, co daje nam świetne warunki do startu.

Czym wyróżnia się nowy format Fit Cake To Go?

Format To Go okazuje się rewolucyjny pod względem efektywności kosztowej. Zamiast wysokich czynszów za tradycyjne lokale, franczyzobiorcy inwestują w mobilne kontenery, które można sfinansować poprzez leasing ­– podkreśla Rafał Kościuk, właściciel marki Fit Cake.

Podkreśla także, że miesięczne koszty, nawet z ratą leasingową, są znacznie niższe niż w przypadku klasycznej gastronomii. Może się to okazać także niezłym rozwiązaniem dla osób, które dopiero myślą o założeniu własnej firmy. Bowiem zakup kontenera dla hybrydowej cukierni można  sfinansować w ramach dotacji z urzędu pracy. 

Co więcej wymagania sanitarne są też łatwiejsze do spełnienia niż w tradycyjnych lokalach. Samo uruchomienie punktu Fit Cake To Go trwa kilka dni.

W menu Fit Cake To Go znajdują się bezcukrowe ciasta, desery i przekąski idealne na wynos.

Sieć Fit Cake rozszerza się także o nowe cukiernie

Jednak sieć cukierni rozwija także tradycyjny koncept. Tylko 17 maja na mapie Polski pojawiły się trzy nowe placówki Fit Cake. Pierwsza z nich została otwarta w Opolu (Zaodrze),  i jest pierwszą cukiernią tej sieci w stolicy województwa opolskiego. Druga z placówek została uruchomiona w Skórzewie pod Poznaniem. Natomiast trzecia cukiernia rozpoczęła działalność w Gliwicach (Śródmieście), czyli strategicznej lokalizacji w centrum aglomeracji śląskiej. 

Z kolei w czerwcu planowany jest strat placówki w Kielcach, co będzie równoznaczne z wejściem Fit Cake na rynek województwa świętokrzyskiego. 

Wszystkie nowo otwarte lokale oferują pełen asortyment produktów charakterystycznych dla Fit Cake: desery bez cukru, wypieki ketogeniczne, ciasta i przekąski bezglutenowe.

image

Nowa cukiernia Fit Cake została uruchomiona w Skórzewie pod Poznaniem (fot. Fit Cake)

FOTO: Fit Cake

Franczyza Fit Cake – jakie wymagania i wsparcie?

– Nasi franczyzobiorcy wybierają sprawdzony model biznesowy. Oferujemy rozpoznawalną markę i unikalne produkty, ale także kompleksowe wsparcie na każdym etapie rozwoju biznesu. Od pomocy w wyborze lokalizacji, przez szkolenia z obsługi klienta, aż po ciągłe doradztwo operacyjne – zapewnia Rafał Kościuk.

Sieć stawia nowe punkty w miejscowościach, które liczą powyżej 20 tys. mieszkańców. Fit Cake ma także wymagania co do umiejscowienia cukierni. Musi to być lokalizacja z intensywnym ruchem pieszym – najlepiej w okolicach centów handlowych, dużych osiedli lub galerii. Na dodatek witryna cukierni musi być doskonale widoczne od ulicy, aby przyciągać spojrzenia przechodniów.

W przypadku tradycyjnych lokali właściciele marki Fit Cake wymagają, aby lokal miał też odpowiednią powierzchnię. Minimum 30 mkw. dla pracowni z ladą wydawniczą i 70 mkw. dla tych z przestrzenią konsumpcyjną.

Plany ekspansji sieci Fit Cake

Fit Cake to polska sieć cukierni z deserami i przekąskami bez cukru. Powstała w 2016 roku jako mała manufaktura w Białymstoku i obecnie ma już ponad 80 lokali w Polsce oraz punktami m.in. na Malcie, w Hiszpanii, Austrii, Rumunii czy Szwecji.

Właściciele marki Fit Cake w strategii rozwoju przyjął że do 2026 roku uruchomi łącznie 150 nowych lokali. Natomiast do 2030 roku marka zamierza zwiększyć liczbę franczyz do 300. Co dziesiąty punkt nie-cukierni ma zanjdować się poza Polską. 

image

Rafał Kościuk, Fit Cake: nasza oferta franczyzowa jest dostosowana do aktualnych trendów rynkowych

08.06.2025 / 09:10
StoryEditor
Czerwone złoto, czyli ile waży rynek keczupu? Polacy najchętniej kupują go w…
Keczup (fot. Shutterstock)

Ketchup to jeden z najpopularniejszych dodatków w kuchni. Według danych udostępnionych przez Kraft Heinz Polacy najchętniej kupują go w dyskontach, a sama kategoria warta jest prawie 900 mln zł.

Najchętniej kupujemy ketchup w dyskontach, które są niekwestionowanym liderem i dzięki szerokiej dostępności oraz konkurencyjnym cenom cieszą się dużą popularnością wśród konsum...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 91% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

15. czerwiec 2025 21:26