16.04.2025 / 13:08
StoryEditor

Społem wie, jak otworzyć sklepy w niedziele! Prezes Karol Sienkiewicz: Mój sposób jako jedyny jest legalny! [NASZ NEWS]

Na zdj. sklep Społem Kwidzyn otwarty we wszystkie niedziele (fot. Społem Kwidzyn dla WH)

Jeden ze sklepów należących do PSS Społem Kwidzyn od niedawna działa we wszystkie niedziele, a wkrótce w ten dzień tygodnia uruchamiane będą kolejne placówki. Prezes spółdzielni Karol Sienkiewicz w rozmowie z portalem wiadomoscihandlowe.pl deklaruje: "Wszyscy zastanawiają się nad tym, jak uruchomić sklepy w niedziele, a ja myślę, że mój sposób jako jedyny jest legalny". Jak to działa?

Metoda, którą ma na myśli prezes PSS Społem Kwidzyn, to rozszerzona wersja tzw. triku na ochroniarza, o którym pisaliśmy już wielokrotnie. W sklepie Społem w Kwidzynie, przy ul. Kasprowicza 18 - całkiem sporym, bo o powierzchni 800 mkw. - w niedziele nie ma kasjerów, jest za to dwóch ochroniarzy. Klienci robią zakupy samodzielnie. Mogą skorzystać z kas samoobsługowych lub - tu nowość - z "inteligentnego" wózka zakupowego, który sam skanuje wkładane do niego produkty.

Wózkami wjechali na zakaz

Takie wózki pojawiły się już w drugim sklepie Społem Kwidzyn. Placówka ta nie jest jednak otwierana w niedziele niehandlowe. - Ten sklep jest w galerii handlowej, więc nie możemy otworzyć go w niedzielę na własną rękę - mówi nam Karol Sienkiewicz.

Prezes Społem Kwidzyn w rozmowie z portalem wiadomoscihandlowe.pl deklaruje jednak chęć uruchamiania kolejnych sklepów w niedziele objęte ograniczeniami handlu. Ogółem spółdzielnia prowadzi sześć sklepów, ale nie wszystkie będą mogły zostać otwarte. Wiemy jednak, że Społem Kwidzyn pracuje nad umożliwieniem uruchamiania w niedziele przynajmniej sklepu w Gniewie (ma to nastąpić w perspektywie kilku miesięcy).

- Wszyscy zastanawiają się nad tym, jak uruchomić sklepy w niedziele, a ja myślę, że mój sposób jako jedyny jest legalny - mówi Karol Sienkiewicz. - Ustawa dotyczy zakazu handlu w niedziele, ale jednak kary za łamanie zakazu są tylko wtedy, gdy do tego handlu zatrudniani są ludzie. U nas nie ma obsługi osobowej. Mamy tylko dwie osoby z ochrony, które pilnują, żeby nikt niczego nie wyniósł ze sklepu - dodaje.

Społem w Kwidzynie cały czas pracuje nad polepszeniem procesów związanych z funkcjonowaniem sklepu w niedziele. Dotyczy to chociażby sprzedaży wyrobów tytoniowych. - Pojawi się specjalna szafa sprzedażowa do papierosów. W tym momencie ochroniarz po prostu sprawdza wiek; jest wystawiona szafa z blokadą, którą trzeba zdjąć. Zamiast tego będzie automat - mówi prezes spółdzielni i dodaje, że ochroniarz potwierdza także wiek kupujących alkohol.

Kolejna sieć chce "objechać" wózkiem zakaz handlu

Na tym nie kończy się lista rozwiązań, nad których wdrożeniem pracuje Społem w Kwidzynie. - Nie mamy jeszcze bramek wyjściowych, które działać będą na zasadzie linii laserowej. Wózek "nie wypuści" klienta. Drzwi będą się zamykać same i dopiero wtedy ochroniarz podejmowałby akcję - tłumaczy Sienkiewicz.

Ze względu na dużą powierzchnię sklepu, otwarcie placówki w niedziele wymaga dodatkowej pracy w dzień poprzedzający, gdy na miejscu są pracownicy. - W sobotę w godzinach popołudniowych przygotowywane są większe ilości towaru. Dogadaliśmy się też z dostawcami, żeby "wagowali" wędliny, kiełbasy, coś na grilla już w sobotę. Te produkty są potem rozłożone w lodówkach nabiałowych, tak samo jak np. ciasto. Wszystko przygotowujemy w sobotę, bo dział masarniczy jako taki jest zamknięty - dodaje prezes Społem Kwidzyn.

"Inteligentne" wózki pomagające w niedzielnych zakupach to rozwiązanie opracowane przez firmę ZeroQs. - Te wózki pozwalają na pełną samoobsługę - mówi portalowi wiadomoscihandlowe.pl Jarosław Kaczmarczyk, dyrektor generalny ZeroQs. - Klient bierze wózek i sam wkłada do niego produkty, które chce kupić. Wózek weryfikuje, czy wszystko jest w porządku, wykorzystując system wagowy i wizyjny. Następnie klient podchodzi do stanowiska płatniczego, które wygląda jak kiosk znany z McDonald‘s i to tam płaci za zakupy - dodaje Kaczmarczyk.

Pytany przez nas o kwestię handlu w niedziele, prezes ZeroQs podkreśla, że początkowo nawet nie myślał o wykorzystywaniu wózków w taki sposób. Nie ukrywa jednak, że ten nietypowy "bonus" może pomóc w popularyzacji innowacyjnego rozwiązania.

Kaczmarczyk dodaje, że firma jest już blisko zawarcia umowy z inną, dużą siecią sklepów spożywczych. Nie zdradza jednak jej nazwy.

Z triku na ochroniarza korzystają już inni

Przypomnijmy, że tzw. trik na ochroniarza znany i wykorzystywany jest co najmniej od 2022 r., od czasu uszczelnienia przepisów, które pozwalały sklepom działać w niedziele jako placówki pocztowe. Z metody "na ochroniarza" korzystali lub korzystają m.in. niektórzy franczyzobiorcy Żabki, Intermarche i Dużego Bena. Żadna z tych sieci nie umożliwiała jednak dotychczas niedzielnych zakupów dzięki "inteligentnym" wózkom samoobsługowym, a tylko na kasach samoobsługowych.

Ustawa o ograniczeniu handlu zakazuje w niedziele i święta handlu oraz wykonywania czynności związanych z handlem, a także powierzania pracownikowi lub zatrudnionemu wykonywania pracy w handlu lub wykonywania czynności związanych z handlem.

Od zakazu przewidziano ponad 30 wyjątków. Według Państwowej Inspekcji Pracy, ochrona obiektu nie jest czynnością bezpośrednio związaną z handlem (podobnie jak np. sprzątanie obiektu), a zatem jest dopuszczalna w niedziele. Szkopuł tkwi jednak w szczegółach.

W wywiadzie dla portalu wiadomoscihandlowe.pl Wojciech Gonciarz, dyrektor Departamentu Prawnego w Państwowej Inspekcji Pracy wskazywał, że ochroniarze to "ciężki temat". - Zastanawiamy się, jak do tej kwestii podejść. Jeżeli taki ochroniarz stoi przy drzwiach do sklepu i nic nie robi, to nie ma podstaw do interwencji. Wiemy, że są pracownicy np. Żabki, którzy w niedzielę siedzą w sklepie i niby nic nie robią. Czasami zdarza się klient, który nie wie, jak obsłużyć kasę samoobsługową, wtedy pracownicy Żabki będący niby ochroniarzami pomagają im, co przecież jest czynnością związaną z wykonywaniem handlu – a zatem jest zakazane. Jednak trudno złapać kogoś "na gorącym uczynku". To trudna kwestia, bo naszym zdaniem na miejscu powinni przebywać tylko faktyczni pracownicy ochrony - powiedział Gonciarz. Kliknij tutaj, aby przeczytać tamten wywiad.

image
Niedzielne zakupy w sklepie należącym do Społem Kwidzyn możliwe są m.in. dzięki inteligentnym wózkom zakupowym
FOTO: Społem Kwidzyn dla WH
09.09.2025 / 09:29
StoryEditor
Niemcy kupują galerię handlową z ponad 50 sklepami, w tym Carrefourem
Galeria Nad Jeziorem (fot. mat. prasowe)

Galeria Nad Jeziorem w Koninie ma nowego właściciela. Obiekt został nabyty przez spółkę z grupy Saller Group - niemiecki podmiot inwestujący w nieruchomości handlowe.

Galeria Nad Jeziorem to centrum handlowo-rozrywkowe w Koninie, oferujące 21 tys. mkw. powierzchni najmu, zlokalizowane w centrum miasta i otoczone osiedlami domów w...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 95% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

02.09.2025 / 16:01
StoryEditor
Producenci cukru pod presją kosztów i podatku cukrowego. Branża: Ten podatek za bardzo upraszcza złożoność problemu otyłości
Stratuje nowa kampania cukrownicza. Branża boi się kosztów i podatku cukrowego (fot. Krajowa Grupa Spożywcza)

Wszystkie cukrownie w Polsce już rozpoczęły lub za chwilę rozpoczną kampanię cukrowniczą 2025/2026. – Obecna kampania to będzie sprawdzian odporności cukrownictwa – uważa Michał Gawryszczak, dyrektor Biura Związku Producentów Cukru w Polsce. Skąd takie negatywne nastroje w branży?

W artykule przeczytasz: 

  • KGS pierwsza rozpoczęła kampanię cukrowniczą 2025/2026
  • Wzrost kosztów energii jedną z największych bolączek branży cukrowniczej
  • Czy podwyżka podatku cukrowego uderzy w branże cukrowniczą?
  • Baza surowcowa pod znakiem zapytania
  • Kampania cukrownicza 2025/2025 będzie sprawdzianem odporności branży

Krajowa Grupa Spożywcza pierwsza rozpoczęła kampanię cukrowniczą 2025/2026

Już 25 sierpnia kampanie cukrowniczą rozpoczęły cukrownie należące do Krajowej Grupy Spożywczej. 27 sierpnia kampanię rozpoczęły cukrownie koncernu Pfeifer & Langen Polska. Nordzucker Polska planuje rozpoczęcie przerobu buraków cukrowych od 4 września, a Südzucker Polska rozpocznie kampanię z 15 na 16 września.

Wzrost kosztów energii jedną z największych bolączek branży cukrowniczej

Przedstawiciele Związku Producentów Cukru przyznają, że obecnie głównym wyzwaniem branży cukrowniczej jest presja kosztowa. Zwłaszcza te związane z transformacją energetyczną i dostosowaniem produkcji do polityki dekarbonizacyjnej.

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 79% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

13. wrzesień 2025 23:24