07.12.2023 / 08:00
StoryEditor

Polacy wciąż są w czołówce konsumpcji mięsa wśród Europejczyków

Roczna konsumpcja mięsa drobiowego, wieprzowego i wołowego na mieszkańca Polski, to 73,2 kg (fot. GettyImages)
Struktura konsumpcji mięsa w Polsce wyróżnia się na tle krajów OECD i Unii Europejskiej, do czego przyczynia się między innymi niższa cena mięsa w Polsce niż w krajach UE – wynika z raportu "Co, ile i jak jemy? Stan rynku mięsa w Polsce w 2023 roku" przygotowanego przez Strategy&.

Roczna konsumpcja mięsa drobiowego, wieprzowego i wołowego na mieszkańca Polski, to 73,2 kg, podczas gdy średnia w krajach OECD wynosi 69 kg, zaś w UE 67,9 kg. Mniej mięsa od Polaków zjadają m.in. Rosjanie (60 kg), Brytyjczycy (55,8 kg), Norwegowie (52,1 kg) czy Szwajcarzy (47,6 kg).

Jak często Polacy jedzą mięso?

Aż 89 proc. Polaków spożywa mięso częściej niż raz w tygodniu. Głównymi determinantami wyboru jego rodzaju są cena oraz łatwość przygotowania posiłku.

Eksperci Strategy& wskazują, że to mięso wieprzowe posiada największy udział w konsumpcji mięsa w Polsce, a także jest najczęściej wykorzystywane do produkcji przetworów mięsnych. Wieprzowina dzięki swej uniwersalności jest wykorzystywana w różnorodnych daniach, a tradycja kulinarna Polaków dodatkowo sprzyja jej konsumpcji.

Z kolei wołowina postrzegana jest jako produkt klasy premium, którego cena znacznie odbiega od ceny mięsa wieprzowego oraz drobiowego będących na zbliżonym poziomie.

Chociaż wzrost standardu życia i zamożności społeczeństwa w Polsce prowadzi do zmian zachowań konsumenckich i liczba osób, które mogą pozwolić sobie na gotowe posiłki w restauracjach oraz wysokiej jakości przekąski, zwiększa się, to jednak na razie mięsnymi przekąskami charakterystycznymi dla polskiego rynku pozostają hot-dog i kabanos.

Ile hot-dogów sprzedały Orlen i Żabka?

"Orlen i Żabka są liderami w segmencie hot-dogów. W 2022 r. sprzedały łącznie około 125 mln hot-dogów, które są najpopularniejszą ciepłą mięsną przekąską Polaków. Krótki czas oczekiwania, wygodna forma oraz łatwa dostępność hot-dogów, to kluczowe czynniki stojące za rosnącym spożyciem. Dodatkowo rozwój sklepów convenience zwiększa dostępność ciepłych mięsnych przekąsek na wynos, które stają się ciepłym posiłkiem dostępnym w każdym miejscu" – czytamy w raporcie "Co, ile i jak jemy? Stan rynku mięsa w Polsce w 2023 roku".

"W ostatnich latach zauważa się wzrost zainteresowania przekąskami mięsnymi, których liderem są kabanosy. Konsumenci postrzegają przekąski mięsne jako produkty wygodne oraz cechujące się wysoką wartością energetyczną. Aktywny styl życiai wygodne formy opakowania skierowane również dla dzieci sprawiły, że przekąski mięsne stały się popularnym prowiantem w podróży, pracy, czy szkole" – czytamy dalej.

Analitycy zwracają też uwagę, że w ostatnich latach znaczący rozwój odnotował rynek zamienników mięsa – "była to odpowiedź na potrzeby konsumentów dotyczące zdrowego trybu życia, ochrony środowiska oraz aspektów finansowych. Zarówno wegetarianie, jak i osoby konsumujące mięso, postrzegają zamienniki mięsa jako atrakcyjny produkt".

Co kształtuje rynek produktów mięsnych?

Według Strategy&, rozwój marek własnych oraz rosnące kategorie dań gotowych są głównymi trendami kształtującymi rynek mięsny. Inne istotne tendencje, to wzrost znaczenia promocji oraz silny popyt na najtańsze wyroby, takie jak flaki czy kaszanki.

Z drugiej strony klienci oczekują naturalnego, krótkiego składu produktu i ekologicznych opakowań. Atutem może być też polskie pochodzenie produktu, bo pandemia i kryzys gospodarczy wzmocniły zjawisko patriotyzmu konsumenckiego.

– Nasza uwaga musi być skierowana na pokolenie Z, które cały czas w ocenach rynku traktowane jest jako wschodzące młode pokolenie. Jednak jego najstarsi reprezentanci będą w tym okresie osiągali 30 rok życia. Jest to zatem grupa dokonująca wyborów zakupowych i moderująca nastroje rynku. A przy nastrojach będąc, warto wskazać, że w najbliższych latach to samopoczucie jednostki, ale też sytuacja geopolityczna i związane z nią nastroje będą realnie oddziaływały na koszyk zakupowy – komentuje na łamach raportu Anna Olewnik-Mikołajewska, prezes Grupy Olewnik.

– Zdrowie i dieta je wspierająca, to silny trend na nadchodzące lata. Zebrane doświadczenia skierowały uwagę konsumenta na to, co je, i jak to na niego wpływa. Immuno dieta ma poprawiać pracę organizmu i korzystnie działać na mózg. Warto przy tym zachować minimalistyczną formę komunikacji, która w łatwy i przejrzysty sposób będzie kierowała do odbiorcy najważniejsze, jakościowe informacje o produkcie – zaznacza.

28. luty 2024 11:34