25.06.2024 / 17:30
StoryEditor

Rajpol uruchamia przetwórnię owoców. To pierwsza inwestycja tego typu w naszej części Europy

W uruchomionej przez Grupę Rajpol przetwórni-suszarni owoców ma powstawać m.in. kostka z jabłek, która jest ważnym składnikiem musli czy batonów (fot. materiały prasowe)
Grupa Producentów Owoców Rajpol otworzyła suszarnię, w której przetwarzać będzie głównie nadwyżki jabłek z grójeckich sadów. Jest to pierwsza inwestycja tego typu w Europie Środkowo-Wschodniej, ale Rajpol już zapowiada kolejne.

Nowo uruchomiona przetwórnia jest zlokalizowana w okolicach Grójca, nazywanych największym sadem Europy. Obiekt ma ponad 6 tys. mkw. Suszone w nim owoce (przede wszystkim jabłka) są przeznaczone na potrzeby firmy Rajpol i marki Pola, ale też sieci handlowych (wśród których jest Lidl) i należących do nich marek własnych.

Produkty wytwarzane w przetwórni, takie jak płatki czy kostka z jabłka są ważnym składnikiem popularnych produktów spożywczych: musli, mieszanek, batonów. Są one wykorzystywane również jako surowiec w cukiernictwie, przy czym Rajpol kontroluje cały proces ich tworzenia, poczynając od sadu, na wysyłce gotowego produktu do klienta kończąc.

Wydajność suszarni to 5 tysięcy ton gotowego produktu rocznie, przeznaczonego zarówno na rynek krajowy, jak również na eksport. Obiekt został wyposażony w park maszynowy, na który składają się najnowocześniejsze rozwiązania światowych liderów uzupełnione o rozwiązania polskich producentów i integratorów. 

Suszarnia sposobem na jabłkowe nadwyżki

Polska jest wiodącym w skali świata producentem jabłek, ale jeden z kluczowych problemów sektora stanowi nadprodukcja tych owoców. Stąd Rajpol inwestuje w przetwórstwo jako jedno z działań, mających na celu zagospodarowanie nadwyżki surowca. Podkreślił to Czesław Siekierski, minister rolnictwa i rozwoju wsi, który uczestniczył w uroczystym otwarciu suszarni.

- Sadownictwo jest kluczową odnogą polskiego rolnictwa. Jesteśmy największym producentem jabłek w Europie oraz trzecim największym na świecie. Polskie jabłka coraz częściej widoczne są na półkach sklepowych poza granicami naszego kraju, a zainteresowanie importerów z różnych stron świata dynamicznie rośnie. Grupa Rajpol jest jednym z liderów grup producentów owoców w Polsce i wyróżnia się dbałością o jakość produktów, jak również innowacyjnością w zakresie upraw oraz infrastruktury. Przykładem tego jest przetwórnia-suszarnia owoców, która przyczyni się do zmniejszenia nadwyżki jabłek oraz da nam dobry jakościowy polski produkt - powiedział szef resortu rolnictwa.

Będą kolejne owocowe przekąski i dalsze inwestycje

Rajpol to jedna z największych polskich grup producentów owoców, w ramach której działa 160 sadowników, uprawiających owoce na powierzchni ponad 1800 hektarów. Grupa istnieje od ponad 23 lat. 

- W sadach Grupy Rajpol produkujemy rocznie blisko 60 tys. ton jabłek. Nasi odbiorcy to głównie krajowe i europejskie sieci handlowe. Sprzedajemy nasze jabłka również na rynkach takich jak Indie, Kolumbia, Bliski Wschód czy Afryka. Nadal jednak  istnieje potrzeba zagospodarowania nadwyżki rodzimych jabłek, stąd pomysł na otwarcie przetwórni-suszarni owoców - mówi Hubert Woźniak, prezes Grupy Producentów Owoców Rajpol. - Już jakiś czas temu zainwestowaliśmy w markę Pola, pod którą planujemy rozwinąć portfolio przekąsek na bazie owoców - zapowiada.

W perspektywie dwóch kolejnych lat Grupa Rajpol planuje także uruchomienie kolejnych inwestycji w obszarze przetwórstwa owoców.

17.04.2025 / 14:22
StoryEditor
Handel detaliczny coraz śmielej korzysta z AI. Co jest największym wyzwaniem dla firm? [RAPORT]
(źródło: Shutterstock)

Sektor handlu detalicznego wkracza w nową erę dzięki sztucznej inteligencji, która automatyzuje kluczowe procesy i usprawnia zarządzanie łańcuchem dostaw. Przynosi to większą efektywność operacyjną oraz poprawę wyników finansowych. Przedsiębiorstwa, które skutecznie wdrażają technologie oparte na AI, osiągają wyższy zwrot z inwestycji i zyskują przewagę konkurencyjną. Jak wynika z najnowszego raportu KPMG, 56 proc. firm działających w handlu detalicznym korzysta z AI od ponad trzech lat, co świadczy o ich większym doświadczeniu na tle innych branż.

Autorzy raportu "Intelligent Retail. A Blueprint for Creating Value Through AI-Driven Transformation" podkreślają, że sztuczna inteligencja rewolucjonizuje handel de...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 96% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

01.05.2025 / 00:53
StoryEditor
Król kabanosów chwali się rozwojem współpracy z Biedronką i Lidlem. Co dzisiaj napędza biznes w branży "mięsnej"?
Jacek Tarczyński, prezes Tarczyński S.A, fot. Tarczyński S.A

Grupa Tarczyński, lider krajowego rynku kabanosów i przekąsek białkowych w branży FMCG, wypracowała w 2024 roku 2,068 mld zł przychodów ze sprzedaży, co oznacza wzrost rok do roku o 8,2 proc. Firm chwali się rozwojem współpracy z największymi dyskontami.

W 2024 r. wartość zysku EBITDA wygenerowanego przez Grupę Tarczyński była na poziomie 255,2 mln zł, czyli o 19,0 proc. więcej niż w 2023 roku. Zysk netto wyniósł 119,8 mln zł, c...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 96% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

01. maj 2025 04:14