25.06.2024 / 17:30
StoryEditor

Rajpol uruchamia przetwórnię owoców. To pierwsza inwestycja tego typu w naszej części Europy

W uruchomionej przez Grupę Rajpol przetwórni-suszarni owoców ma powstawać m.in. kostka z jabłek, która jest ważnym składnikiem musli czy batonów (fot. materiały prasowe)
Grupa Producentów Owoców Rajpol otworzyła suszarnię, w której przetwarzać będzie głównie nadwyżki jabłek z grójeckich sadów. Jest to pierwsza inwestycja tego typu w Europie Środkowo-Wschodniej, ale Rajpol już zapowiada kolejne.

Nowo uruchomiona przetwórnia jest zlokalizowana w okolicach Grójca, nazywanych największym sadem Europy. Obiekt ma ponad 6 tys. mkw. Suszone w nim owoce (przede wszystkim jabłka) są przeznaczone na potrzeby firmy Rajpol i marki Pola, ale też sieci handlowych (wśród których jest Lidl) i należących do nich marek własnych.

Produkty wytwarzane w przetwórni, takie jak płatki czy kostka z jabłka są ważnym składnikiem popularnych produktów spożywczych: musli, mieszanek, batonów. Są one wykorzystywane również jako surowiec w cukiernictwie, przy czym Rajpol kontroluje cały proces ich tworzenia, poczynając od sadu, na wysyłce gotowego produktu do klienta kończąc.

Wydajność suszarni to 5 tysięcy ton gotowego produktu rocznie, przeznaczonego zarówno na rynek krajowy, jak również na eksport. Obiekt został wyposażony w park maszynowy, na który składają się najnowocześniejsze rozwiązania światowych liderów uzupełnione o rozwiązania polskich producentów i integratorów. 

Suszarnia sposobem na jabłkowe nadwyżki

Polska jest wiodącym w skali świata producentem jabłek, ale jeden z kluczowych problemów sektora stanowi nadprodukcja tych owoców. Stąd Rajpol inwestuje w przetwórstwo jako jedno z działań, mających na celu zagospodarowanie nadwyżki surowca. Podkreślił to Czesław Siekierski, minister rolnictwa i rozwoju wsi, który uczestniczył w uroczystym otwarciu suszarni.

- Sadownictwo jest kluczową odnogą polskiego rolnictwa. Jesteśmy największym producentem jabłek w Europie oraz trzecim największym na świecie. Polskie jabłka coraz częściej widoczne są na półkach sklepowych poza granicami naszego kraju, a zainteresowanie importerów z różnych stron świata dynamicznie rośnie. Grupa Rajpol jest jednym z liderów grup producentów owoców w Polsce i wyróżnia się dbałością o jakość produktów, jak również innowacyjnością w zakresie upraw oraz infrastruktury. Przykładem tego jest przetwórnia-suszarnia owoców, która przyczyni się do zmniejszenia nadwyżki jabłek oraz da nam dobry jakościowy polski produkt - powiedział szef resortu rolnictwa.

Będą kolejne owocowe przekąski i dalsze inwestycje

Rajpol to jedna z największych polskich grup producentów owoców, w ramach której działa 160 sadowników, uprawiających owoce na powierzchni ponad 1800 hektarów. Grupa istnieje od ponad 23 lat. 

- W sadach Grupy Rajpol produkujemy rocznie blisko 60 tys. ton jabłek. Nasi odbiorcy to głównie krajowe i europejskie sieci handlowe. Sprzedajemy nasze jabłka również na rynkach takich jak Indie, Kolumbia, Bliski Wschód czy Afryka. Nadal jednak  istnieje potrzeba zagospodarowania nadwyżki rodzimych jabłek, stąd pomysł na otwarcie przetwórni-suszarni owoców - mówi Hubert Woźniak, prezes Grupy Producentów Owoców Rajpol. - Już jakiś czas temu zainwestowaliśmy w markę Pola, pod którą planujemy rozwinąć portfolio przekąsek na bazie owoców - zapowiada.

W perspektywie dwóch kolejnych lat Grupa Rajpol planuje także uruchomienie kolejnych inwestycji w obszarze przetwórstwa owoców.

06.06.2025 / 09:32
StoryEditor
Spółka Kaucja.pl ma zezwolenie Ministerstwa Klimatu i Środowiska na prowadzenie systemu kaucyjnego
Recyking, system kaucyjny

Spółka Kaucja.pl – Krajowy System Kaucyjny otrzymała oficjalne zezwolenie od Ministerstwa Klimatu i Środowiska na prowadzenie ogólnokrajowego systemu kaucyjnego. Decyzja potwierdza, że firma spełnia ustawowe wymogi dotyczące gospodarowania odpadami opakowaniowymi w Polsce.

Decyzja Ministerstwa Klimatu i Środowiska jest potwierdzeniem przygotowania spółki Kaucja.pl – Krajowy System Kaucyjny do realizacji misji wspierania gospodarki obiegu zamk...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 91% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

04.06.2025 / 11:49
StoryEditor
Znana sieć odzieżowa działająca w Polsce ofiarą cyberataku. Hakerzy próbowali dostać się do kont użytkowników
Sklep sieci The North Face (fot. Wikimedia)

Sieć odzieżowa The North Face padła ofiarą cyberataku. Sprawcy najpierw ukradli dane, a później próbowali użyć ich do logowania na konta kupujących.

O sprawie pisze portal retailgazette.co.uk, który przywołał stanowisko sieci w tej sprawie. Detalista przekazał, że dane osobowe skradziono w czasie kwietniowego ataku. Co ciek...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 87% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

15. czerwiec 2025 12:02