16.02.2024 / 10:56
StoryEditor

Rynek piwa kurczy się w niepokojącym tempie. Trzyma się tylko jeden segment. Branża liczy, że uratuje sprzedaż

Rynek piwa kurczy się w niepokojącym tempie (fot. wiadomoscihandlowe.pl)
Według danych firmy NielsenIQ w ubiegłym roku polski rynek piwa skurczył się o prawie 7 procent, przy czym był to kolejny rok trendu spadkowego. Pozytywnym zjawiskiem była stabilna pozycja piw bezalkoholowych, których udział w ogólnej sprzedaży wciąż rośnie. Branża liczy, że ten segment pozwoli jej przetrwać trudne czasy.

Jak wyjaśnia Igor Tikhonov, prezes Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego - Browary Polskie, w 2023 r. branża piwna pozostawała pod szczególnym wpływem inflacji, ale wolumeny sprzedaży piwa spadały od momentu wybuchu pandemii. Covid-19 i inflacja w podobnym stopniu wpłynęły na rynek piwa.

Badania przeprowadzone przez NielsenIQ potwierdzają wpływ inflacji na ograniczenie spożycia piwa. W połowie 2023 r. – a więc w okresie najwyższej inflacji – zapytano respondentów, jak zamierzają sobie poradzić z rosnącymi cenami.

– Na czym konsumenci zamierzali najbardziej oszczędzać? Na posiłkach poza domem, rozrywce i zamawianiu jedzenia - to jest cała grupa przyjemnościowych, niekoniecznych wydatków, które jako pierwsze zostają wycięte z domowych budżetów w momencie, kiedy ceny rosną – wskazuje Marcin Cyganiak, dyrektor komercyjny w NielsenIQ.

Wśród produktów spożywczych, na które respondenci zamierzali wydawać mnie pieniędzy, czołowe miejsce zajmował alkohol.

– Napoje alkoholowe występowały obok innych kategorii przyjemnościowych, których nie musimy kupować: przekąsek i słodyczy. Uzyskane w połowie roku odpowiedzi przełożyły się na wyniki sprzedaży piwa w 2023 – wyjaśnia Marcin Cyganiak.

Spadki spożycia mocnych piw

Spadki spożycia były szczególnie wyraźne w określonych segmentach rynku. – To już kolejny rok, kiedy mocny lager notuje ujemną dynamikę sprzedaży. Wyraźnie wskazuje to na trend odchodzenia od alkoholu w piwie – mówi Bartłomiej Morzycki, dyrektor generalny Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego - Browary Polskie.

Z kolei sprzedaż piw bezalkoholowych była niemalże taka sama, jak w ubiegłym roku, dzięki czemu zwiększyły one swój udział w całej kategorii piwa w Polsce, z 6,3 do 6,5 proc.

Jak podkreśla Bartłomiej Morzycki, wzrost konsumpcji piwa bezalkoholowego wynika z trendów związanych ze zdrowym trybem życia. I wszystko wskazuje na to, że Polacy będą pili takiego trunku coraz więcej. – Wzrosty w kategorii NoLo, czyli piwa nisko- i bezalkoholowego obserwujemy już od kilku sezonów – zaznacza Bartłomiej Morzycki.

Perspektywy dla piwa NoLo są dobre

– U naszych sąsiadów – Czechów, udział piw bezalkoholowych w sprzedaży ogólnej jest dwukrotnie wyższy niż w Polsce. U nas jest to 6,5 proc., a tam 13-14 proc. To daje nadzieję na wzrost tego segmentu i w Polsce – mówi Igor Tikhonov. Zwłaszcza, że w segmencie piw nisko- i bezalkoholowych producenci wprowadzają bardzo dużo nowości, nowych wariantów czy smaków, a konsumenci lubią próbować nowości.

Dopasowanie się do zmieniających się warunków ekonomicznych oraz trendów pozwoli przetrwać branży piwowarskiej trudne czasy.

- Mimo zmian mamy w Polsce do czynienia z silną grupą konsumentów w średnim wieku i starszych, którzy uwielbiają polskie marki i są wobec nich lojalni. Z drugiej strony są osoby młodsze, nastawione na trunki nisko- lub bezalkoholowe. Mogą one liczyć na to, że zostaną dla nich przygotowane specjalne, nowatorskie produkty - powiedział Igor Tikhonov.

 

 

28.07.2025 / 13:05
StoryEditor
Auchan pokazuje wyniki w Polsce. Jak radzi sobie sieć na konkurencyjnym rynku?
Auchan (fot. Shutterstock)

Sieć Auchan po pierwszym półroczu miała niewielki wzrost przychodu, a na poziomie LfL zanotowała wyraźną stratę. Jej zdaniem to efekt obaw konsumentów oraz dominacji dyskontów.

W pierwszym półroczu Auchan Retail Polska zanotowała przychody na poziomie 1,36 mld euro, co oznacza wzrost o 1,7 proc. w stosunku do zeszłego roku. Wynik LfL był już jednak pod...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 87% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

23.07.2025 / 12:21
StoryEditor
PSB Mrówka przyspiesza. Czy sieć dogoni Leroy Merlin i Castoramę?
PSB Handel walczy o miejsce w czołówce rynku DIY (PSB Handel)

Grupa PSB Handel szykuje ofensywę na rynku DIY. Firma planuje dynamiczną rozbudowę sieci, cyfryzację procesów i rozwój nowych formatów sklepów. W ciągu kilku lat chce przekroczyć 20 mld zł przychodów i wskoczyć do pierwszej trójki w sektorze. Czy PSB uda się przełamać dominację zagranicznych gigantów?

Grupa PSB to dziś 417 firm partnerskich, prowadzących 397 sklepów PSB Mrówka, 280 składów i 77 hurtowni PSB Profi. Jak wynika z zapowiedzi zarządu, w ciągu pięciu lat sieć ma si...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 95% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

31. lipiec 2025 20:02