15.11.2018 / 10:25
StoryEditor

Grupa cukrownicza Pfeifer & Langen chce do 2019 r. wydać w Polsce ponad 400 mln zł

(Źródło: diamant.pl)
260 mln kosztowała grupę Pfeifer & Langen, producenta cukru Diamant, modernizacja cukrowni w Środzie Wielkopolskiej. Dzięki nowej infrastrukturze średzka cukrownia może teraz przerabiać 12 000 ton buraków na dobę (wcześniej było to 7500 ton), co pozwala na produkowanie 250 000 ton cukru rocznie. Inwestycja przyczyni się także do zwiększenia areału uprawy buraka z obecnych 29 906 ha do 45 000 ha.

Rozbudowa cukrowni umożliwi Grupie Pfeifer & Langen efektywniejsze konkurowanie na polskim i europejskim rynku cukru. Dzięki modernizacji cukrownia w Środzie Śląskiej otrzymała zbiorniki nierdzewne soku gęstego, które umożliwiają przechowywanie tego półproduktu do wiosny następnego roku. Zmniejszyły się znacznie zużycie energii oraz emisja hałasu. W kolejnym etapie zakład w Środzie Wielkopolskiej zostanie wyposażony m.in. w nowoczesną pakownię, wydajną halę spedycyjną z ośmioma rampami załadunkowymi oraz w pełni zautomatyzowany magazyn wysokiego składowania.

To wszystko usprawni realizację celu firmy, jakim jest dostarczenie na terenie Polski, Europy Zachodniej i Południowej cukru białego oraz szerokiej gamy nowatorskich, niekonwencjonalnych produktów cukrowych. Przedsiębiorstwo Pfeifer & Langen Polska w swoich cukrowniach w Wielkopolsce zatrudnia ponad 600 osób, współpracuje z około 500 lokalnymi firmami i usługodawcami, ma partnerskie relacje z ponad 5000 wielkopolskich plantatorów.

– Modernizacja cukrowni to nasza odpowiedź na nowe warunki, które stawia rynek. Unowocześniony zakład pozwoli nam znacząco obniżyć koszty, zintensyfikować i spolaryzować produkcję oraz dynamicznie wykorzystać efekt skali – mówi Piotr Janiec, członek zarządu P&L.

Spożycie cukru per capita [na jednego mieszkańca – red.] utrzymuje się od dłuższego czasu na poziomie około 40 kg rocznie. To kierunki sprzedaży cukru się zmieniają.

– Dziś mniej spożywa się go „z cukiernicy”, za to znacznie więcej w postaci produktów przetworzonych, np. w napojach, jogurtach, wyrobach piekarniczych, cukierniczych itp. Kiedyś te proporcje były bardziej wyrównane. Z drugiej strony musimy pamiętać, że populacja ludności na świecie wzrasta. Są regiony, gdzie produkuje się więcej cukru, a spożywa się go mniej, ale są i takie regiony, gdzie produkcji nie ma, a cukier sprzedaje się bardzo dobrze. Chcemy nasz cukier eksportować, zwiększymy produkcję, stworzymy nowe miejsca pracy, umożliwimy plantatorom szybszy rozwój i, oczywiście, będziemy zaspokajać zmieniające się potrzeby konsumentów – wyjaśnia Roman Kubiak, prezes spółki Pfeifer & Langen Polska.

Hubert Wójcik
17.12.2025 / 17:42
StoryEditor
KSeF i AI to rewolucja w księgowości firm. „Szybciej wyłapią próbę oszustwa”
KSeF i AI to rewolucja w księgowości firm. Szybciej wyłapią próbę oszustwa (fot. Canva)

Obowiązkowy KSeF zintegrowany ze sztuczną inteligencją i systemami ERP da firmom zupełnie nowe możliwości. Eksperci uważają, że dzięki zestawieniu e-faktur z AI, będzie można natychmiast wychwycić wszelkie anomalie. Pozwoli to szybko zidentyfikować nieoczekiwane podwyżki cen od dostawców, a także przewidzieć zatory płatnicze. Dodatkowo KSeF i AI mogą stać się także potężnym narzędziem kontroli w rękach skarbówki.

W artykule przeczytasz:

  • Co to jest KSeF? Terminy wdrożenia i obowiązki przedsiębiorców
  • KSeF i AI to punkt zwrotny w pracy działów księgowych i finansowych
  • Format XML e-faktur to ideał dla narzędzi AI
  • KSeF i AI w firmie – kluczowe korzyści
  • Automatyczna weryfikacja i księgowanie faktur dzięki AI
  • Wyłapywanie nieoczekiwanych podwyżek cen i prób oszustw
  • Księgowość skupi się na doradztwie biznesowym
  • KSeF w połączeniu z AI to potężna broń w rękach skarbówki
  • Ryzyka i zagrożenia przy wdrożeniu KSeF
  • KSeF i AI to partnerzy w cyfrowej księgowości

Co to jest KSeF? Terminy wdrożenia i obowiązki przedsiębiorców

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to platforma, która służy do wystawiania, przesyłania, odbierania, udostępniania i przechowywania faktur ustrukturyzowanych. Jest to też jednocześnie system, który wprowadza centralny rejestr faktur w obrocie gospodarczym – zarówno tych wystawionych, jak i otrzymanych.

KSeF w Polsce będzie wdrażany w dwóch etapach z dodatkowym odroczeniem dla najmniejszych przedsiębiorców:

  • od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie duże firmy, czyli podatników, których wartość sprzedaży za 2024 r. przekroczyła 200 mln zł wraz z podatkiem,
  • od 1 kwietnia 2026 r. – dla pozostałych przedsiębiorców, w tym większości MŚP i jednoosobowych działalności gospodarczych (JDG), jak np. część franczyzobiorców.

Natomiast podatnicy o najniższych przychodach muszą przystąpić do KSeF najpóźniej 1 stycznia 2027 r. Dotyczy to podmiotów, których transakcje obejmują kwoty do 450 zł dla pojedynczej faktury i do łącznej wartości sprzedaży do 10 tys. zł miesięcznie.

Dodatkowo należy pamiętać, że każdy przedsiębiorca będzie miał obowiązek odbierania faktur z KSeF już od 1 lutego 2026 roku.

Pełne ABC e-faktur może poznać w tym artykule: KSeF w handlu i FMCG: terminy, obowiązki, koszty [Przewodnik cz. 1]

KSeF i AI to punkt zwrotny w pracy działów księgowych i finansowych

Jednak zdaniem ekspertów wprowadzenie obowiązkowego KSeF to także punkt zwrotny w cyfryzacji całej księgowości oraz administracji skarbowej. Jak tłumaczą, system e-faktur obejmie wszystkich przedsiębiorców, którzy będą wystawiać ustrukturyzowane faktury elektroniczne. Będą one miały jednolity, szczegółowy format, a to daje zupełnie nowe możliwości automatyzacji procesów finansowych, które nie były możliwe przy dotychczasowym obiegu dokumentów.

– W połączeniu z możliwościami, jakie oferuje sztuczna inteligencja staje się naturalnym narzędziem, które może wykorzystać potencjał ujednoliconych danych do radykalnego usprawnienia pracy działów księgowych i finansowych – zauważa Michał Sosnowski, Business Development Director w Exorigo-Upos.

Format XML e-faktur to ideał dla narzędzi AI

Ekspert z Exorigo-Upos przy tym zaznacza, że uczenie maszynowe jest tak dobre, jak dane, na których operuje. Dzięki wdrożeniu KSeF z jednolitym formatem XML dla wszystkich faktur, w miejsce papierowych i nieustrukturyzowanych faktur PDF, AI będzie mogła znacznie łatwiej i szybciej działać na danych finansowych. Każda faktura w Krajowym Systemie e-Faktu zawiera te same elementy zapisane w identyczny sposób:

  • dane kontrahenta,
  • pozycje towarowe,
  • kwoty,
  • stawki VAT,
  • terminy płatności. 
    Dziękujemy, że nas czytasz!
    Pozostało jeszcze 69% tekstu

    Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

    Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

    DOSTĘP 30 DNI
    34,99 zł - 30 dni
    PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
    399,99 zł - 365 dni

    W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

    • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
    • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
    • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

    W ramach Prenumeraty WH Plus także:

    • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
    • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
    • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
    • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
    • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

17.12.2025 / 17:59
StoryEditor
Zmiana na szczycie IPH. Anna Białobrzeska nową CEO Innowacyjnej Platformy Handlu
Anna Białobrzeska, CEO Innowacyjnej Platformy Handlu (fot. za linkedin.com)

Innowacyjna Platforma Handlu wchodzi w nowy etap rozwoju wraz z powołaniem nowej prezes. Na stanowisko CEO awansowała menedżerka od lat związana z rynkiem FMCG, handlem i analityką danych. Jakie doświadczenia wnosi i w jakim kierunku chce rozwijać IPH?

Anna Białobrzeska objęła stanowisko CEO w Innowacyjnej Platformie Handlu. To kolejny krok w jej karierze zawodowej związanej z danymi detalicznymi, sprzedażą oraz zarzą...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 96% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

20. grudzień 2025 12:14