26.11.2021 / 12:18
StoryEditor

Ceny mięsa rosną. Jednak obecna sytuacja może odbić się niekorzystnie na marżach przetwórców

W najbliższych miesiącach wyzwaniem dla branży mięsnej w coraz większym stopniu – podobnie jak w ubiegłym roku – mogą stać się bariery popytowe związane z pandemią COVID-19 (fot. Iñigo De la Maza/Unsplash)
Segment drobiarski na wiosnę tego roku został dość mocno dotknięty skutkami epidemii ptasiej grypy. Wywołany nią spadek podaży żywca sprawił, że w okresie od kwietnia do lipca produkcja mięsa drobiowego w kraju była o 8 proc. niższa niż w tym samym okresie rok wcześniej.

Spadkowej podaży żywca drobiowego towarzyszyły wzrosty cen. W czerwcu średnia cena skupu żywca kurzego była o ponad 25 proc. wyższa niż w styczniu tego roku, a cena żywca indycz...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 94% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

Spadkowej podaży żywca drobiowego towarzyszyły wzrosty cen. W czerwcu średnia cena skupu żywca kurzego była o ponad 25 proc. wyższa niż w styczniu tego roku, a cena żywca indyczego zwyżkowała w tym samym okresie o blisko 50 proc.

– Wzrosły też ceny sprzedaży mięsa, np. tuszki kurze i indycze podrożały o 25-30 proc. Jednak już sierpniowe dane o produkcji, podobnie jak informacje płynące z organizacji branżowych, sugerują że możliwości produkcyjne względnie szybko odbudowały się niemal do normalnych poziomów. Większa podaż przyniosła odwrócenie wzrostów cen skupu żywca i sprzedaży mięsa – mówi Paweł Kowalski, ekspert w Departamencie Analiz Makroekonomicznych w Banku Pekao.

Nie można wykluczyć, że w najbliższych miesiącach wyzwaniem dla branży w coraz większym stopniu, podobnie jak w ubiegłym roku, mogą stać się bariery popytowe związane z pandemią COVID-19. – Aktywność branży gastronomicznej w UE pozostaje obniżona, tym bardziej że nie odbudował się ruch turystyczny w Europie. Do tego dochodzą utrudnienia w eksporcie na rynek brytyjski – zauważa Kowalski. – Czynniki te mogą odbić się niekorzystnie na marżach przetwórców, a ceny skupu drobiu wobec wysokich cen pasz i rosnących ogólnych kosztów działalności już teraz przekładają się na niską opłacalność hodowli – dodaje.

Z kolei rynek wieprzowiny mierzy się z dwoma głównymi wyzwaniami: epidemią ASF oraz narastającą od początku drugiej połowy roku nadpodażą wieprzowiny w Europie Zachodniej wynikającą z załamania eksportu tego mięsa do Chin.

– Już w czerwcu i lipcu miesięczne wolumeny unijnego eksportu do tego kraju były o połowę niższe niż średnia z okresu styczeń – maj 2021 r., a od czerwca do września średnie ceny skupu żywca wieprzowego w UE spadły o ponad 15 proc. Kombinacja tych czynników znalazła odzwierciedlenie w spadkach krajowych cen żywca i mięsa wieprzowego: w połowie października były one o 20-25 proc. niższe niż w czerwcu – tłumaczy ekspert Banku Pekao. – Niskie ceny żywca oznaczają niską opłacalność hodowli – zwłaszcza w strefach zapowietrzonych ASF, gdzie sytuacja cenowa jest znacznie gorsza niż w regionach wolnych od tej choroby. To może odbić się negatywnie na przyszłorocznym pogłowiu i podaży mięsa wieprzowego – zaznacza.

Inaczej wygląda sytuacja w segmencie wołowiny, gdzie silny popyt importowy Europy Zachodniej na mięso niższej jakości (tzn. ras mlecznych, w mniejszym stopniu vs rasy mięsne dedykowane dla osłabionej przez pandemię COVID-19 gastronomii, a w większym do działających względnie normalnie sieci handlowych) wspiera polską produkcję.

– Tu wyzwaniem dla przetwórców w najbliższym czasie mogą być ograniczenia podaży żywca na rynku krajowym, które już teraz znajdują odzwierciedlenie w szybkim wzroście średnich cen jego skupu – podkreśla Paweł Kowalski. Od początku roku do połowy października ceny skupu żywca wołowego wzrosły o około 30 proc.

26.07.2024 / 18:38
StoryEditor
Rynek gastronomiczny wybuchł. Motorem rozwoju są foodtrucki, czyli mobilne bary na kółkach [NOWE DANE]

Liczba placówek i podmiotów działających na szeroko pojętym rynku gastronomicznym wzrosła z niemal 70,4 tys. w 2011 r. do ponad 97,7 tys. na koniec I połowy 2024 r. To oznacza, że w ciągu 13 lat przybyło w naszym kraju grubo ponad 27 tys. firm. Czy pandemia rzeczywiście wywołała kryzys w branży? Co napędza rozwój gastronomii w Polsce?

W ciągu ostatnich 13 lat najwięcej przybyło firm w kategorii „restauracje i inne stałe placówki gastronomiczne” z 40 960 do 62 134 na koniec I półrocza 2024 r. Jak wy...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 93% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

W ciągu ostatnich 13 lat najwięcej przybyło firm w kategorii „restauracje i inne stałe placówki gastronomiczne” z 40 960 do 62 134 na koniec I półrocza 2024 r. Jak wynika z danych firmy Dun & Bradstreet największą dynamikę wzrostu – co nie dziwi, ze względu na trendy i mody konsumenckie – zanotowały „ruchome placówki gastronomiczne”, których liczba urosła z 641 w roku 2011 do 5560 w roku 2024. Jednocześnie z 21 102 do 15 864 spadła liczba podmiotów specjalizujących się w „przygotowywaniu i podawaniu napojów”.

Branża gastronomiczna rozkwita

Dane opracowane przez Dun & Bradstreet pokazują, że po raz pierwszy od początku pandemii COVID-19 we wszystkich pięciu monitorowanych przez firmę analityczną branżach odnotowano wzrost liczby placówek i punktów w porównaniu do końca 2023 r.

W ostatnich sześciu miesiącach 2024 r. polski rynek gastronomiczny urósł o 2,6 tys. restauracji, punktów ruchomych, firm kateringowych i popularnych barów. Oznacza to, że polska branża gastronomiczna najtrudniejszy czas ma za sobą i powróciła na ścieżkę wzrostu.

image
Rynek gastronomiczny w Polsce
FOTO: fot. Dun & Bradstreet

Rynek restauracji wzbogacił się o nieco ponad 1,4 tys. punktów, i o blisko 120 punktów wzrósł rynek firm kateringowych. Jednak najszybciej rosnącym sektorem polskiej gastronomii jest branża ruchomych placówek gastronomicznych m.in. popularnych foodtrucków, który w ostatnim półroczu wzbogacił się o blisko pół tysiąca firm, co oznacza wzrost w porównaniu do końca 2023 r. o 11 proc. Tyli tyle samo ile wyniosła dynamika wzrostu w całym 2023 r.

Mniej zawieszonych działalności w gastronomii

Kolejnym elementem świadczącym o znacznej poprawie w polskiej branży gastronomicznej jest fakt słabnącej dynamice firm zawieszonych. W pierwszych sześciu miesiącach w branży zawieszono działalność nieco ponad 2 tys. punktów gastronomicznych, co stanowi nieco ponad 30 proc. wszystkich zawieszonych firm w 2023 r. (6786 działalności).

Jeśli spadająca dynamika utrzyma się w kolejnych sześciu miesiącach to wszystko wskazuje na to, że po raz pierwszy od początku pandemii COVID-19 liczba zawieszonych firm w branży spadnie a nie wzrośnie.

image
Rynek gastronomiczny w Polsce
FOTO: fot. Dun & Bradstreet
23.07.2024 / 15:19
StoryEditor
NielsenIQ: Innowacje produktowe stają się coraz bardziej istotne [WIDEO]
Konrad Wacławik, Head of Retailer Services Poland w NielsenIQ (fot. mat. własne)

Wraz z końcem kryzysu inflacyjnego konsumenci będą wracać do starych, przedpandemicznych nawyków. O tym, co to oznacza dla handlu i producentów, mówił podczas kongresu Retail Trends 2024 Konrad Wacławik, Head of Retailer Services Poland w NielsenIQ.

- Konsumenci w czasie pandemii zmienili swoje zachowania zakupowe. Zdecydowanie na pierwsze miejsce w agendzie wychodziły oszczędności, szukanie najniższych cen, najlepszych i n...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 89% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

- Konsumenci w czasie pandemii zmienili swoje zachowania zakupowe. Zdecydowanie na pierwsze miejsce w agendzie wychodziły oszczędności, szukanie najniższych cen, najlepszych i najgłębszych promocji - powiedział Konrad Wacławik. - Każdy wskazywał wzrost cen jako najważniejszą dla niego obawę, a jako najważniejszą wartość wymieniał szukanie najniższych cen w sklepach - dodał ekspert.

Jak podkreślił przedstawiciel NielsenIQ, obecnie widoczna jest już zmiana tych zachowań - a w zasadzie powrót do starszych przyzwyczajeń. - W momencie kiedy inflacja osiągnęła poziom 2-3 proc. w kategoriach FMCG, konsumenci z powrotem zaczynają szukać wartości. Jak patrzymy na deklaracje konsumentów, to często są to wartości związane ze zdrowiem, z dobrostanem ogólnym, co pokazuje nam, że tak naprawdę te wartości przez czas zarówno inflacji, jak i wojny, znacząco się nie zmieniły versus to, co obserwowaliśmy jeszcze przed czasami inflacji - tłumaczy Wacławik.

Ekspert wskazuje przy tym, że konsumenci szukają produktów, które pozwolą im zaopiekować się sobą, swoim zdrowiem, ale też uprościć dotychczasowe rytuały, dotychczasowe życie. - Również widzimy, że branża - zarówno producenci, jak i detaliści - wskazuje, że innowacje produktowe, zarówno produktów markowych, jak i marek własnych, stają się coraz bardziej istotne, bo będziemy szukać odpowiedzi na te zmieniające się zachowania konsumenckie - podkreśla Konrad Wacławik.

Więcej - w materiale wideo.

Materiał powstał we współpracy z agencją eNewsroom.pl.

27. lipiec 2024 11:59