29.01.2024 / 11:10
StoryEditor

AI Governance - wyzwania na najbliższe lata

Marcin Makusak, partner w PwC Polska oraz Mateusz Szajdak, menedżer w PwC Polska 
Cyfrowa rewolucja, digitalizacja procesów biznesowych, a w ostatnim czasie pandemia COVID-19, której skala zaskoczyła wiele podmiotów i całe segmenty gospodarki, spowodowały zwiększenie zainteresowania wykorzystaniem sztucznej inteligencji (AI). Rozwój tej technologii jeszcze bardziej przyśpieszył po pojawieniu się generatywnej sztucznej inteligencji (Gen AI), w tym szeroko dyskutowanego i wykorzystywanego ChatGPT.

Dynamiczny rozwój AI oraz dostęp do zasobów danych o coraz lepszej jakości, które są potrzebne w procesie tworzenia narzędzi opartych o sztuczną inteligencję spowodowały, że punkt nacisku dotyczący przeznaczenia tych narzędzi uległ zmianie.

– Początkowo organizacje skupiały się na punktowym zastosowaniu AI, często w celu automatyzacji rutynowych zadań. Obecnie automatyzacja powtarzalnych zadań nie jest już najważniejszym priorytetem. Zaledwie 25 proc. ankietowanych przedsiębiorstw w ramach PwC 2021 AI Predictions wskazało to jako najważniejszy priorytet w stosunku do 35 proc. w ramach poprzedniej edycji tego badania. Odejście od wykorzystania AI na potrzebę wybranych obszarów (silosów) i przejście na “cross-funkcjonalne” zastosowanie, które dotyka wielu aspektów działalności przedsiębiorstwa, stanowi naturalną ścieżką rozwoju w wykorzystywaniu AI i może być elementem strategicznym w realizacji wizji przedsiębiorstwa opisującej, w jaki sposób dana organizacja ma działać w przyszłości. Często wpływ jest tak ogromny, że wiąże się z reorganizacją całego przedsiębiorstwa, a nawet zmianą modelu biznesowego – mówi Marcin Makusak, partner PwC Polska.

Organizacje dostrzegają potrzebę właściwego AI governance i zarządzania ryzykiem wykorzystywania AI

Powszechniejsze wykorzystanie AI jest procesem, który wymaga odpowiedniej strategii, planu i organizacji (operacjonalizacji). W ramach tego procesu, przedsiębiorstwa zaczęły zwracać również uwagę na zagadnienia związane z ryzykiem korzystania z AI, a co za tym idzie, odpowiednimi działaniami, aby tym ryzykiem zarządzać (governance).

– Kolejna kwestia, która stała się niezwykle istotna, to analiza interakcji między AI a interesariuszami (np. klientami zewnętrznymi). Mowa tutaj o podejmowaniu kroków, które pomogą zapewnić, aby rozwijane systemy sztucznej inteligencji były: odpowiedzialne, godne zaufania, stabilne i uczciwe - w skrócie: wiarygodne i przewidywalne. W PwC nazywamy takie rozwiązania: Responsible AI – komentuje Mateusz Szajdak, manager PwC Polska.

Wśród najważniejszych działań, jakie podejmowane są przez organizacje, które dostrzegły istotność zagadnienia odpowiedzialnej sztucznej inteligencji są m.in.:

  • zwiększenie bezpieczeństwa AI dzięki zastosowaniu walidacji, monitorowaniu i weryfikacji,
  • stworzenie przejrzystych, rozszerzalnych i sprawdzalnych modeli AI,
  • stworzenie systemów AI, które będą etyczne, zrozumiałe i legalne,
  • usprawnienie zarządzania dzięki modelom operacyjnym i procesom AI,
  • przeprowadzenie testów pod kątem weryfikacji ewentualnej stronniczości danych, modeli lub wykorzystania algorytmów przez człowieka.

Kluczowe elementy dla właściwego AI governance

Aby móc mówić o Responsible AI należy uwzględnić kilka aspektów, które są ważne na wszystkich etapach wykorzystywania sztucznej inteligencji, od samego projektu rozwiązania, po utrzymanie działającego systemu:

  • obowiązujące przepisy prawa i zasady etyczne,
  • model governance, który pozwala zaprojektować, przygotować, przetestować, wdrożyć i utrzymać system AI w zdefiniowanym środowisku organizacji,
  • zasady bezpieczeństwa, które będa chronić sam system i użytkowników wchodzących z nim w interakcje,
  • wyjaśnialność/interpretowalność, czyli czytelne i zrozumiałe zasady działania AI, pozwalające na jego łatwe, czytelne i jednoznaczne zinterpretowanie.

Poza tym, warto zwrócić uwagę na to, że odpowiedni model governance jest także istotny z punktu widzenia obszarów environmental, social, corporate governance (ESG):

  • zużycie znacznej ilości energii elektrycznej dla potrzeb działania skomplikowanych systemów AI może wpłynąć na generowany przez organizację ślad węglowy - Environmental,
  • zagadnienie równego traktowania interesariuszy jest ważnym aspektem obszaru Social,
  • fakt wykorzystywania AI ma wpływ na wartość przedsiębiorstwa, a brak odpowiedniego zarządzania takim systemem może negatywnie wpłynąć zarówno na jego reputację, jak i, w konsekwencji na wycenę - Governance.

Projekt unijnego rozporządzenia w zakresie AI

Zasadność zapewnienia odpowiedniego poziomu wiarygodności i przewidywalności systemu sztucznej inteligencji i ochrony praw użytkowników wchodzących z nim interakcję zauważyła Unia Europejska, która przygotowała projekt Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiające zharmonizowane przepisy dotyczące sztucznej inteligencji.

Projekt rozporządzenia, co do którego osiągnięto w grudniu 2023 r. porozumienie polityczne, ma mieć charakter regulacyjny i kłaść nacisk na zapewnienie, aby wprowadzone do obrotu i użytkowane systemy AI były bezpieczne i zgodne z obowiązującymi przepisami w obszarze praw podstawowych i wartości unijnych oraz aby przepisy i wymogi bezpieczeństwa wobec AI były skuteczne egzekwowane – wyjaśnia Marcin Makusak. – Oprócz tego, celem przygotowywanego rozporządzenia jest ułatwienie rozwoju jednolitego, bezpiecznego i wiarygodnego rynku oraz wsparcie innowacyjności – doprecyzowuje.

W przygotowanym projekcie przyjęte zostało podejście oparte na ryzyku, przewidujące cztery grupy ryzyka:

  • niedopuszczalne ryzyko - dotyczy zbioru zastosowań AI, które są sprzeczne z wartościami UE, np. scoring obywateli, wykorzystanie technik podprogowych, zdalna identyfikacja biometryczna w czasie rzeczywistym przez organy ścigania, kategoryzacja biometryczna, prognozowanie przestępczości, rozpoznawanie emocji w miejscu pracy i placówkach edukacyjnych, przeszukiwanie Internetu,
  • wysokie ryzyko - ograniczony zbiór zastosowań, które mogą mieć negatywny wpływ na bezpieczeństwo ludzi lub ich prawa podstawowe, np. dostęp do usług publicznych i prywatnych, procesy rekrutacyjne, migracja, azyl i kontrola granic, edukacja i szkolenia,
  • szczególne ryzyko w zakresie przejrzystości - dotyczy niektórych systemów AI, dla których wprowadzone zostaną konkretne wymogi w zakresie przejrzystości, tzn. że użytkownicy powinni mieć świadomość wejścia w interakcję z AI w celu minimalizacji ryzyka manipulacji,
  • minimalne ryzyko - wszystkie pozostałe systemy AI.

Ponadto w projekcie uwzględniono ryzyko systemowe, które może wynikać z wykorzystywania modeli sztucznej inteligencji ogólnego przeznaczenia (Gen AI).

Swoim zakresem projekt rozporządzenia obejmuje m.in. następujące aspekty:

  • zharmonizowane przepisy dotyczące wprowadzania do obrotu, oddawania do użytku oraz wykorzystywania AI w UE,
  • zakazane praktyki w zakresie AI,
  • szczególne wymogi dotyczące wprowadzania do obrotu systemów AI wysokiego ryzyka, w tym w zakresie przeprowadzenia oceny skutków praw podstawowych,
  • szczególne wymogi dostawców modeli Gen AI
  • przepisy dotyczące monitorowania AI po jego wprowadzeniu do obrotu i nadzoru nad rynkiem,
  • kary za naruszenie przepisów.

Rozporządzenie, po przygotowaniu ostatecznej wersji tekstu rozporządzenia i zatwierdzeniu jego przez Parlament Europejski i Radę, zacznie obowiązywać dwa lata po jego wejściu w życie. Wyjątek od tego stanowić będą przepisy szczegółowe, tzn. zakazy będą obowiązywały już po 6 miesiącach, a przepisy dotyczące sztucznej inteligencji ogólnego przeznaczenia – po 12 miesiącach.

Następne kroki

Z uwagi na rosnący udział i poziom skomplikowania wykorzystywanych systemów sztucznej inteligencji, nacisk na właściwy governance i przestrzeganie zasad etycznych będzie rósł.

Wczesne rozpoczęcie analizy wpływu gotowości i dojrzałości systemów, procesów, mechanizmów kontrolnych i innych komponentów ładu organizacyjnego może pomóc w planowaniu przyszłych inwestycji i ograniczeniu kosztów związanych ze zbyt późnym wdrażaniem koniecznych zmian, koniecznych np. pod względem zapewnienia zgodności z przepisami unijnymi. Warto przy tej okazji odpowiedzieć sobie na poniższe pytania w danym kontekście:

  • Dane: Czy organizacja posiada zasób danych lub dostęp do danych o jakości odpowiadającej celom systemu AI? Czy Twoja organizacja posiada odpowiednie mechanizmy zarządzania danymi wejściowymi i kontrolą wyboru zestawu danych?
  • Modele i algorytmy: Czy w Twojej organizacji istnieje nadzór nad rozwojem modelu? Czy proces i wyniki są przejrzyste? Czy wzięto pod uwagę ryzyko dotyczące stronniczości algorytmu?
  • Wyniki i decyzje: Czy istnieje proces ciągłej weryfikacji wyników modelu pod kątem zapewnienia dokładności i zgodności z pierwotnym jego celem?
  • Nadzór i monitorowanie: Jakie organy nadzoru są zaangażowane w zarządzanie AI? Jakie działania monitorujące są podejmowane?
  • Uczenie maszynowe: Czy kierownictwo ma pewność co do procesów i metod uczenia maszynowego na wszystkich jego etapach?
  • Wpływ na biznes i sprawozdawczość: Modele danych wpływają na sprawozdawczość finansową, decyzje operacyjne i interakcje z klientami. Czy Twoja organizacja jest na to gotowa?

Zapisz się na newsletter PwC Retail Platform, aby na bieżąco dostawać najważniejsze analizy z sektora handlu detalicznego i dóbr konsumpcyjnych!

 

Polecane artykuły

Buduj przewagę konkurencyjną kompleksowo zarządzając ryzykiem

Wprowadź raportowanie na wyższy poziom

Komisja Europejska opublikowała projekt Rozporządzenia ws. Zarządzania Danymi (Data Governance Act)

Studium przypadku. Data-driven organisation

19.04.2024 / 09:33
StoryEditor
Współpraca z marketplace’ami będzie bardziej przejrzysta. Nowa ustawa ma dać mniejszym przedsiębiorcom narzędzia do dochodzenia roszczeń
Projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu zapewnienia stosowania przepisów unijnych poprawiających funkcjonowanie rynku wewnętrznego został wpisany do wykazu prac legislacyjnych (fot. Andrew Neel/Unsplash)
Resort rozwoju przygotował przepisy, które mają uregulować zasady współpracy mikroprzedsiębiorców oraz małych i średnich firm z platformami internetowymi. Projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu zapewnienia stosowania przepisów unijnych poprawiających funkcjonowanie rynku wewnętrznego został wpisany do wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów.

Jak wskazuje Ministerstwo, skutkiem wprowadzenia nowych przepisów będzie poprawa „środowiska prawnego i instytucjonalnego, w którym przedsiębiorcy dostarczają towary i świadczą ...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 97% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

24.04.2024 / 13:11
StoryEditor
Nowi dyrektorzy w Grupie InPost. Kto pokieruje firmą na dwóch kluczowych rynkach?
Laurent Bendavid i Neil Kusche, nowi CEO w Grupie InPost, odpowiedzialni za dalszą ekspansję we Francji i Wielkiej Brytanii (fot materiały prasowe)
Rafał Brzoska, nie ukrywa, że jego celem jest przyspieszenie zagranicznej ekspansji InPostu. Te plany mają pomóc ziścić nowi dyrektorzy zarządzający, którzy obejmą stanowisko CEO na kluczowych rynkach, czyli brytyjskim i francuskim.

Wielka Brytania i Francja – to kraje, na których koncentrują się obecnie plany dotyczące ekspansji Grupy InPost w Europie. Dyrektorem zarządzającym InPostu na pierwszym z tych r...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 96% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

29. kwiecień 2024 07:02